آفتاب

برگزاری جلسه بررسی وضعیت یوزپلنگ ها با حضور کارشناسان خارجی

برگزاری جلسه بررسی وضعیت یوزپلنگ ها با حضور کارشناسان خارجی

تهران- ایرنا- مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: تاکنون دو جلسه با هدف بررسی راهکارهای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با حضور کارشناسان داخلی برگزار شد و قرار است سومین جلسه 17و 18 خرداد ماه با حضور کارشناسان بین المللی برگزار شود.

هومن جوکار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در این جلسه رییس بخش گربه سانان اتحادیه جهانی حفاظت و نماینده بنیاد حفاظت حیات وحش امریکا حضور خواهند داشت.
وی اظهار کرد: نکته ای که اکنون وجود دارد این است که هر چه دانش ما نسبت به جمعیت و رفتار یوزپلنگ بیشتر می شود، به این موضوع پی می ببریم که با روندی که پیش می رویم زیاد قادر به افزایش جمعیت فعلی یوزپلنگ نخواهیم بود.
جوکار تصریح کرد: با تمام تمهیدات و زحماتی که در این مدت کشیده شد فقط توانستیم وضع موجود آنها را حفظ کنیم که منقرض نشوند.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم کار بهتری انجام دهیم به نظر می رسد باید وارد یک سری دستکاری هایی شویم، یعنی به دلیل نحوه زندگی این گونه و حوادثی که آنها را تهدید می کند، دیگر امیدی به یوزپلنگ ها نداشته باشیم که بتواند جمعیت کوچک خود را باز پروری کند.
مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: حتما باید یک سری از کارها مانند تکثیر در اسارت را جدی تر انجام دهیم کاری که اکنون با نگهداری دو یوزپلنگ نر ( کوشکی ) و ماده ( دلبر ) در پردیسان آغاز شده است.
وی افزود: یک راه دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه یک ذخیره گاه برای آنها ایجاد کنیم تا جمعیت یوزپلنگ ها در امنیت کامل شکل گیرد بعد رها سازی کنیم، اینها برخی از کارهایی که به نظر تمام کارشناسان باید انجام شود که در این زمینه تاکنون دو جلسه برگزار کردیم.
جوکار اظهار کرد: در این جلسات نظر تمام حاضران در جمع نسبت به این روش ها مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد و اگر همه بر یک مسیر توافق کردند وارد یک سری از این تمهیدات جدید خواهیم شد.
وی گفت: تعدادی از انجمن های زیست محیطی که به طور مستمر با پروژه حفاظت از یوزپلنگ همکاری می کنند در این جلسات حضور دارند که مطالعاتی را در خصوص این اقدامات انجام داده اند که در جلسه بعدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
جوکار اظهار کرد: در سومین جلسه که با حضور کارشناسان بین المللی برگزار می شود تمام نظرات ملی و بین المللی مطرح خواهد شد تا مطمئن شویم از نظر کارشناسان کاری که انجام می دهیم درست باشد و یک زمانی وارد موضوع و راه اشتباهی نشویم.
یوزپلنگ آسیایی گربه سان ارزشمندی است که در خطر انقراض قرار دارد و اکنون حدود 50 قلاده از آن در ایران زیست می کند.
علمی 9014**1440
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور**انتشار:گلشن
کد N1707040

وبگردی