آفتاب

خطر عوام فریبی دنیا را تهدید می‌کند/ رسالت حقوقدانان نظارت بر حاکمیت است

خطر عوام فریبی دنیا را تهدید می‌کند/ رسالت حقوقدانان نظارت بر حاکمیت است

قائم مقام معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: رسالت حقوقدانان با یک انتخابات تمام نمی‌شود بلکه باید آگاهی بخشی کنند چراکه هرچه از جهل فاصله بگیریم کمتر در دام پوپولیسم می‌افتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین سیمایی سراف در مراسم تقدیر از فعالان ستاد وکلا و حقوقدانان حسن روحانی که عصر امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ماه رمضان گفت: حقوق به عنوان دانش اجتماعی تمام عرصه‌های زندگی را در بر گرفته است در نتیجه حقوقدان مسئول نمی‌تواند به قضاوت، وکالت و تدریس محدود باشد بلکه باید در همه عرصه‌های اجتماعی کنشگر باشد و از باب امر به معروف حرکت کند.

قائم مقام معاون حقوقی رییس‌جمهور با بیان اینکه قرآن می‌فرماید بسیاری از معروف‌ها زمین مانده است، ادامه داد: حقوق اساسی مردم از آن دسته است که گروهی باید به پا خیزد تا آنها را اجرا کند. در اینکه آن گروه حقوقدانان هستند شکی نیست.

او با تاکید براینکه حقوق و حقوقدانان فعال جامعه را بهتر می‌کنند اظهار کرد: متاسفانه جامعه ایرانی با این حقوق دیر آشنا شد. اولین بار در نهضت مشروطه بود که به استقبال این دست از دستاوردها بشری رفتند اما متاسفانه مشروطه زود خاموش شد و دیکتاتوری برگشت. مردم در حسرت دنیایی جدید در تکاپو بودند که فقیهی مثل امام (ره) این مفاهیم را پیشواز رفت و علاوه بر اسلامیت بر جمهوریت تاکید و مطالبه کرد. حقوقدانان هم برای تثبیت این نهاد مدرن تلاش زیادی کردند. تهیه کنندگان قانون اساسی، حقوقدانانی بودند که در قانونی کردن نهادهای آزادی تلاش زیادی کردند. حقوقدانان بعد از انقلاب نقش خود را خوب ایفا کردند و از قانون اساسی در قالب شورای نگهبان دفاع کردند و از حقوق ملت در دیوان بین‌الملل لاهه دفاع کردند.

سیمایی سراف به نقش حقوقدانان در برجام اشاره کرد و گفت: حقوقدانان بطور مداوم در تهیه قوانین مهم تلاش دارند. این مشارکت به مفهوم سیاسی قرآنی بوده و این مداومت در امر خیر همچنان باید توسط حقوقدانان ادامه یابد. رسالت حقوقدانان با یک انتخابات تمام نمی‌شود بلکه باید آگاهی بخشی کنند چراکه هرچه از جهل فاصله بگیریم کمتر در دام پوپولیسم می‌افتیم. امروز خطرعوام فریبی دنیا را تهدید می‌کند و فقط چاره مبارزه با آن، آگاهی است.

او بزرگترین رسالت حقوقدانان را نظارت بر حاکمیت عنوان کرد و گفت: صلاحیت قانون بر عدالت محوری آن است آنچه با عقل و عدالت منطبق نباشد معتبر نیست. متاسفانه مبانی ما عدل محور است اما گاهی اشعری مسلک می شویم.

قائم مقام معاون حقوقی رییس‌جمهور خواستار واکنش حقوقدانان به مسائل جاری شد و گفت: در همین انتخابات با مفاهیم برخورد کردیم که بار حقوقی داشت که می‌توان به طور مثال به مفهوم رجل سیاسی و مذهبی، مسئولیت رییس جمهور در قانون اساسی و اینکه رییس جمهور رییس قوه است یا مسئولیت فرا قوه‌ای دارد، مرز توهین و تخریب، تقسیم رای به حلال و حرام اشاره کرد.

سیمایی سراف گفت: جا دارد در یک فضا آرام حقوقی این موضوعات را تبیین کنیم. امیدوارم راهکاری تعریف شود تا دولت با نهاد اجتماعی در تعامل باشد. امیدوارم دولت تماس ارتباطی با مردم را برای کشف مطالبات واقعی مردم حفظ کند. از حقوقدان حمایت بگیرد و از حقوقدانان حمایت هم کند. سعی شده دولت خطایی مرتکب نشود اما به همفکری شما احتیاج دارد تا انشالله در پایان دوره سر بلند باشد.

 

کد N1706645

وبگردی