آفتاب
استاد دانشگاه مازندران :

جریان سازی سیاسی، منظومه معرفتی نماز جمعه را زیر سئوال می برد

جریان سازی سیاسی، منظومه معرفتی نماز جمعه را زیر سئوال می برد

ساری-ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران گفت: نماز جمعه و خطبه های این فریضه عبادی سیاسی یک منظومه معرفتی در جهت تعالی است که هرگونه شائبه و جریان سازی سیاسی از تریبون آن این منظومه را زیر سئوال می برد.

مرتضی علویان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: رعایت تقوای سیاسی و اجتماعی از سوی ائمه جمعه بسیار مهم است و بهره گیری جناحی و جریانی از نماز جمعه که تربیون بیان حقانیت و معارف اسلامی با محوریت سیاسی و اجتماعی است، شایسته نیست.
عضو هیات نظارت بر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان مازندران افزود: نماز جمعه تریبون دلسوزی جامعه است و نباید به فضای خاص یک جریان سیاسی خاص تبدیل شود.
وی گفت: در طرح موضوعات مناسبتی و خاص نیز باید واقعیت ها بر اساس مستندات مطرح و تذکرات باید کلی، از سر دغدغه و بر اساس عیار اخلاق باشد، ورود به موارد خاص و جزئیات که گاهی با ورود به مستندات آن، خلاف آن موارد ثابت می شود، نیز شایسته نیست.
استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران تاکید کرد: توجه به این نکته نیز ضروری است که مخاطبان نماز جمعه عام و با سلایق و گرایش های سیاسی مختلف و متنوع هستند، امام جمعه به عنوان رهبر معنوی در عین اینکه تکلیفش را انجام می دهد باید حواسش به این مخاطب متنوع و عام باشد که طرح برخی مسائل جناحی موجب فاصله گرفتن و دور شدن بخشی از این مخاطب خواهد شد.
وی افزود: خطیب جمعه پل و واسطه ای است که نگاه دلسوزانه به مردم در کنار نهادهای حاکمیتی دارد و ادبیات سیاسی خطیب جمعه باید به گونه ای باشد که به این پل بودن لطمه ای وارد نشود در عین اینکه توجه داشته باشد تذکرات دلسوزانه و نقدهای منصفانه برای بهبود عملکرد نهاد حاکمیتی درجهت رفع مشکل یک الزام است.
علویان گفت: در سوره 'جمعه' از حضور در نماز جمعه به عنوان شاخص ترین عمل و اقدام عبادی، سیاسی در این روز یاد شده و وظیفه ائمه جمعه نیز در 2 بخش خطبه های اعتقادی، دینی و خطبه های سیاسی و طرح مناسبت های روز قابل توجه است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران افزود: تاکید در نماز جمعه روی محور تقواست و هدف، رسیدن به تحول و انقلاب در این معیار الهی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطوح مختلف جامعه از هیات حاکمه تا مردم است که در صورت تحقق این امر مدار تعالی جامعه مسیر خود را طی می کند.
علویان تاکیدکرد: نماز جمعه جایی است که مجموعه مردم با مبانی دین آشنا می شوند و امام جمعه چشم بیدار یک شهر و مجموعه است و شوری که توسط وی در خطبه ها ایجاد می شود در روشنگری مردم اهمیت و تاثیر وافری دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: ائمه جمعه مشوق به کارهای خوب باید باشند و با رصد موضوعات مختلف و رعایت تقوای الهی مسیر معنوی جامعه را مدیریت کنند چون سکان رهبری معنوی یک شهر را به عهده دارند.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه نماز جمعه و نقش معنوی در موضوعات مختلف در سالهای پس از انقلاب گفت: نگاه دلسوزانه مسئولان به تذکرات ائمه جمعه در مواجهه با برخی اقدامات دولت نیز امری الزامی در جهت تعالی جامعه است.
خبرنگار: فاطمه رحمتی***انتشاردهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/3009
کد N1706295

وبگردی