آفتاب

کره‌شمالی یک موشک بالستیک آزمایش کرد

کره‌شمالی یک موشک بالستیک آزمایش کرد

سئول اعلام کرد، کره‌شمالی یک موشک بالستیک تازه احتمالا از نوع موشک‌های کوتاه‌برد «اسکاد»، آزمایش کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، در بحبوحه تنش در شبه‌جزیره کره، کره‌شمالی، امروز- دوشنبه- یک موشک بالستیک تازه آزمایش کرده‌ است. مقام‌های کره‌جنوبی می‌گویند این موشک احتمالا از نوع موشک‌های کوتاه‌برد «اسکاد» بود.

طبق این گزارش، موشک کوتاه‌برد آزمایش‌شده در صبح امروز در آب‌های خاوری کره‌شمالی فرود آمده‌است.

ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی که از نزدیک فعالیت‌های نظامی همسایه شمالی را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای گفته است «موشک در حدود ۴۵۰ کیومتر را طی کرده است».

ستاد فرماندهی اقیانوس آرام ارتش ایالات متحده نیز پرتاب اخیر را تائید کرده و می‌گوید این موشک برای مدت شش دقیقه، تا زمانی که در دریای ژاپن/دریای شرق، فرود آمده، رصد شده‌است.

به گفته این ستاد، موشک اخیر «تهدیدی برای آمریکای شمالی به‌شمار نمی‌رود».

کاخ سفید می‌گوید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در جریان پرتاب اخیر قرار گرفته است.

«مون جه‌این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز خواستار تشکیل نشست شورای امنیت آن کشور شد. مون که به‌تازگی در انتخابات پیروز شده، چهره‌ای هوادار مذاکره با پیونگ‌یانگ به‌شمار می‌رود. رسانه‌های کره‌جنوبی می‌گویند آزمایش‌‌های پی‌درپی اخیر در کره شمالی، ضربه‌ای به تلاش‌های دولت جدید برای بهبود روابط در شبه‌جزیره ارزیابی می‌شود.

تنها یک روز پیش از پرتاب موشک کوتاه‌برد در روز دوشنبه، خبرگزاری رسمی کره شمالی از حضور «کیم جونگ‌اون» رهبر این کشور، در مراحل آزمایش یک «سامانه جدید پدافند هوایی» [keyword]و دستور به «تولید انبوه» و «استقرار آن در سراسر کشور» خبر داده بود.

کره‌شمالی طی هفته‌های اخیر اقدام به آزمایش موشک‌های میان‌برد-دوربرد نیز کرده‌است؛ آزمایش‌هایی که «موفقیت‌آمیز» ارزیابی شده‌اند.

کره‌شمالی در تلاش برای تولید موشک قاره‌پیما است. در عین حال، بنا بر گزارش‌ها، پیونگ‌یانگ در حال افزایش توانایی‌های خود برای نصب کلاهک هسته‌ای بر موشک‌های بالستیک است. شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی را از انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای منع کرده‌است.

کد N1706140

وبگردی