آفتاب
به همت محققان دانشگاه امیر کبیر صورت گرفت

تولید محلول ضدعفونی کننده قوی با پایداری و عمر قفسه بالا

تولید محلول ضدعفونی کننده قوی با پایداری و عمر قفسه بالا

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از اصول شیمی سبز، روش نوینی برای سنتز محلول های کلوئیدی نانوذرات نقره با پایداری و عمرقفسه بالا معرفی کردند که در پزشکی مفید است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سعید جعفری مجری طرح «بررسی روش های پایدارسازی نانوذرات نقره در محلول های کلوئیدی» در مورد این طرح گفت: خواص خارق العاده و منحصر به فرد نانوذرات نقره، کاربرد آنها را بسیار گسترده کرده که از آن میان می توان به محلول های کلوئیدی نانوذرات نقره به دلیل خاصیت آنتی باکتریال، ضدویروسی، ضدقارچی و کاربرد آنها در انواع زخم پوش ها و جراحات سوختگی و ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی اشاره کرد.
وی با اشاره به محدودیت اصلی این محلول ها یعنی ناپایداری نانوذرات نقره برای مدت طولانی و عمرقفسه کوتاه آنها، خاطرنشان کرد: بررسی و معرفی روش نوینی برای سنتز محلول های کلوئیدی نانوذرات نقره با پایداری و عمر قفسه بالا هدف اصلی این پروژه بود.
وی افزود: در این پژوهش از اصول شیمی سبز و مواد زیست سازگاری همچون ژلاتین بهره گرفتیم که هیچ سمیت و خطری از فرآوری تا مصرف برای افراد یا محیط زیست ندارد.
جعفری با اشاره به روند اجرایی این پروژه عنوان کرد: در این پژوهش، محلول های کلوئیدی با پایداری بسیار بالا و عمرقفسه بیش از 100 روز با موفقیت فرآوری شد و مورد آزمون های مشخصه یابی قرار گرفت.
وی ادامه داد: همچنین با کاهش ابعاد نانوذرات، از مقدار مصرفی نقره بسیار کاسته شد که علاوه بر افزایش خاصیت آنتی باکتریال به دلیل کاهش ابعاد، به کاهش قیمت تمام شده آن منجر شد.
این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که افزایش عمرقفسه محصولات ضدعفونی کننده بر پایه نقره، یک مزیت عالی برای صاحبان صنایع است، گفت: در روش به کارگرفته شده در این پژوهش نانوذرات نقره با ابعاد زیر 5 نانومتر از یک روش مبتکرانه، ارزان و آسان تهیه شد که نسبت به روش های متداول برتری های زیادی دارد.
وی تاکید کرد: در ابتدا مطالعات گسترده ای در خصوص انواع پایداری و خصوصیات و سازوکار عمل پایدارسازهای نانوذرات نقره انجام گرفت؛ روش های مختلف سنتز نانوذرات نقره بررسی و مقایسه و از آن میان روش نوظهور تالنز جهت ادامه کار پژوهش انتخاب شد.
به گفته وی، ادغام روش «تالنز» با اصول شیمی سبز و به کارگیری مواد زیست سازگار، به تهیه محلول کلوئیدی نانوذرات نقره با پایداری بالا منجر شد.
جعفری بیان کرد: انتخاب مواد زیست سازگار چالش مهمی در این پژوهش بود زیرا ماده مورد استفاده علاوه بر عدم سمیت باید در احیا و پایداری نانوذرات نقره فعالیت می کرد.
وی ادامه داد: همچنین، قیمت و در دسترس بودن این ماده، از دیگر عوامل مهم در انتخاب بود. در نهایت با بررسی های گسترده، ژلاتین و مالتوز جهت پایدارسازی و احیای یون های نقره به نانوذرات نقره استفاده شد.
به گفته این محقق، نانوذرات نقره خواص منحصر به فردی از خود نشان می دهند؛ در این پژوهش، خواص آنتی باکتریال و ضد ویروسی و ضد قارچی مطرح بود که کارکرد آن را در حوزه های پزشکی و مهندسی پزشکی قرار می دهد.
وی اظهار داشت: همچنین خواص اپتیکی نانوذرات نقره، بکار گیری آنها را در حسگرهای نوری و مدارهای الکترونیکی چاپی میسر می سازد.
وی در خصوص آینده این پروژه که دکتر سهیلا سلحشور کردستانی استاد راهنمای آن بوده است، گفت: ایده به کارگیری نانوذرات نقره در زخم پوش ها اکنون متداول و تجاری سازی شده و این پژوهش در راستای بهبود و تسهیل این صنعت بوده است؛ اما بکارگیری نانوذرات نقره در تشخیص زودهنگام بیماری های ژنتیکی و بکارگیری آنها در حسگرهای اپتیکی در حال بررسی است.
علمی**9157**
دریافت: منصوره شوشتری* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1705636

وبگردی