آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

تشریح دلایل سخت‌گیری فدراسیون دوچرخه‌سواری برای دوپینگ ورزشکاران

تشریح دلایل سخت‌گیری فدراسیون دوچرخه‌سواری برای دوپینگ ورزشکاران

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری به دنبال اجرای طرح سلامت و دریافت ضمانت از ورزشکاران گفت: دوپینگ رکابزنی مثبت باشد با چه رویی در تریبون آسیا حرف بزنم.

به گزارش خبرنگار مهر، چند هفته پیش بود که با تغییر مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری زمزمه هایی از تغییرات در روند حضور در تیم های ملی و سخت گیری فدراسیون برای جلوگیری از دوپینگ ورزشکاران این رشته شنیده شد. البته این سخت گیری به دنبال اتفاقات تلخ و افزایش نسبی مثبت شدن تست دوپینگ رکابزنان در شش ماهه اخیر صورت گرفت. مهمترین این اتفاقات محرومیت یک ماهه تیم پیشگامان کویر یزد صدرنشین تیم های باشگاهی آسیا به دلیل دومین دوپینگی اش در کمتر از یکسال ، مثبت شدن تست ها احد کاظمی و علیرضا حقی و چند ملی پوش و رکابزن باشگاهی دیگر بود. 

پنجشنبه گذشته در راستای اجرای طرح کنترل دوپینگ اولین طرح ضربتی غافلگیرانه فدراسیون اجرا شد. ماموران مخصوص فدراسیون دوچرخه سواری سر زده ساعت ۶ صبح به خوابگاه رکابزنان رفته و از تمام ۱۳ ملی پوش حاضر در تیم تست سلامت گرفتند. هر چند نام این تست « تست سلامت » نامیده شده اما آیتم های بررسی این تست خونی از ورزشکاران با شرایط تست های ماموران نادو و دوپینگ منطبق است و تنها تفاوت آن در این است که این تست ها مرتب و سر زده از تمام رکابزنان چه ملی پوش و چه باشگاهی و حتی استانی گرفته خواهد شد تا به این ترتیب فدراسیون کنترل خود را بر شرایط سلامت رکابزنان بیشتر کند. 

گرفتن چک تضمین ۵۰ میلیون تومانی، دریافت تضمین و امضای یک تعهدنامه به همراه حضور الزام در تست های سلامت جزء ملاک های حضور و فعالیت ورزشکاران این رشته در تیم های ملی، باشگاهی ، لیگ و مسابقات استانی و حتی ملاک اعزام به رقابتهای برون مرزی قرار داده شده است. 

خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان در پاسخ به خبرنگار مهر که آیا دریافت این همه تضمین بالخصوص دریافت چک ضمانت به ارزش ۵۰ میلیون تومان سخت گیری بیش از حد نیست، گفت: این شرایط سخت گیرانه را برای همه دوچرخه سواران در نظر گرفته ایم قرار است در کارمان و فعالیت هایمان یک نگاه سلامت در دوچرخه سواری داشته باشیم. 

وی افزود: مواردی لزوم حضور در تیم ملی و باشگاهی و فعالیت یک رکابزن است شامل گرفتن تست سلامت و تشکیل پرونده سلامت از ورزشکاران و دریافت ضمانت است. بخشی از این تست ها خونی است و به صورت آزمایشگاهی بررسی می شود. 

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری خاطرنشان کرد: قرار نیست که ما برای ورزشکاری کلی هزینه انجام دهیم و بعد ببینیم در یک مسابقه  دوپینگ کرده است. حتی به نظر من این چک ضمانت در قبال هزینه هایی که برای هر ورزشکار در طی فعالیت حرفه ای اش می شود کم هم هست. 

وی در پاسخ به اینکه به نظر می رسد دریافت این چک ضمانت به همراه گرفتن تست سلامت بین فدراسیون های دیگر مرسوم نیست و فدراسیون دوچرخه سواری مبتدع این مسئله است نیز گفت: مرسوم بودن این طرح یا نبودن آن را نمی دانم. ما در حوزه خود دوچرخه سواری برای هر ورزشکار تیم ملی هر روز شاید نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان هزینه از بیت المال صرف می کنیم. 

قمری ادامه داد: هزینه اردو و تجهیزات و بسیاری موارد دیگر برای هر ورزشکار در اردوی تیم ملی از این هم بیشتر هم می شود. در برخی مواد یک دوچرخه حرفه ای تیم ملی برای ما ۴۵ میلیون تومان خرج دارد و تازه ما بقی هزینه ها بماند. معتقدم ورزشکار این دوپینگ را نکند و یک ریال آن را هم ندهد.

وی تاکید کرد: تیم ملی ما همه جوره با مسئله دوپینگ آشنایی پیدا کرده اما باید طوری برنامه ریزی شود که در آینده دیگر دوچرخه سواران  بدانند در صورتی که به سراغ این مسئله بروند با شدیدترین وضعیت با آنها برخورد می شود. باید ضرر و زیان بدهند و محروم شوند و این موضوع باید طوری باشد که حالت بازدارندگی داشته باشد. مطمئنا اگر این ضمانت کم بود این نگاه بازدارندگی را نداشت. این مبلغ تنها با نگاه بازدارندگی برای دوپینگ تایید شده است. 

وی در مورد اینکه آیا این ایده به دنبال افزایش ناگهانی و مثبت شدن پی در پی چندین تست رکابزنان و محرومیت تیم پیشگامان به اجرا درآمده است، نیز افزود: نه این دوپینگ ها خیلی زیاد نشده است. من چند ماهی در فدراسیون نبودم و  معتقدم در این مدت برخی فدراسیون و شرایط را حیاط خلوتی برای خود دیدند و از آن سو هم در این مدت فرصتی برای این بود که فدراسیون را از بیرون مجموعه ببینم و همین مسئله برای تصمیم گیری های آینده خوب بود. البته همین چند نفر هم از نظر من زیاد هست حتی اگر بگوییم یک نفر که از نظر من یک نفر هم زیاد است.

قمری با بیان اینکه مبنای ما برای سلامت رکابزنان است تاکید کرد: اگر یک ورزشکار ما دچار مشکل شود قرار بر این نیست که پول بیت المال را بریزیم دور و حالا یک ورزشکاری هم یک یا دو سال محروم شده و از ورزش دور شود. در حالیکه همین دوپینگ باعث بردن  آبروی دوچرخه سواری و مملکت ما می شود و از آن سو هم ما منابع خودمان را بی خود هزینه می کنیم و آخر هیچ چیزی از آن در نمی آید. 

وی ادامه داد: امیدواریم این کار و اجرای این طرح بتواند برای فدراسیون های دیگر و جامعه ورزش کشورمان هم مفید باشد و راهکاری هم برای بقیه فدراسیون ها باشد تا به این وسیله از این مسئله جلوگیری کنند. امیدوارم در نهایت این طرح به نفع ما بوده و به صلاح کشور و فدراسیون و باشگاه های دوچرخه سواری تمام شود. 

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری بیان داشت: یک یا دو ورزشکار دانسته یا ندانسته وارد یک مشکل شده اند و آن وقت آبروی ما در فضای بین المللی می رود. باشگاه ما تعلیق می شود کشورمان دچار تعلیق می شود و ما این را نمی خواهیم. 

وی در پایان با اشاره به کسب کرسی ریاست بخش جاده آسیا توسط ایران گفت: الان ما عضو هیات رئیسه دوچرخه سواری آسیا و رئیس کمیته تریال و جاده آسیا هستیم . در صورتی که دوپینگ ورزشکاران مان در بیاید با چه رویی در پشت تریبون آسیا بشینم و از وضعیت دوچرخه سواری کشورم و آسیا دفاع کرده و برای این رشته تصمیم بگیرم. مطمئن باشید این تصمیمات اتخاذ شده برای ممانعت از دوپینگ به نفع ما خواهد بود. 

کد N1704953

وبگردی