آفتاب

مهدي چمران خبر داد: تخريب بزرگ‌ترين خانه تهران براي ساخت مسجد

مهدي چمران خبر داد: تخريب بزرگ‌ترين خانه تهران براي ساخت مسجد

اين خانه ١١ هكتاري كه زماني بزرگ‌ترين خانه تهران بوده و در دهه پنجاه ارزشي معادل ۱۵ ميليون دلار داشت، گويي در آخرين روزهاي فعاليت شوراي چهارم سرنوشت ديگري پيدا كرده است و اعضاي شورا بي‌توجه به تمام هشدارها و درخواست‌هايي كه براي حفظ اين بنا در اين سال‌ها مطرح شد، مجوز تخريب آن و ساخت مسجد در زمين مصادره‌اي آن را به مالك فعلي آن داده‌اند...

«مي‌خواستند در محل اين عمارت مجتمع تجاري بسازند و بلند مرتبه‌سازي كنند اما پيشنهاد داديم مركز فرهنگي و مذهبي و مسجد در آنجا ساخته شود. پيشنهاد شوراي شهر به جاي حفظ گران‌ترين خانه تهران، ساخت مسجد است، البته بايد در اين مكان فرهنگي، بخش تجاري فعال شود تا مكان فرهنگي بتواند هزينه‌هاي خود را در بياورد.» 

اين جملات پاسخ مهدي چمران، رييس شوراي چهارم شهر تهران به خبرنگار سايت «تيتر شهر» است كه در مورد وضعيت اسفناك بزرگ‌ترين خانه تهران از او سوال كرده. كاخ ثابت پاسال بنايي است كه در دو سال اخير موضوع تخريب و تملك آن و همچنين ثبت آن توسط ميراث فرهنگي محل بحث بوده است. 

اين خانه ١١ هكتاري كه زماني بزرگ‌ترين خانه تهران بوده و در دهه پنجاه ارزشي معادل ۱۵ ميليون دلار داشت، گويي در آخرين روزهاي فعاليت شوراي چهارم سرنوشت ديگري پيدا كرده است و اعضاي شورا بي‌توجه به تمام هشدارها و درخواست‌هايي كه براي حفظ اين بنا در اين سال‌ها مطرح شد، مجوز تخريب آن و ساخت مسجد در زمين مصادره‌اي آن را به مالك فعلي آن داده‌اند و به گفته چمران طرح‌هاي ارايه شده براي ساخت مسجد را هم مورد بررسي قرار داده‌اند. در دو سال گذشته در مورد اين بنا اظهارنظرهاي فراواني شد و وعده‌هايي هم از سوي ميراث فرهنگي براي ثبت اين بنا در فهرست آثار ملي داده شد، دي ماه ٩٣ پيروز حناچي معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي، با ارزشمند خواندن اين خانه به رسانه‌ها گفته بود: «اين وزارتخانه از شهرداري تهران خواسته‌ است اگر پروانه‌‎‌اي براي تخريب اين خانه صادر شده است، مستندات خود را به وزارت راه و شهرسازي اعلام كند. دستور توقف موقت عمليات در اين خانه ارزشمند صادر شده است. سازمان ميراث فرهنگي نتوانسته است آن را در فهرست آثار ملي ايران ثبت كند و از اين رو كار حفظ اين خانه اكنون دشوار است.» در همان روزها محمد حقاني، عضو شوراي شهر تهران پيشنهادي را مطرح كرد و گفت: شهرداري با خريد اين بناي ارزشمند، ضمن حفظ اين ساختمان و استفاده از آن به عنوان يك مجموعه فرهنگي، هنري، آن را به شهروندان تهراني هديه كند. «نامه‌هاي سرگشاده‌اي هم از سوي فعالان ميراث فرهنگي و سازمان نظام مهندسي نوشته شد و درخواست حفظ اين بناي ارزشمند به نهادهاي متولي امر ارايه شد، اما پاسخ تمام اين اظهارنظرها، وعده‌هايي بود كه داده شد و كاخ ثابت پاسال در سكوت خبري درختانش را از دست داد و حالا هم بعد از مدت‌ها بي‌خبري، قرار است مسجدي را جايگزين اين بنا كنند. هر چند سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده است كه پيگيري‌هاي لازم براي ثبت ملي اين بنا را در دستور كار دارد، اما با توجه به اينكه آخرين بار مالكيت اين بنا به بانك تات سپرده شده است، بايد ديد مالك تمايلي به ثبت اين بنا در فهرست آثار ملي براي حفظ آن دارد يا خير. 
کد N1704866

وبگردی