آفتاب
با پرتابگر اپسکو؛

ماهواره مکعب دانشجویی به فضا پرتاب می شود

ماهواره مکعب دانشجویی به فضا پرتاب می شود

رئیس سازمان فضایی ایران از موافقت سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) برای پرتاب ماهواره دانشجویی مکعب ایرانی به فضا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن بهرامی گفت: در جلسه اخیر سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) مصوب شد مسابقه ماهواره دانشجویی مکعب ایرانی، بخشی از فعالیت های این سازمان قرار گیرد و پس از پایان مسابقات، ماهواره ساخته شده توسط تیم برتر، توسط پرتابگرهای اپسکو یا پرتابگرهای داخلی، به فضا فرستاده شود.

وی هدف از برگزاری مسابقات ماهواره مکعب ایرانی را اشاعه فعالیت های فضایی میان دانشجویان و دانشگاه های کشور در حوزه های طراحی و ساخت ماهواره های کوچک دانست و افزود: از همکاران سازمان فضایی و معاونت فناوری فضایی می خواهیم که دور دوم این مسابقات را شروع کنند.

بهرامی با تاکید بر حمایت وزارت ارتباطات از حوزه فضایی کشور ادامه داد: این حمایت ها باعث شد که تمامی پروژه های فضایی با قوت به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید و توصیه رئیس جمهوری، در راستای تمرکز فعالیت ها و جلوگیری از اتلاف سرمایه ها و زمان، مراحل طراحی مفهومی «ماهواره پارس ۱ » با مشارکت تعدادی از دانشگاه های کشور به صورت کنسرسیوم در حال انجام است.

 وی افزود: بدترین آفت برای برنامه های علمی و پژوهشی درگیر شدن با مسایل سیاسی است که بخشهای فنی برای حفظ منافع ملی باید از این مساله جدا خودداری کنند.

بهرامی تامین ماهواره های ملی سنجشی و مخابراتی، پرتاب ماهواره های در نوبت پرتاب، توسعه ایستگاه های فضایی ، توسعه خدمات فضایی، کاربردی کردن فناوری های فضایی، فعالیت بیشتر در حوزه رسانه ای را از جمله برنامه های آتی سازمان فضایی ایران برشمرد.

به گزارش مهر، ۱۰ تیم دانشجویی در مسابقات ماهواره مکعب دانشجویی به فاز طراحی دقیق ماهواره دانشجویی مکعب ایرانی راه یافتند.

در این مرحله تیم های دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه تبریز،دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی (فاطر) ،دانشگاه خواجه نصیر (قاصدک)، دانشگاه سیرجان (سها)، دانشگاه خواجه نصیر (سیمرغ) ، دانشگاه سیرجان (عدالت خواه) و دانشگاه کاشان صاحب رتبه های اول تا دهم شدند.

کد N1704179

وبگردی