آفتاب

همه با هم در‌حماسه‌ جمعه!/ نظرسنجی ها از مشارکت بالای مردم در انتخابات 96 خبر می دهند

همه با هم در‌حماسه‌ جمعه!/ نظرسنجی ها از مشارکت بالای مردم در انتخابات 96 خبر می دهند

"وزیر کشور هم به این موضوع اشاره کرده که تا روز چهارشنبه نظرسنجی‌های معتبر مشارکت ۷۲‌درصد مردم را در انتخابات تایید کرده‌اند و در یکی دو روز آینده این رقم افزایش پیدا خواهد کرد..."

از ساعت هشت صبح جمعه 29 اردیبهشت، زنگ شروع انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری به صدا درمی‌آيد و نامزدهای انتخاباتی، برای کسب رأی اعتماد از مردم، با یکدیگر رقابت می‌کنند. این انتخابات همزمان با انتخابات دوره پنجم شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود و به همین دلیل پیش‌بینی شده که مشارکت مردم در این دوره از انتخابات حداکثری خواهد بود. وزیر کشور هم به این موضوع اشاره کرده که تا روز چهارشنبه نظرسنجی‌های معتبر مشارکت ۷۲‌درصد مردم را در انتخابات تایید کرده‌اند و در یکی دو روز آینده این رقم افزایش پیدا خواهد کرد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت: «با توجه به انصراف‌ها و ائتلاف‌هایی که انجام گرفته، پیش‌بینی ما این است که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در مرحله اول مشخص می‌شود و دیگر نیازی به برگزاری مرحله دوم انتخابات نیست.» وی افزود: «حدود یک‌ونیم‌میلیون نفر عوامل اجرایی و نظارتی، ۳۵۰‌هزار عامل امنیتی، ۷۰‌هزار بازرس، ۶۴‌هزار شعبه و حدود ۱۰۰‌هزار نفر نماینده فرمانداران برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده است. ما کاملا مهیای برگزاری انتخابات هستیم و هیچ‌ دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.» وی در مورد تامین امنیت انتخابات نیز خاطرنشان کرد: «مسئول انتظامات و امنیت شعب، نیروی انتظامی است و بر اساس برآورد وزارت کشور، نیروی انتظامی و ستاد کل به 160‌هزار نفر نیاز بود که نیروی انتظامی 120‌هزار نیرو را تامین کرد و 40‌هزار نیرو نیز از بسیج و سپاه تامین شد، اما مسئول انتظامات نیروی انتظامی است.»
اول وقت رأی دهید
وزیر کشور دیروز گفت: حتما در این دوره زودتر از دوره‌های قبلی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کنیم. این نتایج به صورت قطعی و نه تدریجی اعلام می‌شود. رحمانی‌فضلی در مورد احتمال رفتن انتخابات به مرحله دوم اظهار کرد: اگر نامزدهایی که اعلام کناره‌گیری کرده‌اند کتبا به ما این کناره‌گیری را اعلام کنند فقط دو نفر اصلی در انتخابات باقی می‌مانند، بنابراین احتمال رفتن انتخابات به دور دوم نیست. وزیر کشور در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد شایعات فضای مجازی خاطرنشان کرد: نباید مردم به شایعات و گمانه‌زنی‌ها توجه کنند. بیش از 90‌درصد نظرسنجی‌ها کاملا ساختگی است. بعضی شایعات هم از الان پخش می‌شود که در برانگیختگی هیجانات مردم می‌تواند موثر باشد. از همه نامزدها و هوادارانشان می‌خواهیم که از فردا هیچ ‌نوع فعالیت تبلیغی نداشته باشند و به قانون احترام بگذارند. وی درباره تجمعات در فضای باز نیز گفت: ما از اول اعلام کردیم که راه انداختن کارناوال‌های خیابانی ممنوع است. وزیر کشور در مورد تمدید زمان انتخابات توضیح داد: از مردم می‌خواهیم اول وقت پای صندوق رأی بیایند تا با ازدحام جمعیت تا ساعات پایانی مواجه نباشیم. محدودیت زمانی ما تا 12 شب است، البته قطعا انتخابات را تا این ساعت تمدید نمی‌کنیم.
پایان فرصت تبلیغات
فرصت تبلیغات نامزدها، از 8 صبح امروز به پایان رسیده است و هرگونه تبلیغات انتخاباتی طبق قانون، تخلف محسوب می‌شود. انتخابات فردا از ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز خواهد شد و تا وقتی مردم پای صندوق‌ها باشند، ادامه دارد. توصیه می‌شود که مردم با توجه به همزمانی دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها و تعداد زیاد نامزدهایی که باید در برگه‌ها بنویسند، اول وقت به پای صندوق بروند. در این انتخابات بیش از ۶۳‌هزار شعبه با حدود ۱۳۰‌هزار صندوق رأی وجود دارد و در ۱۴۱ شهر انتخابات الکترونیک برگزار خواهد شد. طبق اعلام وزیر کشور، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری زودتر از نتایج انتخابات شوراها اعلام خواهد شد. وزیر کشور علت این موضوع را نیز لزوم دقت به شمارش آرا به جای افزایش سرعت دانست. نتایج این دوره از انتخابات نیز برخلاف انتخابات قبلی، به صورت یکجا و قطعی اعلام می‌شود و مانند دوره‌های پیش به صورت همزمان، اعلام نخواهد شد که این موضوع واکنش‌ها و انتقاداتی را به همراه داشته است. نتیجه شمارش آرای ریاست‌جمهوری پس از تایید هیات‌های اجرایی توسط وزیر کشور اعلام می‌شود. 
انتخابات ریاست‌جمهوری، فردا در‌ ۱۰۳ کشور و در ۱۳۱ شعبه نیز برگزار می‌شود که آرا در همان سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها شمرده و اعلام می‌شود، این انتخابات در کشورهای متعددی حتی آمریکا نیز برگزار می‌شود. تعداد ایرانی‌های حاضر در این کشورها، زیاد است و تمهیداتی انجام گرفته که همه ایرانی‌ها در انتخابات سهیم باشند و برای سرنوشت کشور تصمیم بگیرند. روز گذشته نیز سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده که تعرفه‌های رای، چاپ و توزیع شده است. طبق اعلام کدخدایی، در کنار صندوق‌ها ناظری بین یک تا پنج نفری وجود خواهد داشت. تاکنون نیز برای 252 خبرنگار و عوامل خبری از 119 رسانه مختلف وابسته به 29 کشور جهان روادید صادر شده که در مقایسه با آمار روادید صادره برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در خردادماه 1392 رشدی 35‌درصدی را نشان می‌دهد. 318 خبرنگار و عوامل خبری مقیم رسانه‌های خارجی وابسته به 156 رسانه از 31 کشور جهان به همراه 252 خبرنگار و عوامل غیرمقیم خبری از 119 رسانه و از 29 کشور جهان و در مجموع با «حذف رسانه‌ها و کشورهای مشترک»، 570 خبرنگار و عوامل خبری از 245 رسانه وابسته به 42 کشور جهان از نزدیک به ثبت اخبار مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا می‌پردازند.
پوشش رسانه‌ای وسیع انتخابات جمعه
نمایندگان خبری 44 خبرگزاری، 144 شبکه رادیو و تلویزیونی، 71 روزنامه و مجله، 14 موسسه عکس و تصویر و دو پایگاه خبری از کشورهای آذربایجان، آلبانی، اتریش، اسپانیا، استرالیا، اسلوونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلژیک، پاکستان، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه، رومانی، ژاپن، سوریه، سوئد، سوئیس، عراق، ‌عمان، فرانسه، ‌فلسطین، قطر، کره‌شمالی، کره‌جنوبی، کانادا، کلمبیا، کویت، لبنان، لهستان، لوکزامبورگ، مصر، نروژ، ویتنام، هلند و هند، انتخابات ریاست‌جمهوری 29 اردیبهشت را پوشش می‌دهند. 
روزنامه آرمان
کد N1699773

وبگردی