آفتاب

سیاست‌های نفتی رقبای روحانی فاجعه بار است

سیاست‌های نفتی رقبای روحانی فاجعه بار است

شهاب الدین متاجی گفت: نفت موتور اقتصاد کشور و قلب توسعه ایران است. این منبع عظیم فرصت بی نظیر در اختیار دولت و مردم قرار داده است تا در راه سازندگی و آبادانی بکار گرفته شود. لازمه این کار اتخاذ سیاستهای عقلانی در مورد نحوه استفاده از این ثروت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهاب‌الدین متاجی در نشستی که در ستاد نفت و انرژی حامیان روحانی برگذار شد، گفت: در جریان تبلیغات انتخاباتی گرچه رقبای روحانی برنامه مشخصی ارائه نداده اند اما در چند مورد اظهار نظر کرده اند که باید دعا کنیم در صورت پیروزی این سخنان را عملی نسازند یعنی اگر انتظار میرود که کاندیدها در صورت پیروزی به وعده های جامعه عمل بپوشانند در مورد رقبای جناب روحانی باید دعا کنیم برنامه ها عملی نسازند چرا که بشدت زیان بارند.

متاجی تصریح کرد: عدم فروش نفت خام و گاز مذاکره با عربستان و قطر درآمد ارزی نفت خام یکی از پایه های اقتدار کشور است. ماهش صادرات نفت و گاز سبب بالا رفتن قیمتهای جهانی از جمله نفت و سایر کالا ها میشود و تقویت رقبای منطقه ای ایران را به دنبال دارد. نتیجه اینکار ضربه به اقتصاد کشور و معیشت مردم و افزایش فشارهای سیاسی است. معنی این کار تحریم بدست خود و بدون هزینه برای دشمنان این سرزمین است. بدون شک رقبای منطقه ای و دشمنان از این سیاست سود خواهند برد.

وی ادامه داد: روش عقلانی حضور در بازار جهانی نفت خام و تاثیر گذاری قیمت آن و استفاده از در آمد ارزی آن برای طرحهای توسعه ای و سرمایه گذاری است.از سوی دیگر با استفاده از درآمد ارزی می توان نفت خام را به فرآورده های ارزشمند تر تبدیل کرد و در بازار فرآورده های نفتی و پتروشیمیسهم شایسته بدست آورد.

مشاور سابق وزیر نفت اظهار داشت: بسیار ساده لوحانه است که از رقبای انتظار داشته باشیم از مخازن مشترک نفت و گاز برداشت نکنند و با مذاکره به تفاهم برسیم. مذاکره در زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که در تولید اقتدار خود را نشان دهیم.

خام فروشی از شعار تا عمل

وی در ادامه به بحث خام فروشی پرداخت و گفت: جلوگیری از خام فروشی در شعارهای انتخاباتی به کرات مطرح شده است. این پدیده مبارکی است ولی چگونه عملی میشود. شعارهایی که توسط بعضی از کاندیدها مطرح شده است. نهد تنها کمکی به جلوگیری از خام فروشی نمی کنند بلکه در جهت ترویج آن است.

وی با اشاره به شعار رئیسی مبنی بر اینکه انتقال نفت خام به شهرها و استانهای مختلف کشور به منظور اشتغال زایی و کسب درآمد بیشتراست، گفت: احداث پالایشگاهها در محلهای مختلف،بستگی به عوامل زیاد مانند اثرات زیست محیطی و هزینه نقل و انتقال و تاثیر روی منابع آب و وجود بازار دارد. در کنار اینها ظرفیت اقتصادی نیز باید در نظر گرفته شود یعنی هدف از فرآوریش و پالایش نفت خام، تولید ارزش افزوده است که باید حداقل ظرفیت می توان به این هدف رسید و ایجاد چنین تاسیساتی به هزینه های سرمایه گذاری زیاد نیاز دارد که در اجرای گسترده آن در شرایط کنونی امکان پذیر نیست. در نتیجه شعار توزیع نفت خام در استانهای منجر به ایجاد تاسیسات نفت فاقد فناوری پیشرفته می گردد که محصولات آن از خوراک کم ارزشی هستند. این یعنی بدتر از خام فروشی است. در واقع بسیاری از کسانی که شعار جلوگیری از خام فروشی میدهند در عمل راه حلی که ارائه میدهند مفت فروشی است.

اشتغال در صنایع نفت و انرژی

وی در ادامه به بحث اشتغال اشاره و اظهار داشت: صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و انرژی گستره وسیعی از اشتغال در کشور ایجاد می کند.حوزه های پژوهش و فناوری و تولید تجهیزات و تولید مواد شیمیایی و کاتالیز های مصرفی و مطالعات فنی و طراحی ساخت و بهره برداری برخی از این گستره وسیع هستند.

متاجی با اشاره به چگونگی دستیابی به این اهداف گفت: دانش فنی و فناوری و سرمایه و نیروی انسانی زمینه دلازم برای تحقق برنامه اشتغال زایی فراهم می آورد. فناوری مدرن مورد نیاز صنعت نفت در انزوای کشور بدست نمی آید.گرچه پژوهشگران ایران توانایی و دستیابی به انواع دانش ها را دارند اما نباید آنها از تجهیزات روز سایر اندیشمندان محروم کرد و این را باید در نظر گرفت که سرعت دستیابی به فناوری امر مهمی است و جهان هیچگاه منتظر ما نمی ماند که بهد آنها برسیم و این ما هستیم که باید بهره گیری از تجربیات دیگران به سرعت خود بیفزاییم "خود تحریمی" در این زمینه به نفع پژوهشگران ما نیست. بنا بر این سیاست خارجی فعال و ارتباط سازنده ها با کشورهای پیشرفته کمک موئثری به گسترش تکنولوژی در صنایع نفت و به تبع آن اشتغال زایی می کند.

وی بیان کرد: لازمه دیگر اشتغال زایی ، جذب سرمایه های خارجی است.رشد اقتصادی و اشتغال بدون سرمایه گذاری بدست نمی آید. البته با هدر دادن سرمایه و تعریف کارهای غیر مولد می توان عده ای را سر کار گذاشت و روشن است که این روش موقتی بود. و پایدار نخواهد بود. سرمایه گذاری خارجی با تدوین تدوین سیاستهای شفاف و ارتباط منطقی با کشور های سرمایه این یعنی بدتر از خام فروشی است. در واقع بسیاری از کسانی که شعار جلوگیری از خام فروشی میدهند در عمل راه حلی که ارائه میدهند مفت فروشی است. صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و انرژی گستره وسیعی از اشتغال در کشور ایجاد می کند.حوزه های پژوهش و فناوری و تولید تجهیزات و تولید مواد شیمیایی و کاتالیز های مصرفی و مطالعات فنی و طراحی ساخت و بهره برداری برخی از این گستره وسیع هستند.

وی گفت: لازمه دیگر اشتغال زایی ، جذب سرمایه های خارجی است.رشد اقتصادی و اشتغال بدون سرمایه گذاری بدست نمی آید. البته با هدر دادن سرمایه و تعریف کارهای غیر مولد می توان عده ای را سر کار گذاشت و روشن استکه این روش موقتی بود. و پایدار نخواهد بود. سرمایه گذاری خارجی با تدوین تدوین سیاستهای شفاف و ارتباط منطقی با کشور های سرمایه گذار و داشتن برنامه های معین و زمان بندی بدست می اید. تجربه نشان داده که می توان با حفظ عزت و سر بلدی با کشورهای بزرگ رابطه سازنده داشت و با استفاده از این فرصت جذب سرمایه نمود.

متاجی اظهار داشت: بدون شک فرهنگ غنی اسلامی ایران و اوضاع آشفته در بسیاری از کشورهای جهان فرصت گرانبهای در اختیار دولت مردان ایران قرار میدهند که در جهت رفع بسیاری از ناهنجاریها در منطقه و جهان پیشقدم باشیم و لازمه اینکار فهم معاصر و ارائه چهره واقعی فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

وی تاکید کرد: بدین ترتیب اشتغال زایی و توسعه روابط خارجی وابستگی عمیق هم دارندو تشنج زایی در روابط کشورها کمک به افزایش اشتغال نم کند. امری که بعضی از کاندیدها برنامه ای در این زمینه ارائه نکردند.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس نمونه درون زایی و برون زایی

وی در ادامه به بحث پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره و اظهار داشت: همزمان با احداث پالایشگاهای متعدد گازی در پارس جنوبی، با استفاده از میعانات گازی در جهت تکمیل ارزش افزوده منایع گازی در وزارت نفت شکل گرفت و چنین بود که طراحی بنیادی پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز شد و در سال 1382 تکمیل شد.

وی افزود: اجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 1385 آغاز گردید و با توجه به شرایط پدید آمده زمان طولانی تا رسیدن یه مرحله راه اندازی طی شد.

متاجی گفت: واقعیت این است که در دنیای امروز هیچ کشوری تمام نیازهای صنعتی خود را با تاکید به امکانات داخلی بر طرف نمی کند و اصولا منابع محدودی برای ساخت برخی از تجهیزات پیشرفته وجود دارد. با توجه به تحریمهای اعمال شده از ورود برخی از این تجهیزات جلوگیری شد و سرمایه گذاری عظیم در این تجهیزات بی استفاده باقی ماندو حتی به دلیل عدم تصفیه و عدم فروش میعانات در کشتی ها نگهداری میشوند. یعنی هم این سرمایه های عقیم ماند و هم میعانات گازی بفروش نمیرفت و هم امنیت تولید گاز به خطر افتاد چون انباشت میعاناتگازی امکان تولید گاز را از بین میرود.

کد N1699337

وبگردی