آفتاب

میزگرد ایرنا /رسانه ها با رعایت اخلاق مرجعیت خود را در انتخاب اصلح حفظ می کنند

میزگرد ایرنا /رسانه ها با رعایت اخلاق مرجعیت خود را در انتخاب اصلح حفظ می کنند

زاهدان - ایرنا - شماری از فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان با شرکت در میزگرد تخصصی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زاهدان ویژه انتخابات، رعایت اخلاق را مهمترین شرط در حفظ مرجعیت رسانه ها در جامعه برای انتخاب اصلح ترین ها عنوان کردند.

به گزارش ایرنا قرار گرفتن در فضای انتخابات می طلبد تا نقش عوامل تاثیرگذار به ویژه رسانه ها به عنوان مرجع، در حضور حداکثری مردم در پای صندوق های اخذ رای و تصمیم گیری آحاد جامعه برای انتخاب افراد اصلح بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
اعتماد مردم به رسانه ها مسئولیت و رسالت اصحاب رسانه را دو چندان می کند و بایستی نشان دهند که همچنان با رعایت اخلاق رسانه ای در نگاه عامه مردم یک مرجع صحیح، شفاف و درستکار هستند و با حرکت در این مسیر جامعه را در انتخاب فرد یا افراد اصلح برای انتخاب کمک و یاری می کنند.
نقش رسانه ها در جامعه ارتقاء فرهنگ عمومی، آگاه سازی و هدایت افکار عمومی در مسیر ارکان نظام و حفظ ارزش ها و دستاوردهای انقلاب است و طی این مسیر همواره زمینه ساز اعتماد عمومی شده است.
در میزگرد تخصصی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان که با عنوان «نقش رسانه در کمک به انتخاب اصلح» برگزار شد، شرکت کنندگان بر رعایت اخلاق حرفه ای و فراجناحی عمل کردن رسانه ها در بررسی برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کردند.
برای تشکیل این میزگرد از حسین مسگرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید فرید خلیفه لو مدیر روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، منصور تاجری رئیس جهاد دانشگاهی استان، طهرانی مقدم مدیر پایگاه خبری عصر هامون، آرشام هنرکار مسئول خبرگزاری تسنیم در استان و پرویز کرد سردبیر هفته نامه مرزپرگهر دعوت شد که تنها 2 نفر (طهرانی مقدم و هنرکار) به سبب گرفتاری کاری از حضور در این میزگرد عذرخواهی کردند.

**اطلاع رسانی دقیق مهمترین اتفاق مبارک در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری
مدیر روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: اطلاع رسانی به موقع و دقیق اتفاق بسیار مبارکی بود که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری رخ داد.
سید فرید خلیفه لو افزود: اصحاب رسانه در این مقطع تقریبا هر خبری که به نظرشان برای مردم مناسب بود را اطلاع رسانی کردند.
وی ادامه داد: در این دوره هیچ فردی نتوانست پشت دیوارهای بتنی و در سایه امن خبری پنهان شود زیرا رسانه ها همه را وارد اتاق شیشه ای کردند که این اتفاق مبارکی است.
وی گفت: تا چند سال قبل مردم برای بدست آوردن اخبار و اطلاعات باید تنها به چند روزنامه ها معدود، خبرگزاری و صدا و سیما مراجعه می کردند اما به تحلیل درستی نمی رسیدند و در نهایت مجبور به استفاده از اینترنت با نصب فیلتر شکن شده و می توانستند به سایت های خبری مثل گویا متشکل از مجموع اخبار همه جناح های داخلی دسترسی پیدا کنند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: اما در این دوره آن چیزی که در شان نظام جمهوری اسلامی است اتفاق افتاد و آن هم محدود نکردن رسانه ها بود.
وی گفت: رسانه ها در این دوره آزاد بودند از اول این دولت انتقاداتشان را از دولت یا قوای دیگر مطرح کنند و برخوردهایی هم که صورت گرفت قابل مقایسه با حجم برخوردهای قبل نبود.
دکتر خلیفه لو اظهارداشت: استفاده از رسانه ها به عنوان ابزار روشنگری افکار مردم مساله بسیار مهمی است یعنی رسانه ها باید آزاد باشند تا بتوانند وقایع را آن طور که هست هر کدام با جهت دهی خودشان و تحلیل های خاص اجتماع ارائه دهند.
وی افزود: افکار مختلف اجتماع باید نمایندگانی در حوزه رسانه ها داشته باشند تا مردم به درستی بتوانند به جای استفاده از روش های سنتی، تفکرها و سوابق را مقایسه کنند و به انتخاب فرد اصلح برای ریاست جمهوری و شوراها برسند.
وی گفت: استفاده از شیوه های سنتی که همان قبول نظر یک فرد برای تصمیم گیری در انتخابات بود به دلیل دسترسی آسان مردم به اطلاعات از طریق رسانه ها و فضای مجازی کم شده است.
وی تاکید کرد: انفجار اطلاعات واقعی را جلوی چشمانمان می توانیم مشاهد کنیم اکنون زمان بمباران اخبار است و دیگر شیوه های سنتی خیلی کارآیی ندارد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در این استان به ویژه زاهدان با جوامع و خرده فرهنگ های مختلف با رویکرد سنتی روبرو هستیم.
وی افزود: وقتی که خرده فرهنگ های سنتی را داشته باشیم ابزار اطلاع رسانی مدرن نیز دنباله رو همان شیوه سنتی می شوند چون مرحله گذر کامل نشده و نگاه هنوز سنتی است.
دکتر خلیفه لو بیان کرد: در این جوامع به دلیل وجود خرده فرهنگ های سنتی، دوری از مرکز و جوامع روستایی زیاد و دسترسی نداشتن مردم به شیوه تعامل اطلاعاتی جوامع مدرن، مردم به افرادی اعتماد می کنند تا آنان برایشان راه را از بی راه نشان دهند.
وی افزود: رسانه ها در چنین جوامعی بعضی هایشان بلندگوی همان خرده فرهنگ ها هستند.
وی اظهارداشت: در زاهدان تعاملات رسانه ها خیلی قویتر از خارج از مرکز استان است اما در شهرستان های دیگر مردم سنتی فکر می کنند و تصمیم می گیرند و این مساله گریزناپذیر است.
به گفته وی رسانه ها باید رسالت خودشان را با رعایت اخلاق در انتقال مرحله سنتی به مدرن ایفا کنند نه اینکه خودشان هم به شیوه های سنتی دامن بزنند.

**رعایت اصول اخلاقی تثبیت کننده مرجعیت رسانه هاست
مدیر روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بر اساس حاکمیت شیوه های جدید اطلاع رسانی به این معنی که هر شهروند یک خبرنگار است اگر اصول اخلاقی رعایت شود رسانه ها می توانند در هر شرایطی بهترین نقش را ایفا کنند.
دکتر خلیفه لو افزود: رسانه ها اگر اصول را زیرپا نگذارند اعتماد از آنها سلب نمی شود و می توانند مرجعیت خود را حفظ کنند.
وی ادامه داد: صدا و سیما در چند ماه اخیر تمام تلاشش را در تخریب دولت مستقر جمهوری اسلامی بکار گرفته است و حجم تخریب علیه دولت آنقدر زیاد است که احساس ناراحتی می کنیم در صورتی که می توان بجای تخریب، نقد منصفانه انجام داد.
وی تاکید کرد: اقدامات این چنینی است که رسانه ها را از مرجعیت ساقط می کند نه وجود کانال های تلگرامی و واتساپی در فضای مجازی بر این اساس مردم دیگر احساس اعتماد به صدا و سیما نمی کنند و به کانال های تلگرامی روی می آورند.
وی ادامه داد: این در حالیست که فضای مجازی از جمله کانال های تلگرامی و واتساپی به دلیل اینکه افراد شایعات و شنیده های خود را منتشر می کنند زیاد قابل اعتماد نیست اما عملکرد جناحی و تخریبی برخی رسانه ها موجب به انحراف کشیدن بنیان فکری یک جامعه و گرایش مردم برای انتخاب نامزد اصلح به استفاده از فضای مجازی می شود.
خلیفه لو گفت: اقوام از پایه های قدرتمند اجتماعی در سیستان و بلوچستان محسوب می شوند اما در انتخاب فرد اصلح باید از شیوه سنتی مبتنی بر نظر بزرگان طوایف و اقوام برای انتخاب افراد اصلح گذر کرد.
وی افزود: گذر از این مرحله به چگونگی عملکرد رسانه ها برمی گردد به این معنی که رسانه ها نباید در انتشار اخبار به قومیت گرایی دامن بزنند زیرا همه مردم کشور ایرانی هستند.
وی گفت: ارتباط میان مراکز علمی و رسانه ها در سیستان و بلوچستان کمتر اتفاق می افتد مگر مانند برنامه میزگردی که خبرگزاری ایرنا ترتیب داده است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مهمترین دلیل کمبود این ارتباط، نبود رشته های تخصصی در حوزه رسانه در دانشگاه های استان است.
وی گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان آمادگی دارد فضا را برای انجام برنامه های تبلیغاتی در اختیار نامزدهای این دوره انتخابات قرار دهد.

** انتخابات از ارکان پایدار شکل گیری ساختار سیاسی جامعه است
رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد اظهار داشت: انتخابات از ارکان مهم و پایدار در شکل گیری ساختار سیاسی جامعه به حساب می آید.
منصور تاجری افزود: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری دینی و تجلی اقتدار مردم و نظام اسلامی است.
وی با تاکید بر توجه به جایگاه رسانه در مساله انتخابات گفت: اصولا رسانه ها در تحقق مشارکت سیاسی مردم به صورت عام و خاص نقش آفرینی می کنند به ویژه در این نظام که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب رسانه ای است.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با رسانه آغاز شد، به اوج رسید، پیروز شد و استمرار و تداوم پیدا کرد بر این اساس نقش رسانه در شکل گیری انقلاب اسلامی بسیار مهم است.
رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان گفت: قبل از اینکه فناوری های نوین را در عرصه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی داشته باشیم مساجد و منابر به عنوان بهترین رسانه ها بر اساس شرایط زمانی در بحث تحولات سیاسی و اجتماعی بسیار نقش آفرین بودند.
دکتر تاجری افزود: بخش عمده ای از فرآیند انتخابات چه از لحاظ سخت افزاری و چه نرم افزاری به کارکرد رسانه ای نظام برمی گردد و این ابزار قدرتمند تا جایی موثر است که در مساله انتخابات هر نامزدی که از امکانات و مانور رسانه ای بیشتر و بهتری برخوردار باشد پیروز عرصه انتخابات خواهد شد.
این استاد دانشگاه گفت: رسانه ها علاوه بر اینکه در فرم و اجرای انتخابات موثر و نقش آفرین هستند، بستری برای انتخاب آگاهانه از روی شناخت و آگاهی برای مردم فراهم می کنند.
وی اظهار داشت: رسانه ها در عرصه قبل، بعد و حین انتخابات بسیار موثر و نقش آفرین هستند در واقع در حوزه انتخاباتی و مشارکت سیاسی مردم در این مقطع در مقام مهندسان افکار عمومی جامعه به حساب می آیند.
رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان افزود: مردم می توانند آگاهی های لازم را از دریچه رسانه ها بدست آورند بنابر این نقش رسانه ها ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، کمک به انتخاب نامزد اصلح، آگاهی بخشی جامعه و هدایت افکار عمومی است.
وی گفت: بهره گیری از نظر کارشناسان و صاحب نظران رسانه در تحلیل مناظره ها می تواند در میزان مشارکت و آگاهی بخشی افراد جامعه در انتخابات تاثیرگذار باشد.
دکتر تاجری با تاکید بر رعایت اخلاق توسط رسانه ها در تمام عرصه ها به ویژه انتخابات اظهار داشت: رسانه ها باید با رعایت اخلاق و بیان نکات مثبت نامزدها با هدف آگاهی بخشی جامعه، اعتماد مخاطبان را به سوی خود جلب کنند.

** بخش بیشتر رسانه های سیستان و بلوچستان به تخریب خدمات دولت پرداختند
وی در رابطه با عملکرد رسانه های سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه هر رسانه ای در استان وابسته به یک جریان فکری و سیاسی است بعضی از رسانه ها اخلاق را رعایت کردند اما بیشتر رسانه ها به تخریب خدمات دولت در 3،5 سال گذشته پرداختند.
وی ادامه داد: این رسانه ها با رعایت نکردن تقوای رسانه ای در بخش های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، معیشتی و برجام به تخریب عملکرد دولت یازدهم پرداختند تا افکار عمومی را به سمت نامزد مورد نظر خود سوق دهند.

** انجام تحلیل در رسانه ها کم رنگ است
سردبیر هفته نامه مرزپرگهر نیز در این نشست گفت: رسانه ها در واقع یکی از مولفه های جوامع دمکراسی هستند و باید نقش مهمی در کمک به مردم در انتخاب نامزدهای اصلح داشته باشند.
پرویز کرد افزود: رسانه ها از جمله مطبوعات با استفاده از ظرفیت هایی که در اختیار دارند می توانند با تشکیل میزگردها و نشست های مختلف به تحلیل برنامه های نامزدها در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجی بپردازند.
وی ادامه داد: متاسفانه مطبوعات استان در زمینه تحلیل کم کار هستند که مهمترین دلایل آن به دانش پایین افراد فعال در هر حوزه و وابستگی مطبوعات برای تامین هزینه ها به سازمان ها و گروه های مختلف سیاسی برمی گردد.
وی تاکید کرد: وابستگی اقتصادی رسانه ها مانع از تحلیل می شود و به تعریف و تمجید دامن می زند.
این فعال رسانه ای گفت: در رسانه ها و فضای مجازی کمتر به برنامه های نامزدهای انتخاباتی توجه می شود و بعد از هر مناظره فقط پرداختن به مجادلات در بورس است.
وی افزود: رسانه ها باید برنامه نامزدها را تحلیل و نقاط ضعف و قوت آنان را برای آگاهی مردم در انتخاب افراد اصلح مطرح کنند.

** تحلیل منصفانه در رسانه های سیستان و بلوچستان اندک است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد گفت: 21 پایگاه خبری، 11 دفتر خبرگزاری و حدود 40 نشریه مکتوب سیاسی و اجتماعی دارای مجوز در استان فعالیت می کنند.
حسین مسگرانی افزود: مهمترین مشکل رسانه های استان کم بودن تالیف و تحلیل در موضوعات و مشکلات مختلف است و بر عکس کار کپی و انعکاس اخبار تکراری زیاد مشاهد می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه خیلی از رسانه های سیستان و بلوچستان وابستگی سیاسی و جناحی دارند و نگاهشان جریان فکری خاص است، ارائه تحلیل منصفانه را کمتر از آنها شاهد هستیم.
وی گفت: نقد منصفانه را در رسانه هایی با وابستگی جناحی و طیفی مشاهده نکردیم اما سطح نقد کم است.
وی افزود: نمایندگان نامزدها در حوزه اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی و غیره در دوره های قبل با هم مناظره می کردند و نامزدها در مناظرات نهایی نتیجه نظرات کارشناسی را ارائه می دادند که این مساله در این دوره ضعیف بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شاید به دلیل اینکه سایه انتخابات ریاست جمهوری بر روی آن افتاده تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است.
مسگرانی اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان در مساله انتخابات شوراها سوالات جدی دارند و ارائه برنامه توسط نامزدهای حاضر در شوراهای شهر و روستای استان را خواستار هستند.
وی گفت: اگر خواستار توسعه در کلان شهر زاهدان هستیم باید انسان های توسعه یافته از هر قوم و طیفی را در شوراها داشته باشیم که انتخاب این افراد اصلح با کمک رسانه ها تحقق می یابد.
وی با تاکید بر تغییر نگاه در رسانه های استان افزود: رسانه ها باید با همکاری آموزش و پرورش، سازمان های آموزشی و دانشگاهها با معرفی درست نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا برای حل آسیب های اجتماعی مد نظر رهبری و دولت تلاش کنند.
وی گفت: در طول چهار سال اخیر رسانه ها نقدهای مختلفی از مشکلات و راه حل ها ارائه دادند اما الان که باید برای کمک به انتخاب اصلح ترین ها فعالیت داشته باشند، جایشان خالی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: رسانه ها باید در تحلیل های خود راهکارهای نامزدهای شوراهای شهر و روستا استان را در جلوگیری از پیشرفت آسیب های اجتماعی مانند حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و غیره ارائه دهند.
وی گفت: نمی توانیم فعالیت در مسیر پیشرفت و توسعه را در این اوضاع از آدم های توسعه نیافته مشاهده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در بحث اقوام سندی در شورای امنیت ملی تصویب شده و راهکار نظام در حوزه اقوام مشخص است اظهار داشت: اقوام بهترین فرصت برای ایران اسلامی در حفظ وحدت و کمک به انتخاب افراد اصلح هستند.
مسگرانی گفت: باید مطالبات جامعه رسانه ای استان به حدی برسد که خواسته عمومی باشد و همه مسئولان در بخش های مختلف خود را موظف به پاسخ گویی بدانند.
وی اظهار داشت: در بحث تخلفات تبلیغاتی، رسانه های دارای مجوز استان همکاری بسیار خوبی داشتند و خیلی کم شاهد بروز تخلف و مشکل در این ناحیه بودیم.
به گزارش ایرنا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان 29 اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
3042** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1698620

وبگردی