آفتاب
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان:

تولید برق در کردستان 2برابر نیاز استان است

تولید برق در کردستان 2برابر نیاز استان است

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج با تولید 956 مگاوات برق 2 برابر میزان مصرف استان برق تولید می کند.

محمد مصطفی نجفیان روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج و در گفت و گو با خبرنگاران این مرکز افزود: نیروگاه سنندج شامل 2 واحد سیکل ترکیبی به ظرفیت 320 مگاوات است و با احداث این 2 واحد بخار و تکمیل سیکل ترکیبی این نیروگاه، ظرفیت نامی تولید انرژی این نیروگاه به 956 مگاوات رسیده که 2 برابر میزان مصرف استان است.
به گفته وی شبکه برق کردستان در سه ناحیه کرمانشاه، همدان و آذربایجان غربی به شبکه سراسری برق وصل شده است.
وی با اشاره به تولید برق از سدهای استان اضافه کرد: هم اکنون در سد آزاد سنندج نیروگاه 10 مگاواتی فعال شده و کردستان به سبب داشتن چندین سد درحال بهره برداری و در دست ساخت از قابلیت زیادی در این زمینه برخوردار است.
به گفته وی کردستان با داشتن بیش از 300 روز آفتابی در سال و دشت های بادگیر در زرینه، قروه و بیجار ظرفیت بسیار خوبی در زمینه انرژی های پاک از جمله برق خورشیدی و بادی دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اظهار کرد: هم اکنون هشت روستای استان دارای نیروگاه برق خورشیدی بوده و کار تحقیقاتی در زمینه احداث نیروگاه بادی در زرینه انجام شده و در دشت قروه و بیجار نیز در دست اقدام است.
وی گفت: در صورتی که سرمایه گذاران داخلی و خارجی بخواهند در زمینه تولید انرژی های پاک (برق خورشیدی و بادی) در کردستان سرمایه گذاری کنند، مسئولان از این امر استقبال می کنند.

**تمامی روستاهای بالای 10 خانوار کردستان از نعمت برق برخوردار هستند
نجفیان در ادامه بیان کرد: در سال 93 تمامی روستاهای بالای 10 خانوار استان برق دار شده و در این میان هشت روستا از طریق انرژی خورشیدی از نعمت برق بهره مند شده اند.
وی افزود: نیروگاه خورشیدی دقیقا در زمانی برق تولید می کند که شدیدا شبکه برق ما و مشترکان ما به برق نیاز دارند و بر این اساس بار شبکه ما کمتر شده و از احتمال خاموشی و مشکلات ناخواسته دور می شویم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان همچنین با اشاره به اینکه پیک مصرف استان در تابستان اتقاق می افتد، اظهار کرد: در تابستان سال 91، پیک بار مصرف برق استان 378 مگاوات بود که این میزان در سال 95 به 421 مگاوات رسید و این میزان 12 درصد رشد پیک بار را نشان می دهد.

**کاهش 14 درصدی تلفات برق در کردستان
نجفیان در ادامه سخنان خود میزان درصد تلفات انرژی را یکی از موضوعات و شاخص های مهم در استان و کشور عنوان کرد و افزود: تلفات برق شبکه های استان پایان سال 91 حدود 12.44 درصد بود که این میزان در پایان سال گذشته به 10.73 رسیده است و این میزان کاهش 14 درصدی تلفات را نشان می دهد.
وی با اشاره به مصارف غیرمجاز برق در حاشیه شهرها گفت: با توجه به ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها بخصوص مریوان و سنندج مصارف غیر مجاز برق نیز انجام شده و بر این اساس تلفات انجام و انرژی ثبت نمی شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است افزود: در حاشیه شهرها از جمله دوشان و نایسر ساختار شبکه را تغییر داده و از استفاده غیرمجاز از شبکه هوایی که امکان سرقت دارد جلوگیری شده است.
وی همچنین به مصرف سرانه خانگی برق نیز اشاره کرد و گفت: افزایش مصرف سرانه خانگی برق نشان دهنده رفاه اجتماعی است و این مصرف تا پایان سال 91، سالیانه هزار و 708 کیلو وات ساعت بود که این میزان در سال 95 به هزار و 868 کیلوا وات ساعت رسید و با افزایش 9.4 درصدی در این زمینه روبرو شده ایم.
نجفیان یکی از کارهای مهم در این راستا را نصب کنتورهای چند تعرفه (دیجیتالی) عنوان کرد و افزود: نصب این کنتورها به مشترک این امکان را می دهد که میزان مصرف خود را کنترل کنند.
وی اظهار کرد: تا پایان سال 95 کنتورهای 61 درصد از مشترکان برق استان به چند تعرفه تبدیل شد و این میزان در پایان سال 91تنها 48 درصد بود و در این راستا نیز با رشد 27 درصدی روبرو شده ایم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان ادامه داد: یکی دیگر موضوعات مهمی که در این چند سال مورد توجه قرار گرفت فراهم کردن زمینه لازم برای پرداخت صورتحساب (فیش برق) به صورت غیرحضوری و الکترونیکی است.
به گفته وی در پایان سال 91، تنها 28 درصد مشترکان صورتحساب خود را بصورت غیرحضوری پرداخت می کردند که این آمار در پایان سال گذشته به 76.7 درصد رسید و این رقم رشد 174 درصدی را نشان می دهد.
وی همچنین با اشاره به نرخ انرژی توزیع نشده در استان افزود: نرخ انرژی توزیع نشده استان تا پایان سال 91 نسبت به میزان انرژی که توزیع می شود 2.138 در هزار بود که این آمار در پایان سال گذشته به 1.9 درصد رسید و در این زمینه با 11 درصد افزایش مثبت روبرو شده ایم.

** 85 درصد مشترکین برق کردستان در بخش خانگی قرار دارند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: هم اکنون در استان 601 هزار و 541 مشترک برق وجود دارد که از این تعداد 85 درصد در بخش خانگی قرار دارد و در واقع 50 درصد مشترکان ما را این بخش تشکیل می دهند.
وی اظهار کرد: همچنین 12 درصد از مشترکان ما در بخش اداری و تجاری، نیم درصد در بخش صنعتی و مابقی در بخش کشاورزی قرار گرفته اند.
نجفیان با اشاره افزایش 18 درصدی مصرف برق استان در مقایسه با چهار سال گذشته اضافه کرد: در سال 91 مصرف برق استان یک هزار و 668 میلیون کیلو وات ساعت بود که در سال 95 این مقدار با 18 درصد افزایش به یک میلیون و 967 کیلوات ساعت رسید.

** سالانه بیش از 2 هزار پروژه شبکه برق در کردستان اجرا می شود
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در ادامه گفت: هر ساله 500 میلیارد ریال برای توسعه و اصلاح شبکه های توزیع برق در استان هزینه شده و بیش از 2 هزار پروژه شبکه برق اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت های قانون بودجه ای در این چند سال برای شبکه های برق اظهار کرد: در طول سال های 94 و 95 حدود 200 میلیارد ریال از محل این قانون برای توسعه شبکه های روستایی، اصلاح و بهسازی شبکه ها و همچنین انرژِی نو استفاده شده است.
به گفت وی از محل همین اعتبار و بودجه در سال های 94 و 95 تمامی روستاهای سطح استان از نعمت برق بهره مند شده اند.
در استان کردستان بیش از 600 هزار امتیاز برق خانگی، اداری تجاری، کشاورزی و صنعتی واگذار شده است.
7348/3020/ 1904
**خبرنگاران: عبدالله رحمانی و افسانه گلباغی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
کد N1698487

وبگردی