آفتاب

استفاده از پوسته خرچنگ برای نابودی پشه مالاریا

استفاده از پوسته خرچنگ برای نابودی پشه مالاریا

همشهری آنلاین: ماده‌ای ارزان‌قیمت و طبیعی که در پوسته سخت‌پوستان تولید می‌شوند، پیش از این برای ساخت پانسمان،‌داروهای ارزان‌قیمت و حتی ترانزیستورهای رسانای فوتون مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش گيزمگ، اكنون محققان چيني در دانشگاه ملي اقيانوسي تايوان كشف كرده‌اند كه تركيب پوسته خرچنگ با نقره مي‌تواند از پراكنده شدن پشه‌هاي ناقل مالاريا جلوگيري كند.

اين تركيب در واقع در نابود كردن لارو پشه‌هاي ناقل مالاريا كه هنوز در آب هستند اثرگذار است. محققان پس از خشك كردن و پودر كردن پوسته خرچنگ‌هاي گرمابي به استخراج ماده چيتين و ديگر مواد آلي از درون آن پرداختند. 

سپس اين تركيبات با نيترات نقره تركيب شدند و محلولي حاوي نانوذرات نقره و مملو از چيتين به دست آمد. اين محلول در نهايت روي 6 منبع آبي در مركز ملي بيماري‌هاي قابل انتقال هندوستان پاشيده شد و محققان دريافتند ميزان بسيار كمي از اين محلول به شكلي موثر توانست لارو پشه‌هاي مالاريا را از بين ببرد.

محققان معتقدند اين اثر به واسطه عبور ذرات از لايه خارجي كوتيكول و ورود آن به درون سلول‌هاي بدن حشره ايجاد مي‌شود. اين ذرات با چندين فرايند زيستي در بدن لاروها تداخل پيدا كرده و منجر به نابودي آنها مي‌شوند. محققان همچنين دريافتند اين محلول مي‌تواند تعدادي از باكتري‌هاي خطرناك را نيز در آب از بين ببرد اما در عين حال هيچ تاثير مخربي بر ماهي‌هاي قرمز ندارد.

کد N1697634

وبگردی