آفتاب
خبر

شرط بین المللی شدن شرکت های سهامی

شرط بین المللی شدن شرکت های سهامی

مدیرعامل فرابورس ایران با تشریح آینده شرکت‌های بورسی کشور با اجرای مرحله دوم استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی(IFRS) گفت: صورت‌های ...

خبرگزاری مهر:مدیرعامل فرابورس ایران با تشریح آینده شرکت‌های بورسی کشور با اجرای مرحله دوم استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی(IFRS) گفت: صورت‌های مالی کنونی شرکت‌ها شفاف است، ولی زبان مشترکی با دنیا ندارد.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، درخصوص مرحله دوم اجرای اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: موضوع شفافیت در صورت‌های مالی بانک‌ها یک رکن است و اگر این شفافیت نباشد، نمی‌توان کار را به خوبی پیش برد؛ البته این صورت‌های مالی، نفی‌کننده این نیست که گزارش‌های مالی که بر اساس استانداردهای ملی ایران نوشته شده، شفاف نیستند.

مدیرعامل فرابورس افزود: در مورد صورت‌های مالی ملی نیز موضوع شفافیت و امنیت اطلاعات بسیار مهم است؛ ضمن اینکه در بورس‌های سایر کشورهای دنیا مشاهده نمی‌شود که شرکت‌ها لیست مشتریان خود را ارائه دهند و این موضوع، کاملا محرمانه است، ولی در صورت‌های مالی شرکت‌های ایرانی، میزان فروش مشخص و در صورت‌های مالی اعلام می‌شود.

به گفته هامونی، هم‌اکنون برای شرکت‌های بزرگ، به کارگیری استانداردهای IFRS و گزارشگری صورت‌های مالی بر اساس آن، یک الزام است، ولی برای شرکت‌های کوچک، بسته به ‌وجود آمدن شرایط و اینکه می‌خواهند بین‌المللی شوند و سرمایه‌گذار خارجی جذب کنند، داوطلبانه می‌توانند گزارش‌های مالی خود را بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی تدوین کنند.

وی اظهار کرد: IFRS یکی از الزاماتی است که باید به کار گرفته شود و صورت‌های مالی را به انگلیسی ترجمه کند و استانداردهایی را برای آن دیتاها لحاظ کند؛ آن زمان دیگر نحوه گزارش دهی فرق می‌کند؛ ولی استانداردهای گزارشگری مالی، یک زبان بین‌المللی مشترک است که باید رعایت شود و اگر کسی بخواهد به فکر بین‌المللی شدن باشد، باید روی آن تمرکز کند.

کد N1696372

وبگردی