آفتاب

۱۵۶ ناشر محروم شدند/ناشران عمومی کمترین فروش را داشته‌اند

۱۵۶ ناشر محروم شدند/ناشران عمومی کمترین فروش را داشته‌اند

همایون امیرزاده (رییس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) عصر امروز (شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه) از محرومیت ۱۵۶ ناشر از حضور در نمایشگاه سی و یکم خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرزاده گفت: از روز اول نمایشگاه هیات رسیدگی به تخلفات کارگروهی تخصصی به منظور رصد فعالیت ناشران و شناسایی موانع فعالیت‌های صنفی در نمایشگاه تشکیل داد. این کارگروه با دقت وسواس اقدام به شناسایی مجموعه ناشران داخلی و خارجی کرد که حاصل بررسی‌ها این بود که مجموعه‌ای از ناشرانی که به مراکز پخشی تبدیل شده بودند؛ شناسایی شدند. آنها قبل از طرح گزارش‌ها در هیات رسیدگی به تخلفات، تذکرات لازم را دریافت کرده بودند.

رییس هیات رسیدگی تخلفات به ناشران افزود: براساس آیین‌نامه انضباطی نمایشگاه کتاب ارایه کتب سایر ناشران توسط ناشران حاضر در نمایشگاه از مصادیق تخلف محسوب می‌شود و باید برخورد قانونی با آن اعمال گردد. از حدود سه سال پیش یک از مطالبات جدی صنفی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌خصوص معاونت فرهنگی برخورد قاطعانه با اینگونه مراکز پخشی در نمایشگاه کتاب بوده است.

او یادآور شد: به نظر می‌رسد با اقداماتی که در سی‌امین نمایشگاه انجام شد، می‌توان ارزیابی کرد که سال آینده غرفه‌هایی که بیشتر به مراکز پخش شباهت دارند به حداقل برسند یا حتی به کلی از نمایشگاه حذف شوند. این اقدام در راستای صیانت از حقوق ناشران حرفه‌ای و بازدیدکنندگانی است که حق دارند در فضای سالم نمایشگاه به انتخاب عناوین مورد نیاز خود بپردازند.

رییس هیات رسیدگی به تخلفات در بیان گزارش آخرین آرای صادره شده از این هیات نیز اظهار داشت: در مجموع روز گذشته هیات رسیدگی روز پرکاری داشت. بیش از ۶۰ درصد اعضای این هیات نمایندگان خود صنف هستند و در کارگروه نظارت بر پخشی‌های حاضر در نمایشگاه نیز نود درصد نمایندگان از خود صنف هستند. در مجموع هیات رسیدگی به تخلفات ۲۲۷ رای صادر کرده که براساس آن ۱۵۶ ناشر که حقوق هم‌صنفان خود را در نمایشگاه سی‌ام رعایت نکرده و مبادرت به تخلف محرز کرده بودند، از حضور در نمایشگاه سی و یکم محروم شدند.

امیرزاده افزود: ۱۴۶ مورد از این ۱۵۶ محرومیت به دلیل اقدام به فروش کتب سایر ناشرین بوده است. این موضوع جای نگرانی دارد چراکه بیش از ۷۰ درصد از محتوای این غرفه‌ها به کتاب غیراختصاص داده شده بود و لازم بود برخورد جدی با آنها صورت گیرد. نهایتا با پشتوانه مطالبات صنفی و گزارش‌های دقیق کارشناسی که از سوی تشکل‌های نشر و مدیران سالن‌ها و مجموعه مدیران نمایشگاه به دست هیات رسید بدون اغماض با این مصداق تخلف برخورد و آرای خود را صادر کردیم. این آرا در ساعات پایانی آخرین روز نمایشگاه به این مراکز پخشی ابلاغ و پیام مستدل قانونی محکم به آنها اعلام شد.

او در توضیح دیگر مصادیق تخلف نیز گفت: ۳۹ مورد از ۲۲۷ رای صادره شده نیز به دلیل اقدام به نقد کردن بن کارت‌ها بدون فروش کتاب بوده که برخورد لازم با این تخلف صورت گرفت. پذیرفته شده نیست که یارانه‌های اندک حوزه نشر با نگاه سودجویانه این افراد به مسیری غیر از نشر کشور هدایت شود. حال آنکه پیش از برگزاری نمایشگاه نیز هشدارهای لازم به این قبیل افراد داده شده بود.

امیرزاده تاکید کرد: عدم نقض آرای صادر شده در دو سال گذشته و مربوط به به نمایشگاه ۲۸ و ۲۹ نشان دهنده این بود که نمایشگاه کتاب سی‌ام به صورت جدی با خاطیان و متعرضین به حقوق صنفی دیگر شرکت‌کنندگان برخورد جدی خواهد کرد. البته براساس فرایند قانونی که در آیین نامه ذکر شده این افراد می‌توانند بعد از پایان نمایشگاه مراتب اعتراض خود به هیات تجدیدنظر تخلفات که اعضای آن به زودی معرفی می‌شوند؛ ارایه کنند.

رییس هیات رسیدگی به تخلفات در توضیح کامل آرای صادر شده گفت: در مجموع ۵۹ مورد جمع‌آوری کتاب - اخطار کتبی و درج در پرونده، ۱۵۶ مورد اخطار کتبی و محرومیت از نمایشگاه سال آینده و سایر نمایشگاه‌های کتاب استانی، ۷ مورد تعطیلی تا پایان نمایشگاه و ۵ مورد تعطیلی یک روزه غرفه را در این آراء داشتیم.

وی افزود: مهمترین مصادیق تخلف نیز نقد بن کارت‌ها، واگذاری غرفه به غیر، ارایه و فروش کتاب ناشران دیگر، ثبت‌نام کلاس‌های آموزشی، فروش کتاب بدون مجوز و بدون شناسنامه و عدم رعایت شئونات اسلامی بوده است.

او در پایان گزارشی نیز از پرفروش‌ترین بخش‌ها و ناشران نمایشگاه کتاب ارایه و بیان کرد: ۱۰ ناشر پرفروش نمایشگاه سی‌ام به ترتیب عبارتنداز: لاتین ، آموزشی، لاتین، دانشگاهی، دانشگاهی، عمومی، دانشگاهی، عمومی. متوسط رقم فروش آنها نیز از 600 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان بوده است. از نظر تعداد تراکنش‌ها نیز ترتیب بخش‌ها به این صورت است: دانشگاهی، عمومی، کودک، لاتین، عربی و دیجیتال. ۹۰ درصد کم‌فروش ترین ناشران نیز در بخش ناشران عمومی بوده است.

کد N1696244

وبگردی