آفتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

مختومقلی فراغی منادی وحدت، اخلاق، انسانیت و نجابت است

مختومقلی فراغی منادی وحدت، اخلاق، انسانیت و نجابت است

گنبدکاووس - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از جایگاه والای مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن گفت: گفتمان این شاعر ، گفتمان وحدت، اخلاق، انسانیت و نجابت است و قوم ترکمن از این گفتمان نشات و تاثیر گرفته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا امیری صالحی روز جمعه در آیین بزرگداشت دویست و هشتاد و چهارمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در محل آرامگاه وی در آق توقای در شرق استان گلستان افزود: امروز گفتمان مختومقلی فراغی نه تنها متعلق به ترکمن ها، بلکه متعلق به همه ملت ایران و نیز جهان اسلام است.
وی افزود: امروز در آرامگاه این شاعر جمع شدیم که از گفتمان این شاعر تجلیل کنیم زیرا وحدت و اتحاد، رمز توسعه و پیشرفت و رسیدن به قله های افتخار است.
صالحی امیری با بیان اینکه من امروز حامل پیام سلام رییس جمهوری به قوم ترکمن هستم ، خاطرنشان کرد: وحدت امروز بین همه اقوام و مذاهب به برکت انقلاب اسلامی و رهبری و خون شهیدان است.
وی تصریح کرد: آرامگاه مختومقلی فراغی باید به یک قطب فرهنگی تبدیل شود تا گفتمان آن که همه وحدت، اخلاق، انسانیت و شجاعت است به همه نقاط ایران و جهان صادر شود.
وی گفت: لازمه امروز گفتمان فرهنگی مختومقلی محدود نکردن او فقط در شعر و شاعری است.
صالحی امیری با اشاره به توجه ویژه دولت به حفظ منزلت اقوام و مذاهب اضافه کرد: دولت تدبیر و امید در حوزه مدیریت از ظرفیت اقوام استفاده کرده و در استان گلستان از چندین فرماندار ترکمن بهره برده و فعالیت آنها موفقیت آمیز بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مدیریت شهیده مرجان نازقلیچی از شهدای فاجعه منا و فرماندار بندر ترکمن گفت: این بانوی ترکمن، نماد یک زن ایرانی - اسلامی بود که در حوزه فعالیت خود خوب درخشید و ما معتقدیم که دیگر زنان ترکمن نیز می توانند نازقلیچی دیگری باشند.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: دولت به همه اقوام ومذاهب احترام می گذارد ؛ حق برابر برای آنان قائل است و در توزیع امکانات برای توسعه نیز قائل به عدالت است.
وی با تشریح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه های مختلف، خودکفایی و صادرات گندم، بیمه سلامت برای 10 میلیون ایرانی که توان تامین هزینه های درمان خود را نداشتند و افزایش سه تا پنج برابری مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را از جمله این اقدامات برشمرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزایش برداشت گاز از میادین مشترک در جنوب کشور و برابری آن با کشور همسایه و نیز بهره برداری از پالایشگاه تولیدبنزین با چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری که منجر به خودکفایی در تولید بنزین و صادرات آن می شود را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد.
وی گفت: در استان گلستان نیز دولت یازدهم 50 هزار میلیارد ریال برای توسعه استان در بخش های مختلف سرمایه گذاری کرده و کشف میادین نفت و گاز در این استان نوید بخش توسعه بیش از پیش آن در آینده نزدیک است.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید، دولت راستگویان است و به همه شعارهای خود در انتخابات سال 92 عمل کرده و به آن وفادار است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این دولت اعتقاد دارد که توسعه کشور و ایحاد اشتغال از طریق ایجاد زیرساخت هایی همچون جاده، راه آهن و بیمارستان و نیز کمک به فعالیت مجدد واحدهای تولیدی که دچار مشکل شده بودند، امکانپذیر است.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند؛ وی در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند .
هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
3039/1860
خبرنگار علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
کد N1695277

وبگردی