آفتاب

طرح پایش واحدهای سرمایه‌گذار خارجی در آذربایجان‌غربی به اجرا در آمد

طرح پایش واحدهای سرمایه‌گذار خارجی در آذربایجان‌غربی به اجرا در آمد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در سال گذشته طرح پایش واحدهای سرمایه‌گذار خارجی در آذربایجان‌غربی انجام شد.

به گزارش ایلنا؛«محمد دهقان» با اشاره به عملکرد سال 95 معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در سال گذشته برنامه توسعه صنعتی، معدنی، تجاری و سرمایه‌گذاری شهرستان‌ها آذربایجان‌غربی تدوین شد.

وی تصریح کرد: با توجه به سیاست استان در زمینه معطوف کردن فعالیت‌های بخش کشاورزی به حوزه صنعت، معدن و خدمات تجاری، سند توسعه صنعتی، معدنی و تجاری شهرستان‌ها در دو فاز مطالعاتی و تبیین، اقدام کرده است.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی افزود: در فاز نخست به بررسی اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سند ملی توسعه استان، نظریه پایه توسعه استان، مطالعات آمایش سرزمین، جهت‌گیری‌های توسعه شهرستان، برنامه‌های پنج ساله توسعه بخش و سند توسعه صنعتی، معدنی و تجاری روستایی استان پرداخته شده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر در فاز نخست، به تدوین وضع موجود صنعت، معدن و تجارت،اهداف و راهبردها و برنامه‌های توسعه‌ای به همراه اولویت‌های سرمایه‌گذاری هر شهرستان پرداخته شده است.

 دهقان با اشاره به اقدامات فاز دوم اظهار داشت: در فاز دوم، اسناد تدوین شده، در جلسات تخصصی با حضور مسئولان سیاسی، اقتصادی و دانشگاهی شهرستان، با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، مورد بحث و بررسی نهایی قرار گرفته و برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا فاز نخست کلیه شهرستان‌های استان به پایان رسیده و در فاز دوم سند توسعه صنعتی، معدنی و تجاری شهرستان‌های مهاباد، بوکان، سردشت، میاندوآب و خوی، تبیین شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به فرآیندسازی تشکیل انجمن‌های تخصصی در سال گذشته گفت: در این رابطه فرآیندسازی تأسیس انجمن‌های تخصصی صنایع همگن استان انجام و در این زمینه، فرایند مشترک تاسیس انجمن‌های تخصصی صنایع همگن استان بین سازمان صنعت، معدن و تجارت، خانه صنعت و معدن و اداره ثبت شرکت‌های اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تدوین شد.

وی گفت: در سال 95، نخستین انجمن تخصصی صنایع همگن عایق‌های رطوبتی استان تاسیس و ثبت شد.

دهقان از انجام طرح پایش واحدهای سرمایه‌گذار خارجی در استان خبر داد و گفت: به منظور ارتقاء نظام حمایتی در چهار چوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با هدف وضعیت موجود سرمایه‌گذاری خارجی در استان و شناسایی حمایت‌های هدفمند از سرمایه‌گذاری خارجی، طرح پایش واحدها و طرح‌های سرمایه‌گذار خارجی در استان انجام شد.

وی با اشاره به تدوین چراغ راهنمای سرمایه‌گذاری در استان بیان کرد: به منظور شناسایی صنایع اولویت‌دار سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن آذربایجان‌غربی با هدف هدایت سرمایه‌گذاران حوزه صنعت و معدن به این صنایع و با توجه به تعیین و تبیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در گروه‌های مختلف صنعتی، راهنمای سرمایه‌گذاری در سه بخش طرح‌های اولویت‌دار، طرح‌های فاقد اولویت و طرح‌های فاقد توجیه اقتصادی تدوین و اطلاع‌رسانی شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی، ایجاد زنجیره‌های پتروشیمی را از سایر اقدامات سال گذشته دانست و گفت: از آنجا که توسعه هر صنعتی، باید در مسیر تکمیل زنجیره ارزش آن صنعت بوده تا مورد توجه ویژه قرار گرفته و سبب تحقق رشد مستمر و پرشتاب اقتصادی در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را فراهم سازد، زنجیره محصولات صنایع پایین دستی تدوین شد.

وی گفت: با استفاده از زنجیره‌های محصولات پتروشیمی، علاوه بر شناخت کلی از نحوه تامین مواد اولیه و کاربرد هر محصول می‌توان چشم‌اندازی بر برنامه‌های توسعه اقتصادی صنایع پتروشیمی بر پایه زنجیره ارزش محصول می‌تواند داشته باشد که ثمره آن راهنمایی سرمایه‌گزاران و متقاضیان و احداث شهرک‌های تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان است که تاکنون دو طرح در شهرستان‌های میاندوآب و مهاباد آغاز شده که در مراحل انجام مطالعات اولیه قرار دارند.

 

کد N1694204

وبگردی