آفتاب
آسیب های یک سنت هزار ساله؛

چراغ اسراف در آرامستان ها روشن شد/تکدی گری در سایه «برات»

چراغ اسراف در آرامستان ها روشن شد/تکدی گری در سایه «برات»

بیرجند- سنت حسنه «چراغ برات» یکی از آیین های دیرینه مردم خراسان جنوبی در نیمه شعبان بوده که چند سالی است درگیر برخی آسیب ها شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: ماه شعبان به نیمه های خود که نزدیک می شود، چراغ برات نیز در خراسان روشن می شود، مردم خراسان جنوبی صدها سال است که شعبان را با چراغ برات می شناسند.

آیین «چراغ برات» یکی از سنت های دیرینه مردم خطه خراسان بوده که البته در مناطق دیگر کشور نیز به چشم می خورد.

این سنت در بین مردم استان تهران و برخی از دیگر از استانهای کشور در آخرین جمعه ماه اسنفد هر سال و در مناطق استانهای گیلان و آذربایجان و یزد نیز در برخی جمعه ماه رجب خیرات برای مردگان وجود دارد.

البته این سنت دیرینه که به گواهی تاریخ از ایران باستان به ارث برده شده است در میان کشورهای دیگر نیز رواج داشته و مردم کشورهای دیگر از جمله پاکستان، هند، عراق، دمشق، مکه و مصر نیز مراسمی تحت این عنوان دارند.

خیرات برات برای مردگان

مراسم ویژه برات در خراسان جنوبی در نیمه شعبان یعنی از سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم برگزار می شود، برات غریبان، برات مسافران، برات اسیران، برات زندگان و برات مردگان از جمله عناوینی است که برای این سنت دیرینه در نقاط مختلف استان استفاده می شود اما در این بین برات مردگان در شب نیمه شعبان با شور و حال و هوای خاصی برگزار می شود.

پخت انواع نان های سنتی از جمله روغن جوشی، کماچ، ساچ، حلوا و پخش آن در بین مردم به عنوان خیرات برای مردگان از جمله کارهایی است که مردم خراسان جنوبی در ایام برات انجام داده و آن ها معتقدند که پخت این خوارکی ها باید قبل از غروب آفتاب انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۳۲ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان بوده که  نیازمند این کمک ها هستند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه آنچه در حال حاضر به نام روز برات در استان اتفاق می افتد نوعی اسراف و تزویر است و جلوه خوبی برای استان نیز ندارد، عنوان داشت: این سنت حسنه سبب شده هر ساله در این ایام پدیده تکدی گری در آرامستان ها بیشتر شده که این افراد به صورت غیربهداشتی نذورات و خیرات مردم را جمع اوری کرده و دوباره نیز به چرخه مصرف بازمی گردانند.

۱۸۷۱ بیمار صعب العلاج چشم انتظار خیرات

حسینی با تأکید بر اینکه کمیته امداد نیازمندان شناخت شده ای دارد که می تواند این کمک ها و خیرات مردم را به دست آن ها برساند، بیان داشت: در حال حاضر بالغ بریک هزار و ۸۷۱ بیمار صعب العلاج و ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانش آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد استان هستند که می تواند این کمک ها به دست نیازمندان واقعی برسد.

وی همچنین از حمایت امداد از سه هزار و ۴۴۳ یتیم خبر داد و گفت: از این تعداد دو هزار و ۳۳۸ نفر زیر ۱۸ سال سن داشته که نیاز به این کمک ها دارند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد خراسان جنوبی اضافه کرد: چنانچه مردم می خواهند در این ایام مبارک خیرات و نذوراتی داشته باشند و به نیازمندان کمک کنند می توانند از طریق نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی و موسسات خیریه عمل کرده تا با حفظ کرامت شخص این کار انجام شود.

حسینی تأکید کرد: کمیته امداد با بانک اطلاعاتی که در سرفصل های مختلف در دست دارد می تواند کمک ها و خیرات مردم را به بهترین نحو به دست نیازمندان واقعی برساند.

در نزد ایرانیان مردگان همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و بازماندگان آن ها تلاش دارند که با صدقات و خیرات از جانب کسانی که دستشان دیگر از دنیا کوتاه بوده و توشه ای برای خود ندارند را از سختی دوزخ نجات دهند اما باید بدانیم که خیرات و صدقاتی که کمک به یک نیازمند باشد و دردی کسی را دوا کند به طور حتم باقی الصالحاتی است که برای خود صدقه دهنده نیز باقی خواهد ماند.

کد N1694183

وبگردی