آفتاب

استاد دانشگاه: فرهنگ از مهمترین متغیرهای مشارکت سیاسی و اجتماعی است

استاد دانشگاه: فرهنگ از مهمترین متغیرهای مشارکت سیاسی و اجتماعی است

کیش – ایرنا – استاد علوم سیاسی، فرهنگ را یکی از عوامل مهم تقویت و افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی در جامعه دانست و گفت : در جامعه ای که فرهنگ سیاسی وجود داشته باشد، مشارکت افراد گسترده تر می شود .

انوشیروان مباشر امینی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص مفهوم مشارکت سیاسی و شرکت مردم در انتخابات گفت : حضور مردم در صحنه و پای صندوق های رای مهمترین رکن برگزاری انتخابات است و مشارکت سیاسی یعنی فعالیت داوطلبانه اعضای جامعه در انتخاب رهبران و شرکت مستقیم و غیرمستقیم در سیاست‌گذاری عمومی.
وی موانع مشارکت سیاسی و عمومی را نا آگاهی برخی افراد در جامعه عنوان کرد و افزود : قشر زیادی از جامعه نسبت به توان و تاثیر رای خود در سرنوشت کشور بی اطلاع هستند که در مرحله نخست باید توجه اکثریت افراد جامعه را به مشارکت در سرنوشت خودشان و مسائل جامعه جلب کرد.
این استاد دانشگاه عوامل موثر در تقویت و افزایش مشارکت عمومی را هویت سازی، سنت، آداب و رسوم، گروه های نفوذ، رسانه‌ها، عوامل شخصیتی، دین و مذهب و موضوعات فرهنگی دانست و گفت: فرهنگ از مهمترین متغیرهای مشارکت سیاسی و اجتماعی است و در جامعه‌ای که فرهنگ سیاسی وجود داشته باشد مشارکت افراد گسترده‌تر خواهد شد و در مقابل، جامعه بدون این فرهنگ یعنی مردم با پدیده‌های سیاسی و اجتماعی برخورد انفعالی خواهند داشت .
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: فرهنگ های مختلف، انگیزه‌ها و توقعات مختلفی را در افراد جامعه ایجاد می کند؛ در فرهنگ‌‌هایی که عامل اقتصادی قوی وجود دارد و پیشرفت اقتصادی، آرمان افراد آن جامعه را تشکیل می‌دهد، مردان اقتصادی برای گسترش یا تداوم فعالیت‌های اقتصادی راه های سیاسی را طی کنند.
وی توضیح داد: گاه انسان ها به دلیل احساس نیاز به عوامل معنوی در سیاست مشارکت می کنند بنابراین می‌توان با زمینه‌سازی‌های فرهنگی مناسب در جوامع، افراد را به مشارکت در امور سیاسی بر اساس فرهنگ بومی جامعه ترغیب کرد.
مباشر امینی بهترین راهکار برای بسیج و افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم را بهره‌گیری از گروه‌های کوچک و منسجم عنوان کرد و افزود : این گروه‌ها توانایی بسیج سریع افراد را دارند.
وی تصریح کرد : تمام نظریه‌های سیاسی، نقش گروه‌های واسط در ایجاد وحدت ملی را بارز دانسته‌اند و بیشتر افراد توانایی همسان کردن هویت خود با گروه‌های بزرگ واسط میان احزاب و گروههای انتزاعی مانند ملت را ندارند و گروههای واسط، این همسان سازی را تسهیل می‌کنند.
مباشر امینی نقش رسانه ها در ایجاد همبستگی و مشارکت عمومی را مهم دانست و گفت: رسانه ها حلقه رابط در جامعه هستند و یکی از کارکردهای آنها ایجاد همبستگی اجتماعی و تاثیر در مشارکت عمومی جامعه است.
وی گفت: رسانه ها در جامعه با وجود تفاوت ها و اختلافات، تضادها را از بین می برند و به همبستگی یا یکسان سازی جامعه کمک می کنند.
این استاد روزنامه نگاری، فرهنگ را از مهمترین متغیرهای مشارکت سیاسی و اجتماعی بر شمرد و اضافه کرد: مشارکت افراد در جامعه ای با فرهنگ سیاسی، مشارکتی گسترده است بنا براین نیاز است فرهنگ مشارکت مردمی به نحو مطلوب در جامعه نهادینه شود.
وی یکی از ابزارهای مهم در این راستا را رسانه ها عنوان کرد و گفت: در کشوری که مردم می‌توانند با اراده آزاد در تصمیم‌گیری های اجتماعی شرکت کنند باید انگیزه لازم برای حضور آنها را فراهم ساخت که رسانه‌ها در ایجاد این انگیزه نقش مهمی دارند و با تقویت ملی‌گرایی مثبت می‌توانند انگیزه مشارکت را بالا ببرند.
وی در مورد کافی بودن زمان تبلیغات برای افزایش اطلاعات و آگاهی و شناخت کامل مردم نسبت به نامزدهای مورد نظر در انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمان تبلیغات در کشورها متفاوت است به عنوان مثال زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه 14 روز است و این در حالی است که در ایران این مدت 20 روز در نظر گرفته شده است.
مباشر امینی گفت: قانون انتخابات برای تبلیغات رسمی نامزدها زمانی را تعیین کرده است و بر اساس اصل 115 قانون اساسی، نامزدهای ریاست جمهوری باید قبل از شروع انتخابات آمادگی خود را به صورت رسمی اعلام کنند که در ماه های اخیر نامزدها آمادگی خود را اعلام کرده اند و از ابزارهای مختلف، زمینه سازی های لازم را برای آگاهی و شناخت مردم از آنها در برنامه هایشان انجام داده اند.
وی گفت : زمان 20 روزه تبلیغات در واقع فرصت مناسبی است تا نامزدها با استفاده از ابزارهای رسانه ای به معرفی و ارائه برنامه های خود بپردازند .
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
1630*1641/1860-
مریم زبان دان - انتشار دهنده : تاج محمد شیری
کد N1694140

وبگردی