آفتاب

استاد دانشگاه: انتظارات از قوه مجریه برای بهبود شرایط اقتصادی واقع بینانه باشد

استاد دانشگاه: انتظارات از قوه مجریه برای بهبود شرایط اقتصادی واقع بینانه باشد

مشهد - ایرنا - استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انتظارات از قوه مجریه برای بهبود شرایط اقتصادی باید واقع بینانه باشد و وعده های مختلف بر اساس مبانی علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، فرشاد مومنی عصر یکشنبه در ستاد انتخاباتی اصناف، بازرگانان و تعاون گران حامی روحانی در خراسان رضوی افزود: اهل علم همیشه با سلسله ای از شروط سخن می گویند و این امر در تئوری های علمی به صورت مشهود دیده می شود.
وی خاطر نشان کرد: در دولت گذشته یکی از مقامات ادعا کرد در یک دوره یک ساله 2.5 میلیون فرصت شغلی در کشور می تواند ایجاد کند و این موضوعی نبود که بتواند جنبه عملی پیدا کند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه برای ایجاد شغل نیازمند هماهنگی همه دستگاه ها هستیم، اظهار کرد: باید دولت در این زمینه برنامه های مدونی برای حمایت از تولید داشته باشد و قوه قضاییه بتواند شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاری فراهم کند.
مومنی با یادآوری وعده های برخی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: افرادی که وعده های گزافی را مطرح می کنند هیچ گونه اگاهی نسبت به واقعیت های موجود ندارند و این سخنان مصداق رجز خوانی تلقی می شود.
وی ادامه داد: موضوع اشتغال و تولید بسیار پیچیده است و حتی نقش قوه قضاییه و قوه مقننه به مراتب بیشتر از قوه مجریه است به همین دلیل باید انتظارات ما از قوه مجریه واقع بینانه باشد و برای مثال کاهش قیمت نفت که یک متغیر جهانی است، را در نظر بگیریم.
وی اظهار کرد: هر کشوری که به سطوحی از عزت و ارتقاء جایگاه و کیفیت زندگی رسیده است، مجموعه اجزای ساختار قدرت در آن برای تحقق اهداف اقتصادی با یکدیگر همراه هستند.
مومنی گفت: آمار نرخ اشتغال بین سال های 85 تا سال 90 تقریبا صفر بوده و این موضوع در حالی رخ داده که هیچ گونه کمبودی در عرصه ارز و ریال نیز وجود نداشته و به صورت نسبی دولت قبل در مقایسه با هر دولت دیگری از امکانات ارزی بیشتری برخوردار بوده است.
وی اضافه کرد: معجزه اقتصادی بزرگ ربع پایانی قرن بیستم چین بود که در فاصله سال های 1978 تا 1996 دولت چین 226 میلیون فرصت شغلی را از طریق 310 میلیارد دلار ایجاد کرد.
این استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: از سال 1385 تا 1390 در ایران از محل نفت و غیرنفت حدود 600 میلیارد دلار به اقتصاد تزریق شده ولی حاصل آن اشتغال نزدیک به صفر بوده است.
وی با بیان اینکه وعده هایی که برخی در انتخابات در خصوص افزایش پول مردم می دهند بدون حساب و کتاب است، خاطر نشان کرد: آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم یک رویکرد بسیار اشتباه بود که توسط مسئولان دولت قبلی اتخاذ شد.
مومنی اظهار کرد: حدود سه ماه پیش بخش هایی از ساختار قدرت در سوئیس به دولت پیشنهاد دادند که به طیفی از مردم ماهانه پرداخت نقدی داشته باشند، در این خصوص ماه ها بررسی صورت گرفت و نهایتا مردم با آن مخالفت کردند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: وقتی که موازین کارشناسی در دولت قبل کنار گذاشته شد، نتیجه آن این شد که در فاصله سال های 1384 تا 1391 براساس گزارش های همان دولت کسری بودجه خانوارها 4.5 برابر افزایش یافت.
مومنی با بیان اینکه مومنان نباید از یک سوراخ دو مرتبه گزیده شوند، گفت: اگر قرار باشد رسم عده ای ادامه دادن مسیر دولت قبل باشد باید مردم نسبت به آن آگاهی کامل پیدا کنند.
وی یادآور شد: براساس شاخص های موجود هم اکنون نرخ جمعیت شاغل دارای تحصیلات عالی در ایران بیش از 5 برابر سال 1355 است و نرخ جمعیت بی سواد شاغل بیش از 80 درصد کاهش داشته است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عده ای برای اصلاح الگوی مصرف انرژی در ایران مسیر افزایش قیمت حامل های انرژی را در پیش گرفتند و در گذشته نتیجه آن را مشاهده کردیم، اظهار کرد: اتخاذ سیاست های اشتباه هزینه های بسیار زیادی را به مردم متحل می کند و این موضوع درگذشته در موارد مختلف رخ داده است.
وی اضافه کرد:‌ بدهی های بسیار زیادی توسط دولت قبل ایجاد شد که سررسید آن ها در دولت یازدهم بود و برای رفع چنین مشکلاتی در دولت تلاش های بسیار زیادی صورت گرفت.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: معیار ما باید این باشد که چه کسی محتاط تر سخن می گوید و مسائل علمی و کارشناسی را مد نظر قرار می دهد و وعده های پوچ نمی دهد.
وی اظهار کرد: انتخابات مبارزه شایستگی ها است که بر اساس برنامه های کارشناسی و علمی شکل می گیرد.
7498/6012/6183
خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده:محمد رستگار
کد N1692124

وبگردی