آفتاب

جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس به بلوغ و تکامل رسیده است

جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس به بلوغ و تکامل رسیده است

مراسم «هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس» شنبه (16 اردیبهشت) با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سرای اهل قلم علمی‌و فرهنگی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم «هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس» ‌با بیان اینکه اکنون دفاع مقدس در حوزه‌های ادبی رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، فیلمنامه، مستندنگاری و بسیاری از شاخه‌ها تنوع یافته است، گفت: با این حال گاهی اتفاقاتی می‌افتد که اگر بخوبی مورد استفاده قرار گیرند، نتیجه‌ای مثبت خواهند داشت. تغییرات فناورانه یکی از این اتفاقات است که جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس نباید به آن کم‌توجه باشد.

صالحی اضافه کرد: اکنون کتاب، شکل مکتوب متداول است اما اینکه چگونه بتوانیم طعم دفاع مقدس را در فناوری‌های جاری و آینده حفظ کنیم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تغییرات ذائقه‌های نسلی را از دیگر نکات مهم در این حوزه دانست و تاکید کرد: غرض این نیست که به دفاع مقدس صبغه‌ی مبتذل دهیم اما توجه به ذائقه‌های نسل فعلی از ضرورت زیادی برخوردار است. نباید دفاع مقدس را در قالب نسل جنگ محدود کرد؛ بلکه می‌بایست آن را برای کسانی که پس از جنگ متولد شده‌اند، به نحوی مناسب تصویر کنیم.

رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ‌با اشاره به تغییرات ارتباطات جهانی به عنوان نکته‌ی آخر، اظهار کرد: با هر انقلاب فناورانه جهان کوچکتر شده است. اگر می‌خواهیم دفاع مقدس خاطره‌ای دور در اذهان عده‌ای خاص نشود، می‌بایست شرایط ارتباطات جهانی را رعایت کنیم.

 

لزوم داوری میان داوران 17 دوره‌ی پیشین جشنواره

وی با بیان اینکه ‌این هشت سال امتیازات زیادی را برای معرفی به جهان داراست، تصریح کرد: جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس پس از 17 سال طبعا دوره‌ی خوبی را به‌لحاظ بلوغ و تکامل گذرانده است. ثروت ملی ما نفت و گاز نیست؛ بلکه معادن انسانی است که به دوره‌ای خاص متعلق نبوده و فراتاریخ و فرازمان است.

صالحی در نهایت تاکید کرد: پیشنهاد من به هفدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس این است که در قالب یک هم‌اندیشی یک داوری از داوران این 17 دوره ترتیب دهد تا گذشته‌ی ‌این رویداد فرهنگی مرور شود. شاید این هم‌اندیشی کمک کند تا جشنواره در دوره‌ی بعد با غنا و گستردگی بیشتری همراه شود.

 

رعایت عدالت، اولویت اصلی داوری جشنواره‌ی انتخاب کتاب دفاع مقدس سال

در ادامه‌ی ‌این نشست، مدیر سابق جشنواره‌ی سال کتاب دفاع مقدس با اشاره به‌اینکه بیشترین بهره‌ی ما در این جشنواره‌ این است که متوجه شویم در کدام نقطه قرار داریم و به کدام نقطه می‌رسیم، بیان کرد: من از چند سال پیش احساس کردم همه‌ی دستگاه‌های متولی باید در طراحی این جشنواره مشارکت کنند؛ چرا که وجود متولی واحد، سبب موضع‌گیری و زاویه‌ی سایر دستگاه‌ها می‌شود. به همین دلیل چنین ترکیبی را با تکیه بر تجربه‌ی دوستان پیشکسوت ایجاد کردیم.

حمید حسام افزود: در بحث داوری این جشنواره سعی شده است عدالت رعایت شود. بعد از اغلب جشنواره‌ها طوفانی از دیدگاه‌های منفی به راه می‌افتد اما خوشبختانه به‌جهت تعامل فراگیر سازمانی و نگاه وسیع و دور از تعصب، جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس در حداقل انتقادات قرار گرفته است.

 

اگر تغییرات تکنولوژیکی را مدیریت نکنیم، تبدیل به تهدید می‌شود

فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه برای پیش‌بینی آینده‌ی جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس باید به چند عامل توجه کنیم، گفت: تغییرات تکنولوژیک یکی از عوامل یادشده است. اگر جشنواره بخواهد در آینده ادامه یابد باید خود را به‌روزرسانی کند. امروزه مفهوم نشر با وجود فضای مجازی و تاثیر آن بر جهان یک مفهوم کاملا تحول‌یافته است.

بهروز اثباتی تاکید کرد: اگر تغییرات تکنولوژیکی را مدیریت نکنیم، به یک تهدید تبدیل می‌شود اما این نکته را نباید فراموش کرد که فضاهای مجازی امکان برخورداری از مخاطبان میلیونی را برای ما فراهم ساخته است.

وی یادآور شد: انسان مدرن کاملا تغییریافته است. ما در حال از دست دادن نویسندگان حوزه‌ی دفاع مقدس هستیم. امروزه کسانی می‌نویسند که دفاع مقدس را ندیده‌اند و از عینیت ملموس جنگ بی‌اطلاع هستند. این مسئله نیز یکی از نکات کلیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اثباتی در پایان تاکید کرد: شکل و قالب‌های نگارشی نیز بسرعت درحال تغییر است و نمونه‌ی آن را می‌شد بوضوح در انتخابات آمریکا که بزرگترین رسانه‌ی آن توییتر بود، مشاهده کرد.

جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، فرصتی برای توانمندسازی نویسندگان و نوقلمان است.

سخنگوی هفدهمین جشنواره‌ی انتخاب کتاب سال دفاع مقدس نیز در این مراسم با اشاره به‌اینکه شعار «پاسداشت ثروت ملی» به عنوان شعار دوره‌ی هفدهم جشنواره انتخاب شده است، گفت: برگزاری این جشنواره فرصتی برای توانمندسازی نویسندگان و بویژه نوقلمان است.

محسن شاه‌رضایی نگاه ویژه به بیداری اسلامی ‌در کشورهای عربی و مدافعان حرم را از ویژگی‌های این دوره از جشنواره برشمرد و اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های این دوره ‌این است که داوری کتاب‌ها از استان‌ها آغاز می‌شود. همچنین نظرخواهی از نخبگان و فرهیختگان کشور و برگزاری نشست‌های تخصصی نقد نیز از دیگر ویژگی‌های این دوره است.

در پایان این نشست که با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهروز اثباتی فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح، حمید حسام مدیر سابق جشنواره‌ی کتاب سال دفاع مقدس، حمیدرضا گرامی‌امیر سرتیپ دو ستاد کل نیروهای مسلح و محسن شاه‌رضایی سخنگوی هفدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس برگزار شد، پوستر هفدهمین دوره‌ی جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس رونمایی شد.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

کد N1691895

وبگردی