آفتاب
معاون فرهنگی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

حتی یک پرونده در کمیته انضباطی به دلیل انتقاد، فعالیت صنفی و سیاسی نداشتیم

حتی یک پرونده در کمیته انضباطی به دلیل انتقاد، فعالیت صنفی و سیاسی نداشتیم

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: خوشبختانه در کمیته انضباطی دانشگاه حتی یک پرونده به دلیل انتقاد، فعالیت صنفی و کار سیاسی نداشتیم، و این یک افتخار برای دانشگاه تهران به شمار می‌رود.

مجید سرسنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان این مطلب گفت: در دولت آقای روحانی در وزارت علوم و همه دانشگاه‌ها تلاش بر این بود که منزلت دانشجو قدر دانسته شود و رفتارهایی که قبلاً با دانشجویان می‌شد و بهانه‌جویی‌هایی که صورت می‌گرفت، دیگر تکرار نشود.

وی با تاکید بر اینکه اگر دانشجویی را به این دلیل که تنها نظرش با ما یکی نیست، تنبیه کنیم، امر غیرقابل قبولی است، افزود: مقام معظم رهبری، خود بارها در فرمایشاتشان به این اشاره داشته‌اند که دانشجویان در چارچوب ضوابط می‌توانند در دانشگاه‌ها رای خود و حرف خود را بزنند و انتقاد کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه خوب، دانشگاهی منفعل و ساکت نیست، گفت:  این اشتباه است که فکر کنیم دانشگاهی خوب است که دانشجو در آن سکوت اختیار کند و هیچ  حرفی نزند. دانشگاه خوب، دانشگاهی است که دانشجویان نسبت به سرنوشت خودشان نظر و دغدغه داشته باشند و با مسئولان دانشگاه گفتمان ایجاد کنند. ما در طول این چند ماه ۲ جلسه عمومی بین دانشجویان و فعالان با رییس و هیات رییسه دانشگاه داشتیم.

سرسنگی ادامه داد: آنها از نزدیک با مسئولان حرف زدند و نقطه نظراتشان را بیان و انتقاد کردند و در این بین آن بخشی را که احساس کردیم، حرف درستی است، پیگیری کردیم و در صدد برطرف ساختن مشکلات برآمدیم و آن بخش را هم که احساس کردیم؛ ناشی از کافی نبودنِ اطلاعاتِ دانشجویان بوده و ایجاد ابهام کرده است، برایشان توضیح دادیم.

وی تصریح کرد: البته طبیعی است که ما همه مشکلات را نمی‌توانیم حل کنیم. همه ما می‌دانیم که کشور و بالطبع آموزش عالی در چه وضعیتی قرار دارد و چه مشکلات مالی و امکاناتی گریبانگیر است، با این وجود اما تمام سعی و تلاشمان بر این است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، مشکلات را برطرف کنیم، لذا هرکجا که دستمان بسته باشد، صمیمانه و صادقانه به دانشجو می‌گوئیم که دستمان بسته است.

سرسنگی با بیان اینکه باید با دانشجو صادق باشیم و حرفش را بشنویم و از انتقادات آنها ناراحت و برآشفته نشویم، گفت: افراد در دانشگاه آزاد هستند، در چارچوب ضوابط بیایند و حرفشان را بزنند و انتقادشان را بکنند و ما هم استقبال می‌کنیم. هرچند نباید بی‌توجه بود که انتقادها هم باید در چارچوب ضوابط باشد. این انتظار از دانشجو می‌رود که با حرکت در مسیر قانون طوری رفتار نکند که موجب حاشیه‌سازی و التهاب جو دانشگاه شود.

وی گفت: خوشبختانه ما در کمیته انضباطی حتی یک پرونده نیز به دلیل انتقاد، فعالیت صنفی و کار سیاسی نداشتیم و این یک افتخار برای دانشگاه تهران به شمار می‌رود. فضای فعلی با فضای قبلی خیلی متفاوت است. بالندگی و توسعه در چنین فضایی صورت می‌گیرد و ما خوشحالیم که چنین فضایی در دانشگاه تهران ایجاد شده است. امیدوارم روز به روز به شکلی پیش برویم که هم حقوق دانشجویان را به رسمیت بشناسیم، هم دانشجویان بتوانند در چارچوب حقوق قانونی‌شان فعالیت کنند و هم مسئولان پاسخگو باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: در مجموع رویکرد آموزش عالی و دانشگاه تهران در دوره جدید و دولت آقای روحانی این بود که به دلیل فعالیت‌های صنفی و سیاسیِ مشروع و قانونی، دانشجویی تنبیه، محروم از تحصیل و ستاره‌دار نشود. این ستاره‌ها از آن دسته ستاره‌هایی است که باید آرزو کنیم روز بروز از تعداشان کم شود.

سرسنگی گفت: اگر دیوار بی‌اعتمادی که در دوره‌های قبل بین دانشجویان و مسئولان ایجاد شده است، کاملاً فرو بریزد، بخش عمده‌ای از مشکلات ما در دانشگاه رفع خواهد شد و خوشحالم که دانشگاه تهران درفروریختن این دیوار بی‌اعتمادی، پیشگام بوده و گام‌های بسیار خوبی برداشته است.

کد N1689046

وبگردی