آفتاب

مشکلات اصناف با شهرداری تهران نگران‌کننده است/مدیریت شهری اصناف را پشتوانه محکم خود بدانند

مشکلات اصناف با شهرداری تهران نگران‌کننده است/مدیریت شهری اصناف را پشتوانه محکم خود بدانند

محسن هاشمی، بر ضرورت تحول جدی در نگاه به اصناف در مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: نگاه تخریبی و تهدیدمحور فعلی به اصناف در ادبیات مسئولان و رسانه‌ها باید به یک نگاه مثبت و فرصت‌محور تبدیل شود و مدیریت شهری اصناف را پشتوانه محکم و موفق خود بدانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن هاشمی رفسنجانی با حضور در حسینیه امام سجاد(ع) تهران ضمن دیدار با رؤسای اصناف کشور، از شنیده نشدن صدای اصناف در کشور اظهار تأسف کرد و بخش عمده مشکلات این بخش را به فقدان گفت‌وگوی مثبت بین اصناف و شهرداری‌ها مرتبط دانست.

 در این دیدار که عصر روز گذشته ـ دوشنبه ـ برگزار شد، ابتدا تعدای از رؤسای اصناف، مشکلات و مسائل مربوط به صنف خود را با محسن هاشمی در میان گذاشتند و ابراز امیدواری کردند مدیریت بعدی شهرداری بتواند این مشکلات را حل و فصل کند.

در ادامه محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پشت تریبون رفت و صحبت‌های خود را با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی آغاز کرد.

وی گفت: اولین مواجهه من با اصناف در زمان کودکی بود که پدرم در هیأت‌های مذهبی که به همت اصناف برگزار می‌شد، سخنرانی می‌کردند. من نیز گاهی اوقات همراه ایشان در این جلسات حضور می‌یافتم.

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: به یاد دارم اولین دوستان پدرم علاوه بر روحانیون، اصناف بودند و هر موقع قرار بود، به خانواده زندانیان سیاسی کمک و کار خیر انجام شود، از اصناف کمک می‌خواستند.

محسن هاشمی با بیان اینکه «آیت‌الله هاشمی همیشه دیدگاه مثبتی به اصناف کشور داشتند»، ادامه داد: به نظر آیت‌الله هاشمی، شما بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور را در اختیار دارید و اگر شما نباشید اقتصاد مقاومتی نیز معنا ندارد. حتی شاید مهمترین بخش اقتصاد ما بعد از نفت اصناف باشند. البته اگر بخش خدمات و فعالیت‌های غیر از کارخانه و کشاورزی را در قالب اصناف تعریف کنیم، در اقتصاد جهانی نیز این بخش یعنی بخش خدمات بزرگترین بخش اقتصاد جهانی هستند.

وی یادآور شد: بیشترین نیروی کار در کشور در این بخش بکار گرفته شده است و می‌توان گفت اصناف کارآفرین‌ترین بخش اقتصاد ما هستند و بیشترین کارگر هم در این بخش فعال هستند.

هاشمی افزود: با این توضیحات وجود شما به خاطر مردم و جامعه لازم است. اگر گردش مالی و شغل و خدماتی که ایجاد می‌کنید نباشد، مردم دچار مشکل می‌شوند. از طرف دیگر به خاطر اعتقاد و ایمان به مذهب و ملیت در کشور ایجاد ثبات و امنیت می‌کنید. می‌توان حتی گفت که بار اصلی فرهنگ مذهبی جامعه ما نیز بر دوش اصناف است، شعائر مذهبی و مراسم آیینی بصورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط اصناف، پشتیبانی و برگزار می‌شود و شاید در هیچ بخش جامعه مانند اصناف، اهل بیت بویژه قمر بنی هاشم که امروز ولادت ایشان است دوستدار و خادم نداشته باشد.

هاشمی درباره مشکلات مطرح شده در این جلسه از سوی نمایندگان اصناف، گفت: یکسری از این مشکلات با دولت است و از عهده شهرداری‌ها خارج است اما مشکلاتی که با شهرداری تهران دارید نگران‌کننده است و این به نبود یک دیالوگ مثبت بین اصناف و شهرداری بازمی‌گردد. 

وی ادامه داد: در بعضی از تصمیم‌گیری‌های شهرداری که در سطوح مختلف مانند محله و ناحیه و منطقه و... شکل می‌گیرد‌، امکان دارد افرادی کارهایی انجام دهند که به صورت منطقی از سطوح بالا تصمیم گرفته نشده است. برای حل این مشکل باید آیین‌نامه‌های قانونی با کمک اصناف نوشته شود که این موضوع، هم به نفع شهرداری و هم به نفع اصناف است.

هاشمی با تأکید بر اینکه «همه مسئولان موظف هستند به صحبت و درد دل شما گوش دهند»، تصریح کرد:‌ متأسفانه صدای اصناف در کشور آنگونه که باید شنیده نمی‌شود.

وی افزود: به نظر بنده، مدیریت شهری در حمایت از اصناف می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند، مدیریت شهری باید سه اولویت را در بخش اصناف بکار گیرد؛ نخست بخش غیررسمی اصناف را صرف نظر از وابستگی به هر نهادی ملزم به ورود به عرصه رسمی و شرایط برابر رقابت اقتصادی کند و دوم هزینه‌های اخذ شده از اصناف بعنوان عوارض یا مالیات بر ارزش افزوده در راستای بهبود خدمت و تسهیل فعالیت اصناف هزینه شود.

هاشمی، با اشاره به ضرورت حمایت مدیریت شهری از تشکل‌های اصناف گفت: می‌توان از این طریق، پراکندگی اصناف را که امروزه یک تهدید تلقی می‌شود تبدیل به فرصت کرده و از نظام مویرگی اصناف در شهر در جهت تسهیل خدمت‌رسانی به مردم و رونق کسب وکار استفاده کرد.

محسن هاشمی، بر ضرورت تحول جدی در نگاه به اصناف در مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: نگاه تخریبی و تهدیدمحور فعلی به اصناف در ادبیات مسئولان و رسانه‌ها باید به یک نگاه مثبت و فرصت‌محور تبدیل شود و مدیریت شهری اصناف را پشتوانه محکم و موفق خود بدانند.

یادگار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «عمده فعالیت من در شهرداری مربوط به حمل و نقل عمومی و مترو بود»، گفت: با وجود این، به دلیل اینکه رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی و بازرس ویژه ایشان در زمان ریاست جمهوری بودم، با مشکلات صنفی تا حدودی آشنایی دارم اما این اطلاعات کافی نیست. بنابراین  جلسات بعدی را در آینده و‌ بعد از آنکه در معرض رأی مردم قرار گرفتم، برگزار می‌کنیم. 

وی با اشاره به مسئولیتی که در اثر برگزیده شدن از سوی مردم بر دوش مسئولان قرار می‌گیرد، گفت: آیت‌الله هاشمی معتقد بود بهترین کار آن است که با رأی مردم بر عهده شما گذاشته شود و رأی مردم به شما اجازه می‌دهد اصلاحات لازم را انجام دهیم.

 

کد N1688449

وبگردی