آفتاب

حدادعادل: اگر از گوهر عقلانی دین غفلت کنیم سرنوشتی جز لبخند به سکولاریسم نداریم/در غرب؛ دین در کلیسا زندانی شده‌است

حدادعادل: اگر از گوهر عقلانی دین غفلت کنیم سرنوشتی جز لبخند به سکولاریسم نداریم/در غرب؛ دین در کلیسا زندانی شده‌است

غلامعلی حدادعادل صبح امروز در همایش حکمت مطهر طی سخنانی با اشاره به اینکه همه ما باید قدردان مطهری باشیم، گفت: او یک استاد متعبد، متعهد، عالم، سخنور، متفکر، فیلسوف و مصلح اجتماعی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدادعادل گفت: ویژگی بارز شهید مطهری تفکر عقلانی بود و او نگاه عقلانی به هستی و انسان داشت و معتقد بود زیبایی‌های اسلام به دلیل وجود جاذبه‌های عقلی آن بود و عقلانیت را زیرساخت و استخوان‌بندی دین می‌دانست.

وی ادامه داد: شهید مطهری؛ دین را وحی خداوند حکیم می دانست و هیچ حکمی در اسلام را بی‌حکمت نمی‌دانست و همین توجه به عقلانیت بود که شهید مطهری را جذب فلسفه در اسلام کرد.

حداد عادل ادامه داد: بزرگترین میراث مطهری برای ما شیوه نگاه او به دین است. شاید موضوعات در طول زمان کهنه شود اما آنچه کهنه نمی‌شود درک عقلانی از دین است و ما نیز امروز باید از این وجه عقلانی دین دفاع کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما از گوهر عقلانی دین غفلت کنیم سرنوشتی جز لبخند به سمت سکولاریسم نداریم. امروز گروهی دین را به دو بخش ایمان قلبی و شخصی خلاصه می‌کنند و گروهی دیگر دین را امری قابل دفاع با تعقل می‌دانند و معتقدند اگر مثلاً در دین ربا و شراب حرام شده؛ دلیل عقلی دارد.

وی افزود: طرفداران سکولاریسم تلاش دارند دین را با نگاه اول یعنی امری شخصی و قلبی که فقط در ارتباط با خدا و عبادت معنا پیدا می‌کند، تعریف کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به جایگاه پاپ و مسیحیت در غرب گفت: امروز مثلاً شاهدیم که واتیکان یک دستگاه عریض و طویل دارد و حتی مانند کشورها سفیر می‌پذیرد اما کوچکترین قدرتی در پارلمان ایتالیا ندارد که مثلاً یکی از احکام خود را مانند حرام بودن سقط جنین اعمال کند.

وی ادامه داد: امروز در غرب تحت عنوان سکولاریسم دین را در کلیسا زندانی کردند و در نظام لبیرالیسم و سکولاریسم دین را عنصری از مقوله شعر و هنر ارزیابی می‌کنند.

حدادعادل با اشاره به خطر سکولاریسم گفت: سکولاریسم بنایی است که حتی شاید دامن افراد متدین را هم بگیرد یعنی امکان دارد افرادی در زندگی شخصی خود دیندار و دارای ایمان قلبی باشند اما وقتی به جامعه می‌آیند به شیوه دیگری رفتار کنند.

وی با اشاره به اینکه مطهری فردی مصلح بود، گفت: مطهری یک مصلح واقعی بود و اصلاح نظام حکومت را از همه بالاتر و مهم‌تر می‌دانست. ما نیز امروز باید به شیوه وی عمل کنیم زیرا شاید مسائل ما با مسائل زمان مطهری تفاوت کند اما نباید روش ما تغییر کند.

کد N1688382

وبگردی