آفتاب
اختصاصی ایرنا؛

تخصیص بیش از330میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی امید در استان اصفهان/آسیاب آبی نمادی ارزشمند در باغ شهر خوانسار

تخصیص بیش از330میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی امید در استان اصفهان/آسیاب آبی نمادی ارزشمند در باغ شهر خوانسار

تهران- ایرنا- مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان اصفهان می گوید، این صندوق در سال 1395 معادل 338 میلیارد و 794 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کرده است.

'رسول شهرکی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا،با بیان اینکه پارک های علمی و فناوری در استان اصفهان فعالیت چشمگیری در توسعه اشتغال دارند، افزود : بیشترین تخصیص تسهیلات به پارک های علمی و فناوری در استان اصفهان انجام شد که که بیش از 68میلیارد ریال بود. تسهیلات پرداخت شده در پارک های علمی و فناوری در استان اصفهان برای 147طرح بوده و کمترین مدرک تحصیلی نیروی کار در این پارک کارشناسی است.
وی افزود: صندوق کارآفرینی امید در سال 1395 به فعالان در پارک های علمی و فناوری پنج میلیارد و 300 میلیون ریال(530میلیون تومان) تسهیلات پرداخت کرده است.
وی گفت: علاوه بر تسهیلاتی که به پارک های علمی و فناوری تخصیص یافته ، صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی به طرح های بوم گردی، توسعه صنایع دستی، گردشگری و دیگر حوزه های اقتصادی نیز پرداخت کرده است.
به گفته شهرکی، تسهیلات پرداختی در قالب طرح های خود اشتغالی، مشاغل خانگی، کارفرمایی، سرمایه در گردش ، نمایندگی برند، غیر مشارکتی و پشتیبان بوده است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان معتقد است: با تلاش هایی که دولت یازدهم در زمینه ایجاد زیر ساخت ها به ثمر نشانده است، خوشبختانه بسیاری از طرح های اشتغالزا براحتی امکان اجرا را در این مناطق دارد.
شهرکی معتقد است، اگر بتوانیم طرح های اشتغالزا را در مناطق روستایی افزایش دهیم می توانیم زمینه مهاجرت معکوس را در کشور ایجاد کنیم.
وی گفت: ارزش وام های کارفرمایی از 300 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال (30تا100میلیون تومان) است. در طرح های پشتیبان هم همین میزان تسهیلات پرداخت می شود که از صفر تا 100 را پشتیبان بر عهده می گیرد.
شهرکی درباره طرح های برند گفت: این تسهیلات به فردی داده می شود که تحت برند در برنامه کاری قرار گرفته است و یا نمایندگی از یک برند توسط فرد دیگری در یک منطقه راه اندازی می شود.
به گفته شهرکی، همه طرح هایی که از سوی صندوق کارآفرینی امید حمایت می شود هر 2 تا سه ماه نظارت می شوند و در صورتی که متوجه شویم طرح در حال شکست و ورشکستگی است به کمک می آییم و با تزریق منابع دوباره طرح را حمایت می کنیم.
این گفت و گو که در شهر خوانسار انجام شد، مدیر صندوق کارآفرینی امید از چند طرح در این شهر بازدید کرد که فرایند تولید در آنها به ثمر نشسته بود.

**آسیاب آبی نمادی ارزشمند در باغ شهر خوانسار
«آسیاب آبی» خوانسار را یک کارآفرین با تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در پارک سرچشمه بازسازی کرده است. این آسیاب نمادی ارزشمند از تاریخ باغ شهر خوانسار است که گردشگران بسیاری را به تماشای این مکان شگفت انگیز جلب می کند.
روزهای اردیبهشت طراوت و زیبایی باغ شهر خوانسار را فزونی داده است. رودخانه های پرآب و درختان تنومند به شگفتی این شهر بیشتر می افزایند. شهری زیبا با چشمه های سرشار از آب و جلوه های تاریخی، گردشگران را به سوی خود فرا می خواند. خوانسار نگینی همچون دیگر نگین های سرزمین ایران در دامنه زاگرس می درخشد.
در خصوص وجه تسمیه این شهر آمده است:خوان به معنای چشمه و سار پسوند، نشان دهنده کثرت است.در گذشته به علت کثرت چشمه‌های موجود در این منطقه این نامگذاری صورت گرفته است.
تاریخ این شهر به پیش از اسلام بر می گردد. وجود آثاری از آتشکده‌ای به نام 'تیر' و معبدی بنام 'هیکل'در کوه تیر در حوالی روستای تیدجان و سنگ قبری به خط پهلوی در روستای قودجان دلیلی بر این مدعاست.
حاشیه خیابان ها و کوچه های شهر با درختان تنومند پوشیده شده است.سایه های درختان، شهر را در بر گرفته و خاطره ای دل انگیز را در اردیبهشت 96برای مردم شهر و گردشگرانی که به این شهر آمده اند،در ذهن و جانشان می نشاند.
'آسیاب آبی'نخستین مکانی است که مردم شهر به عنوان یکی از دیدنی ترین مکان ها به گردشگران پیشنهاد می کنند و فاصله ها در شهر آنقدر کوتاه است که براحتی می توان پس از طی فاصله چند دقیقه ای از هر نقطه شهر به آسیاب آبی برسید.
صدای فشار آب در کوچه، ترا به سوی آسیاب آبی هدایت می کند.
در این آسیاب علاوه بر خرد کردن گندم، از گردشگران و میهمانان در فضای سنتی و زیبا با چای و دمنوش های متنوع پذیرایی می شود.
'نعمت الله نظری' کارآفرین پرتوان که به تاریخ شهر خوانسار عشق می ورزد دو سال پیش با مطالعه در خصوص آسیاب های آبی توانست با توجه به منابع آبی غنی در خوانسار این آسیاب را دوباره بازسازی و راه اندازی کند.
وقتی که به دیدارش می روم ضمن یادآوری تاریخ شهر خوانسار گفت: این تنها آسیابی است که در خوانسار راه اندازی شده است و روزانه ظرفیت آسیاب کردن سه تن گندم را دارد.
وی توضیح داد: نباید پیشینه خود را فراموش کنیم و من با علاقه بی حدی که به تاریخ شهر خوانسار داشتم این کار را انجام دادم. هم اکنون آسیاب آبی یکی از جاذبه های گردشگری در استان اصفهان محسوب می شود.
نظری گفت: بخشی از این آرد به تهران فرستاده می شود و در یکی از نانوایی های شهر تهران به صورت پخت نان در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی روش سنتی آسیاب آبی را بهترین روش برای آسیاب کردن دانست و گفت: آسیاب کردن با آب سرد بهترین شیوه است که متاسفانه هم اکنون منسوخ شده است.
در کنار آسیاب آبی ،خانه ای قدیمی است که بزودی به عنوان یکی از طرح های بوم گردی از سوی یکی از کارآفرینان خوانسار راه اندازی می شود.
فضای بیرون آسیاب آبی،مشجر است و دیدن این حجم عظیم آب در مسیرهایی که برای آنها تعبیه شده،بسیار دیدنی است.
حمایت های صندوق کارآفرینی امید،از طرح های گردشگری نه تنها در همان حوزه می تواند اشتغال ایجاد کند بلکه با جذب گردشگران برای اقتصاد منطقه تحولی درخور ایجاد خواهد کرد.
صنعت گردشگری از جمله صنایعی است که اقتصاد کنونی ایران به شدت به آن نیازمند است.صنعتی که با کمترین هزینه می تواند ثروت زیادی ایجاد کند.
آسیاب آبی خوانسار شاید بیش از سه الی چهار نفر اشتغال ایجاد نکرده باشد اما این طرح توانسته هویت جدیدی به گردشگری شهر اضافه کند، گردشگران را به سوی خود جذب و غرور مردم این شهر را نوازش کند. ناگفته نماند خوانسار در سابق 40 آسیاب آبی داشت.
'آسیاب آبی' شهر خوانسار مصداقی از این جمله است که 'اگر بخواهیم می توانیم' .
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9123**1561** خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار:مژگان توانا
کد N1687755

وبگردی