آفتاب

گزارش یک روزنامه از ابهام در علت قتل مدیر شبکه جم

گزارش یک روزنامه از ابهام در علت قتل مدیر شبکه جم

روزنامه شهروند در صفحه حوادث خود طی گزارشی به ماجرای ترور و قتل سعید کریمیان مدیر شبکه ماهواره ای معاند جم پرداخت.

به گزارش آفتاب، روزنامه شهروند نوشته است:
مدیرشبکه‌های ماهواره‌ای جم، درنخستین دقایق بامداد یکشنبه، ازسوی افراد ناشناسی با ضرب گلوله کشته شد. گفته می‌شود شریک سعید کریمیان نیز هنگام جنایت همراه او بوده و او نیز با شلیک گلوله کشته شده است. با این حال، برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند؛ فردی که همراه سعید کریمیان کشته شد، یک ایرانی بوده است. این درحالی است که هنوز مشخص نشده این جنایت ازسوی چه کسانی رخ داده و حتی انگیزه و علت این قتل نیز مشخص نیست. تنها چیزی که مشخص شده، این است که وی با هجوم یک گروه مسلح به سلاح خودکار، در خودرواش هدف ٢٧ گلوله قرار گرفته است.

گروه شبکه‌های جم‌تی‌وی، متعلق به سعید کریمیان دفاتری درشهرهای دوبی، لندن، آنتالیا، کوالالامپور و لس‌آنجلس دارد. جم درحال حاضر ٥٢ شبکه را به زبان‌های فارسی، ترکی، کردی و عربی پخش می‌کند. این شبکه از‌سال ١٣٨٥ به‌عنوان یکی از شبکه‌های تلویزیونی «گروه موسیقی و سرگرمی عمومی» آغاز به کار کرد. سعید کریمیان نیز ازهمان ‌سال به‌عنوان مدیر این شبکه فعالیت خود را آغاز کرد، سعید کریمیان متولد ١٣٤٨ درشهر مرزی قائن به دنیا آمد. وی تحصیلاتش را تا دیپلم درهمان شهر گذراند تا این‌که در‌سال ١٣٧٥ با حمایت‌ها و پشتیبانی عموی درباری خود به سوییس منتقل شد و در رشته معماری دانشگاه بازل این کشور درمقطع کارشناسی به تحصیل خود ادامه داد. سعید کریمیان حدود دو‌سال در دانشگاه بازل مشغول به تحصیل بود اما از آنجایی که نتوانست هزینه‌های سنگین زندگی و شهریه دانشگاه را تأمین کند، سرانجام مجبور به ترک تحصیل شد و در‌سال ١٣٧٧ سراغ برادرش‌ هادی کریمیان که در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد، رفت. در‌سال ٨٥ با سرمایه‌گذاری‌های سعید و‌ هادی کریمیان در لندن شبکه‌ای را به نام  GEM TVتأسیس کردند. این شبکه در ابتدای تأسیس فقط به موسیقی می‌پرداخت. اما از‌سال ٨٨ شبکه توسعه پیدا کرد و شبکه به دو قسمت جم موزیک و جم کلاسیک تغییر شکل پیدا کرد. شبکه جم موزیک به موزیک ویدیوهای خارجی می‌پردازد و شبکه جم کلاسیک به سریال‌ها و فیلم‌های مختلف که بیشتر آنها از کشور ترکیه است، می‌پردازد.
مدیریت شبکه‌های جم موزیک و جم کلاسیک را سعید کریمیان به عهده داشت اما با توسعه پیداکردن این شبکه مدیریت شبکه‌های تازه تأسیس به افراد دیگری که همگی ازخانواده کریمیان بودند، داده شد تا این‌که سعید کریمیان شب گذشته به ضرب گلوله و با انگیزه نامعلوم کشته شد. درحالی ‌که گفته می‌شد، فردی که همراه وی کشته شد، شریکش بوده اما برخلاف عمده منابع ترکیه، سی‌ان‌ان ترک گزارش کرد که شخص دوم، شریک کویتی- بریتانیایی کریمیان نبوده، بلکه یک ایرانی بوده و به همین دلیل نمی‌توان نظرقطعی درباره هویت شخص دوم داشت.
به گزارش تابناک، منابع ترک در رابطه با جزییات این جنایت اعلام کردند که درجریان این حادثه یک خودروی جیپ ساعت ٢٠: ١٥ به خودروی کریمیان نزدیک شده، مسیر حرکت خودروی لوکس کریمیان را بریده و باعث توقف این خودرو شده است. سپس دونفر از سرنشینان این خودروی جیپ به شماره پلاک ٣٤ HD ٩٩٩٩  که نقاب بر چهره داشتند، خودروی کریمیان را هدف قرار داده‌اند. کریمیان پس از این حادثه به بیمارستانی درمنطقه مسلک استانبول منتقل شده و درنهایت بر اثر شدت جراحات وارده کشته شده است. ضاربان پس از این حادثه، خودروی جیپی که برای این قتل مورد استفاده قرار داده بودند را به آتش کشیدند و متواری شدند. همین مسأله نشان می‌دهد برای انجام چنین عملیاتی برنامه‌ریزی توسط افراد محلی انجام شده که با نحوه عملکرد پلیس استانبول درچنین وقایعی به خوبی آشنایی داشته‌اند و توانسته‌اند برهمین اساس به سرعت ازمحله حادثه متواری شوند.
پلیس استانبول محدوده وقوع این حادثه و همچنین محدوده به آتش‌کشیدن خودروی ضاربان را بسته و ظاهرا عملیات برای شناسایی و پیگرد عوامل این اقدام جنایی توسط پلیس این شهر آغاز شده است. پس از وقوع این حادثه، برخی نزدیکان کریمیان درمحل حضور یافتند که پلیس ترکیه از آنها درباره احتمالات و انگیزه ضاربان تحقیق به عمل آورده است.
درهمین تحقیقات، گفته می‌شود مشخص شده کریمیان که شبکه جم را با حمایت مالی غیرمداوم راه‌اندازی کرد، عمده منابع مالی که برای راه‌اندازی این شبکه دراختیارش قرار گرفته بود را درترکیه سرمایه‌گذاری شخصی کرده بود که ظاهرا نه‌تنها این منابع از دست رفته بلکه او با طلبکاران خطرناکی نیز مواجه شده بود.
گویا برخی بازیگرانی که ازشبکه جم در یک‌سال اخیر جدا شده‌‎اند نیز، از بحران مالی این شبکه دریک طول‌ سال اخیر و تسویه‌حساب سخت به آنها خبر داده بودند. یکی از احتمال‌های قابل طرح، منتهی‌شدن درگیری‌های اقتصادی به تسویه‌حساب مسلحانه با کریمیان است. سناریویی که درصورت قطعیت مرگ شریک کویتی‌اش، قوت بیشتری می‌گیرد. همچنین فرضیه دیگر این است که با توجه به روابط کریمیان، احتمال تسویه‌حساب درون‌سازمانی با او ازسوی عوامل سازمان منافقین نیز دور از انتظار نیست. کریمیان قبلا هرگونه ارتباط خود را با سازمان منافقین تکذیب کرده بود، اما در ادامه تصاویری از او درکنار سرکرده این سازمان منتشر شده بود.
این درحالی است که علی عابدی مدیر دوبله این شبکه حدود ٦ماه پیش دریک «افشاگری» گفته بود که شبکه جم را به دلیل نداشتن ساختار مشخص اصلا شبکه نمی‌داند. او تأکید کرده بود که موقعیت شبکه جم از نظر ساختار مثل دوران قاجار است و دراین مدت حدودا چهارسالی که درشبکه جم حضور دارد؛ قراردادی امضا نکرده است و دراین شبکه پیشرفت معنی ندارد. او همچنین گفته بود، یکی از دلایلی که کریمیان وضع مالی خوبی دارد، این است که حقوق کارمندانی مثل ما را نداده است.
البته هنوز هیچ‌کدام از این سناریوها قطعیت ندارد و پلیس تحقیق و بررسی این جنایت را ادامه می‌دهد تا زوایای پنهان آن فاش شود. 
کد N1687454

وبگردی