آفتاب

«فیس‏اپ» چطور کار می‏کند؟

«فیس‏اپ» چطور کار می‏کند؟

مدتی است اپلیکیشن جالبی به‌نام «فیس‌اپ» بیشتر کاربران گوشی‏های هوشمند حتی چهره‏های معروف را درگیر خود کرده است؛ حال سوالی که ایجاد می‏شود ...

ایسنا:مدتی است اپلیکیشن جالبی به‌نام «فیس‌اپ» بیشتر کاربران گوشی‏های هوشمند حتی چهره‏های معروف را درگیر خود کرده است؛ حال سوالی که ایجاد می‏شود این است که کارکرد این برنامه چگونه است و فیس‌آپ با چه مکانیزمی ما را پیر، جوان، زن یا مرد می‏کند؟ به گزارش «ایسنا» و به نقل از تک‏کرانچ، این روزها اپلیکیشن فیس‌اپ (FaceApp) در سراسر جهان مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

 

این برنامه می‏تواند با ایجاد تغییرات ظاهری در چهره، سن، جنسیت و ویژگی‏های ظاهری موجود در چهره را با توجه به انتخاب کاربر تغییر دهد. ایده تولید برنامه‏هایی که چهره را تغییر می‏دهند جدید نیست اما نزدیک‏ بودن نمونه‏های فیس‌اپ به واقعیت و طبیعی بودن چهره‏های تغییر یافته مهم‌ترین ویژگی این اپلیکیشن است. این برنامه تحت نظر گروهی از برنامه‏نویسان روسی در سن‏پترزبورگ تولید شده است. در این برنامه از الگوریتم‏های یادگیرنده هوش مصنوعی بر مبنای شبکه‏های عصبی استفاده شده است. یاروسلاو گونچاروف (Yaroslav Goncharov) رئیس تیم برنامه‏نویسان این برنامه می‏گوید: ما از فناوری جدیدی بر مبنای شبکه‏های عصبی استفاده کردیم که می‏تواند تغییراتی واقعی و طبیعی در صورت افراد ایجاد کند. وی افزود: تفاوت اصلی ما با دیگر برنامه‏ها واقعی بودن تصاویر تغییریافته است. برنامه‏های دیگر با فیلترگذاری روی تصاویر صرفا در پی ایجاد تغییرات خنده‏دار روی چهره هستند اما فیس‏اپ با اسکن اجزای مختلف صورت می‏تواند حالت‏ آنها را در وضعیت‏های مختلف شبیه‏سازی کند. گونچاروف خاطرنشان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم هیچ طرح، تحقیق یا مقاله‏ای که بتواند تغییرات روی تصاویر را با کیفیت فیس‏اپ تولید کند منتشر نشده است.

گونچاروف گفت: برنامه با توجه به انتخاب کاربر اجزای صورت را با استفاده از اندازه‏گیری‏های مختلف و الگوریتم‏های موجود تغییر می‏دهد ولی این موضوع به همین سادگی اتفاق نمی‏افتد. برای اضافه کردن یک خنده ساده به چهره کارهای زیادی باید انجام بگیرد. لبخند صرفا در لب تغییر حالت ایجاد نمی‏کند بلکه حالت چشم‏ها، ابروها، گونه‏ها و حتی پیشانی باید مورد توجه قرار بگیرد و فناوری هوش مصنوعی موجود در برنامه سعی می‏کند مناسب‏ترین انتخاب را برای هر حالت انجام دهد. ثابت نگه داشتن نسبت اجزای صورت با توجه به تغییرات اعمال شده مهم‏ترین بخش تغییر چهره محسوب می‏شود که فیس‏اپ به خوبی توانسته از پس آن بربیاید و این موضوع در باورپذیر بودن چهره تغییر یافته کاملا مشهود است. در برنامه‏نویسی این برنامه، چهار برنامه‏نویس تمام‏وقت در هشت ماه هسته اصلی فناوری را با استفاده از برخی کتابخانه‏های متن‏باز گوگل تولید کرده‏اند. تولیدکنندگان این برنامه اعلام کرده‏اند که با گسترش استفاده کاربران از این برنامه تلاش می‏کنند قدرت برنامه را در به‌روزرسانی‏های بعدی افزایش دهند تا نتایج باز هم واقعی‏تر و طبیعی‏تر شوند.

کد N1687388

وبگردی