آفتاب
سفیر ارمنستان در ایران:

برجام برگ برنده ایران در تثبیت توسعه تجارت خارجی است

برجام برگ برنده ایران در تثبیت توسعه تجارت خارجی است

اراک - ایرنا - سفیر جمهوری ارمنستان گفت: توافق هسته ای و برجام برگ برنده ایران در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با دیگر نقاط جهان است و صاحبان صنایع در این کشور باید از این فرصت ارزشمند، استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، آرتاشس تومانیان روز یکشنبه در جریان سفر 2 روزه به اراک در گفت و گو با ایرنا، افزود: مطالعات بسیاری در خصوص ظرفیت های صنعتی و کشاورزی استان مرکزی از سوی سفارت ارمنستان در ایران انجام شده و این سفر با هدف استفاده از ظرفیت های این استان تدارک دیده شده است.
وی ادامه داد: وجود نیروی انسانی خلاق و با انگیزه و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در بخش صنعت استان مرکزی و دیگر استان های ایران، این کشور را در زمره کشورهای صنعتی دنیا قرار داده است و صنعتگران و تجار ارمنستان علاقه بسیاری برای گسترش مراودات اقتصادی با این کشور دارند.
سفیر جمهوری ارمنستان اظهار کرد: در مدت 30 ماهه حضورم در سفارتخانه ارمنستان در ایران به 6 استان این کشور سفر کرده ام و سیر توسعه صنعتی نقاط مختلف ایران به خوبی مشهود است.
وی ادامه داد: ارمنستان بازار مناسبی در همه بخش های تولیدی دارد و می طلبد یک تیم تجاری قدرتمند از استان مرکزی برای ارزیابی بازار این کشور به نقاط مختلف ارمنستان سفر کند.
تومانیان بیان کرد: ظرفیت های صنعتی، تولیدی و کشاورزی استان مرکزی بی نظیر است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این آیین گفت: این استان در سه بخش صنعتی، کشاورزی و فرهنگی در زمره استان های برتر کشور ایران قرار گرفته است.
ظفر افشون افزود: این استان محل تولد بزرگانی همچون امام خمینی(ره) امیر کبیر، پرفسور حسابی و دکتر قریب است که هر یک از این شخصیت ها نقش برجسته ای در تثبیت جایگاه فرهنگ و علم این کشور داشته اند.
وی بیان کرد: وجود نیروی انسانی کارآمد و دسترسی آسان به بازار مصرفی مرکز ایران، استان مرکزی را به کانون توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی اظهار کرد: همچین استان مرکزی دسترسی آسانی به بازار کشور عراق دارد که مقدمات جذب بازار مصرف این کشور از سوی صنعتگران و بازرگانان این استان فراهم شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: پیشینه روابط بازرگانی و اجتماعی مردم این استان با جامعه ارامنه بسیار درخشان است.
محمدرضا جعفری افزود: در سال های گذشته تفاهم نامه خواهرخواندگی یکی از شهرهای ارمنستان با اراک منعقد شد که این مهم نقش موثری در جذب گردشگران ارامنه و ایرانی به دو کشور داشته است.
وی یادآوری کرد: ارمنستان دروازه ورود به بازار جهانی است که ارتباط با این کشور می تواند زمینه حضور صنعتگران استان مرکزی به این بازار را فراهم کند.
در سال گذشته هشت میلیون و 219 هزار تن انواع کالای فرآورده های پتروشیمی، پلی اتیلن، شیشه، آرگون، کاشی و سرامیک، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی به ارزش حدود پنج میلیون دلار از استان مرکزی به ارمنستان صادر شد.
همچنین در سال گذشته 213 هزار و 287 دلار انواع لوازم بهداشتی از ارمنستان وارد استان مرکزی شده است.
نشست با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، دیدار با شهردار کلانشهر اراک، نشست مشترک با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی استان و بازدید از واحدهای تولیدی صنعتی استان از برنامه های سفر 2 روزه سفیر ارمنستان به استان مرکزی است.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
کد N1687072

وبگردی