آفتاب

«فاصله عظیم طبقاتی» نتیجه استمرار مناسبات نابرابر و پوسیده سرمایه داری در جهان

«فاصله عظیم طبقاتی» نتیجه استمرار مناسبات نابرابر و پوسیده سرمایه داری در جهان

چند تشکل مستقل کارگری، به مناسبت اول ماه مه (روز جهانی کارگر) بیانیه‌ای صادر کرده و از تعمیق شکاف طبقاتی در جهان انتقاد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند تشکل مستقل کارگری به مناسبت اول ماه مه ( روز جهانی کارگر) بیانیه‌ای صادر کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: ل ماه مه، روز جهانی کارگر روز اتحاد و همبستگی بین المللی کارگران در سرتاسر دنیا را در شرایطی گرامی می داریم که فاصله طبقاتی و شکاف میان سرمایه داران و کارگران به بالاترین حد خود رسیده و روز به روز نیز بر شدت و حدت آن افزوده می شود. تعمیق و تشدید بیش از پیش تضادهای طبقاتی و افزایش روزافزون درآمد و ثروت اقلیتی از سرمایه داران و صاحبان قدرت، در مقابل تشدید فقر و فلاکت فزاینده ی اکثریت عظیمی از کارگران و توده های مردم محروم و تحت ستم جهان، نمایشی از چهره عریان و آشکار بربریت و توحشی است که نظام ضدکارگری سرمایه داری، برای اکثریت قریب به اتفاق کارگران و بشریت امروز به ارمغان آورده است.

در بخشی دیگر از این بیانیه می‌خوانیم: بدون تردید وجود چنین فاصله ی عظیم طبقاتی، نتیجه استمرار مناسبات نابرابر و پوسیده سرمایه داری و سیاست های استثمارگرانه و ظالمانه ی حاکم بر دنیا است که امروزه، به ویژه از طریق توصیه های نئولیبرالی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به دولت ها دیکته شده و از این طریق به خورد کارگران و توده های تحت ستم و استثمار مردم داده می شود.

در قسمتی دیگر از این بیانیه آمده: کارگران در ایران امنیت شغلی ندارند از بیمه های اجتماعی مکفی و کارآمد برخوردار نیستند؛ قراردادهای موقت و شرکت های پیمانکاری و واسطه ای امان شان را بریده؛ بخش های وسیعی از آحاد این طبقه با حقوق های معوقه دست به گریبانند؛ سفره شان بیش از هر زمان دیگری خالی است و گرانی فزاینده کالاها و مایحتاج عمومی رمقی برایشان باقی نگذاشته است؛ از حق ایجاد تشکل های مستقل کارگری و حق اعتراض و اعتصاب محرومند و حق آزادی بیان از آنان سلب شده است.

در ادامه این متن، تشکل های کارگری مطالبات محوری کارگران از جمله رفع قراردادهای موقت و افزایش عدلانه دستمزدها را برشمرده‌اند.

کد N1686328

وبگردی