آفتاب

انتخابات و رسالت ذاتی احزاب در تحقق مشارکت حداکثری/احزاب کانال ارتباطی یک ایده باجامعه است

انتخابات و رسالت ذاتی احزاب در تحقق مشارکت حداکثری/احزاب کانال ارتباطی یک ایده باجامعه است

رشت - ایرنا - فرارسیدن انتخاباتی دیگر در کشور که از آن به عنوان بهار احزاب یاد می شود، گروه های مختلف سیاسی از همه جناح ها را به تکاپو انداخته و همه برنامه ریزی ها بر مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رأی تاکید و تمرکز دارد.

حزب به عنوان گروهی سازمان یافته که همواره به دنبال تأثیرگذاری در حکومت و اثرگذاری از طریق نامزد کردن کسانی با دیدگاه‌هایی همسو با حزب برای کسب مسئولیت‌ها و مناصب سیاسی است و در فعالیت‌هایی نظیر کارزارهای انتخاباتی، پژوهش‌های آموزشی و یا اعتراض‌های سیاسی مشارکت می کند.
نقش آفرینی احزاب در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته، شکل عملی کمتری دارد؛ اگرچه ممکن است احزاب سیاسی در زمان انتخابات برای جذب آرای اعضا و هواداران خود شعارها و برنامه های مطلوب آنها را مطرح کنند، اما لازم است این برنامه ها، پس از برگزاری انتخابات و پیروزی یا شکست در کسب مسئولیت سیاسی و اجتماعی نیز پیگیری و ارتباط با مردم، پیوسته در دستور کار احزاب باشد.

** نقش روشنگری احزاب در انتخاب اصلح
رئیس ستاد انتخابات حزب ندای ایرانیان شعبه گیلان با اشاره به رشد و بلوغ انتخابات در کشور نسبت به سال های آغازین جمهوری اسلامی می گوید: احزاب در این سال ها برای رساندن انتخابات به رشد و بلوغ، نقش بسیار مهم و اساسی ایفا کرده اند.
علی بزرگ بشر در گفت وگو با ایرنا افزود: احزاب همواره بر نقش زنان و جوانان نیز تاکید داشته و در صورت پررنگ بودن نقش احزاب، تاثیرگذاری آنها در امور سیاسی و اجتماعی بیشتر مشهود می شود.
وی وجود این شائبه که احزاب تنها در زمان انتخابات فعال می شوند، مردود می داند و تاکید می کند: در صورت عضویت مردم در احزاب شناسنامه دار، علاوه بر برنامه محور بودن نامزدهای مورد تایید آن حزب و تبیین برنامه ها در راستای تحقق اهداف مورد نظر، در افزایش میزان مشارکت مردم نقش پررنگ تری ایفا می کنند.
بزرگ بشر با اشاره به اینکه احزاب در انتخابات گذشته نیز همواره با هیجان آفرینی بیشترین نقش را در مشارکت مردم در پای صندوق های رأی داشته اند، اضافه می کند: احزاب باعث می شوند مردم در انتخابات احساسی عمل نکرده و در دوران تبلیغات انتخاباتی، با برگزاری جلسات متعدد و دعوت از مردم برای حضور در آن جلسات، ایجاد روشنگری می کنند.

** نامزدهای انتخاباتی از طریق احزاب به مردم معرفی شوند
دبیر حزب موتلفه اسلامی در گیلان با اشاره به اینکه احزاب در دنیای امروز در بسیج افکار عمومی نقش عمده ای دارند، می گوید: نقش احزاب در کشور ما کمی متفاوت تر از سایر کشورهاست و با وجود بسیج افکار عمومی از سوی احزاب، برخی شخصیت های علمی و فرهنگی به تنهایی می توانند در مردم اثرگذار باشند.
حسن کربلایی با بیان اینکه احزاب در ایران تاثیر 100 درصدی بر روی مردم ندارند، ادامه می دهد: اینکه در آینده ای نه چندان دور احزاب بتوانند در کشور ما نیز حرف اول را بزنند، دور از ذهن نیست و باید تلاش شود نامزدهای انتخاباتی از طریق احزاب به مردم معرفی شوند و در صورت موفقیت آن نامزد و عمل به وعده هایش، آن حزب نیز حزب موفق خواهد بود.
وی احزاب را بهترین کانال ارتباطی بین یک عقیده ، تفکر و ایده با مردم جامعه می داند و اضافه می کند: بی تفاوت بودن نسبت به انتخابات، پسندیده نیست و جامعه نیازمند فعالیت، تبیین و روشنگری است.
کربلایی تاکید می کند: احزاب ریشه دار در برهه های زمانی مختلف، توانسته اند کارآیی و صداقت خود را ثابت کرده و ماندگار شوند و حزب نیز می تواند مانند دیگر گروه ها و جریانات، نقش موثری در تبیین افکار نظام و بیان برخی واقعیت ها و حتی ایجاد پرسش از دولتمردان و امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با دسیسه های دشمنان، داشته باشد.

** احزاب، اشتیاق آفرینی برای حضور مردم پای صندوق های رای
دبیر حزب مردم سالاری در گیلان نیز انتخابات را بهار احزاب می داند و می گوید: دولت تدبیر و امید تنها دولتی است که برای احزاب، ارزش بسیاری قائل شده و نقش آنها را تاثیرگذار می داند.
کمال لشکری در گفت وگو با ایرنا با اشاره به فعالیت تمامی احزاب در قالب شورای عالی سیاست گذاری ها ادامه داد: با این وجود، هرکدام از احزاب نقش خود را ایفا کرده و موجبات افزایش اشتیاق مردم برای حضور پررنگ تر در پای صندوق های رأی می شوند.
وی نقش احزاب در آگاه سازی مردم و ایجاد روشنگری را در دولت یازدهم نسبت به دولت های گذشته بیشتر می داند و خاطرنشان می کند: احزاب، جمعیتی با هدف واحد و به عنوان حلقه واسط میان مردم و حاکمیت هستند.
با توجه به تاکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت هوشیاری در همه برهه های زمانی بویژه در انتخابات ها و نیز رصد تحولات ایران از سوی رسانه های خارجی، لازم است تمامی گروه ها ، احزاب، تشکل های سیاسی و مردم، یکصدا و یکدل، در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور یافته و بار دیگر، وجه تمایز نظام سیاسی ایران اسلامی با دیگر کشورها که همان ارج نهادن به مردم سالاری دینی است را به رخ جهانیان بکشانند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر میهن اسلامی برگزار می شود.
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان گیلان دارای 16 شهرستان، 52 شهر و 43 بخش، 109 دهستان و 2 هزار و 583 آبادی دارای سکنه است.
فرایند رای گیری پنجمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر در آستارا، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود و تالش بصورت الکترونیکی انجام خواهد شد. مردم در هرکدام از این شهرها باید هفت عضو شورای اسلامی را انتخاب کنند.
مردم در شهر رشت 11 عضو شورا و در 46 شهر دیگر نیز پنج عضو شورا را انتخاب می کنند.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
7471/2007/ 6042
کد N1686117

وبگردی