آفتاب

اخبار برگزیده علمی فناوری و محیط زیست ایرنا در هفته نخست اردیبهشت

اخبار برگزیده علمی فناوری و محیط زیست ایرنا در هفته نخست اردیبهشت

تهران- ایرنا- برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، افزایش آمار دانشمندان ایرانی یک درصد برتر علوم پزشکی جهان و برپایی پنجمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از مهم ترین رویدادهای علمی و فناورانه هفته اول اردیبهشت ماه به شمار می آید.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی به عنوان بزرگترین رویداد کارآفرینی کشور روزهای پنجشنبه و جمعه در اصفهان برگزار شد.
هدف از اجرای این جشنواره، ترویج و توسعه فن آفرینی، خلاقیت و نوآوری، معرفی فن آفرینان به عنوان موتور حرکت و توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد فضای تعامل در میان فعالان عرصه های مختلف فن آفرینی است که همه ساله در دو بخش مسابقه ای و غیر مسابقه ای برگزار می شود.
رقابت های بخش مسابقه ای در حوزه های طرح کسب و کار آزاد، المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی، فن آفرینان و فرصت های سرمایه گذاری صورت می گیرد و بخش غیر مسابقه ای جشنواره نیز شامل نمایشگاه، تالارمذاکره وسمینارهای آموزشی است.
بیش از 300 سرمایه گذار برای بررسی فرصت ها و ایده های سرمایه گذاری در جشنواره امسال حضور داشتند.

*** برگزاری پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران
پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با ارائه نزدیک به 9 هزار محصول از سوی 386 شرکت ایرانی از 4 تا 7 اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
همزمان با افتتاحیه این رویداد فناوری، ربات انسان‌ نمای 50 سانتیمتری 'سورنا مینی' محصول مشترک شرکت دانش‌بنیان آتی کاوش سیستم و مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر علوم رونمایی شد.
قدرت پردازش تصویری و صوتی و فاصله یابی، اجرای فرمان های صوتی، راه رفتن، بالا رفتن و پایین آمدن از پله و شوت زدن از قابلیت های این ربات ایرانی است که می تواند برای کاربردهای آموزشی و کمک درمانی بیماران اوتیسم مورد استفاده قرار گیرد.
رونمایی از دستگاه برش نگاری با نشر پوزیترون مخصوص تصویربرداری از حیوانات کوچک از دیگر رویدادهای پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بود تا به این ترتیب، ایران در فهرست سه کشور صاحب این تکنولوژی جدید مهندسی پزشکی قرار گیرد.
این دستگاه که به همت محققان شرکت دانش بنیان پرتونگار پرشیا و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طراحی و ساخته شده است گام مهمی در مسیر تولید رادیوداروها و بررسی روند تاثیرگذاری داروها بر بدن حیوانات آزمایشگاهی و تحقیقات بنیادی سلولی - مولکولی به شمار می آید.
دستگاه تصویربرداری از حیوانات (Animal pet scan )، یک دستگاه بسیار پیشرفته در زمینه فعالیتهای متابولیکی است و برای تصویربرداری از حیوانات در فعالیتهای تحقیقاتی کاربرد دارد که علاوه بر تصویربرداری دقیق از بدن موش، تاثیر دارو روی حیوان را در مراحل مختلف درمان به خوبی نشان می دهد.

*** اجرای 18 طرح پژوهشی مشترک میان ایران و روسیه
نشست بررسی و تصمیم گیری در مورد طرح های پژوهشی مشترک ایران و روسیه با حضور رئیس بنیاد پژوهش های بنیادین روسیه (RFBR) و رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در راستای تفاهم نامه مشترک میان بنیاد علم دو کشور برگزار شد.
در پایان این نشست طرفین ضمن امضای متمم، برنامه اجرای 18 طرح مورد حمایت برای سال 2016-2017 را نهایی و بر ادامه همکاری در سطوح گسترده تر تاکید کردند.

***توسعه همکاری‌های علمی و فناوری ایران و چین
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در دیدار با معاون نخست وزیر چین گفت: پیشینه طولانی تعامل و همکاری ایران و چین از سده‌های پیش، زمینه گسترش همکاری ها به خصوص در حوزه علمی و فناوری دو کشور را فراهم کرده است.
سورنا ستاری در دیدار با 'لیو یاندونگ' در سفرش به ایران با اشاره به توسعه روابط علمی و فناوری ایران و دیگر کشورها پس از برجام گفت: با سفر ریاست جمهوری چین به ایران و امضای اسناد همکاری از جمله 2 سند همکاری در حوزه علم و فناوری با محور تأسیس صندوق مشترک راه ابریشم و ایجاد پارک‌ علمی و فناوری مشترک، این روابط روند تازه‌ای را آغاز کرده است.
معاون نخست وزیر چین نیز در این نشست، هدف از سفر به ایران را عملیاتی کردن توافقات انجام شده در زمان سفر رییس جمهوری چین به کشورمان عنوان کرد و گفت: چین و ایران به عنوان دو کشور دوست و شریک یکدیگر همواره در روابط خود روندی صعودی و روبه‌رشد داشته‌اند که اکنون این روابط می‌تواند در عرصه‌های علمی و فناوری نیز توسعه یابد.

***توسعه محتوای الکترونیکی در کشاورزی با همکاری ایران و ژاپن
پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA) در راستای طرح همکاری مشترک خود، دوره‌های آموزشی توسعه محتوای الکترونیکی کشاورزی در جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه برگزار کردند.
به دنبال طرح جامع آموزش الکترونیک برای ارتقای توانمندی‌های نیروی کار با هدف کاهش بیکاری و دستیابی به فرصت‌های عادلانه آموزشی ما بین این پژوهشکده و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA)، دوره‌های آموزشی شش‌گانه توسعه محتوای الکترونیکی در حوزه کشاورزی در استان کرمانشاه به اجرا درآمد.
این آموزش ها در زمینه های «توسعه کشت کلزا»، «ارتقای بهره‌وری در تولید نخود دیم»، «توسعه کاشت و فناوری گیاه شیرین بیان»، «تولید کاهوی گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک»، «مدیریت بهینه مصرف آب در کشاورزی» و «طراحی ساختار سازه‌های گلخانه‌ای» ارائه شد.

*** گشایش پنجره واحد شورای عالی عتف برای بررسی شکایت های دانش بنیان
دفتر نمایندگی شورای عالی عتف با حضور دبیرکل این شورا در 'پنجره واحد' مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان افتتاح شد.
در این پنجره واحد، بانکها، شرکت های مشاوره، بیمه، ادارات دولتی مستقر شدند و شکایت ها و مشکلات شرکت های دانش بنیان پیگیری می شود.
در دولت یازدهم 2 هزار میلیارد تومان به صندوق داده شده است و تا کنون از 3هزار میلیارد تومان سرمایه مصوب صندوق 1500 میلیارد تومان مصوب شده است.

***بهره برداری از شبکه دسترسی برپایه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران
مراسم بهره برداری از طرح شبکه دسترسی برپایه فیبر نوری (تانوما) شرکت مخابرات ایران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رسول سرائیان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران آغاز شد.
طرح رساندن فیبر نوری به خانه ها که «تانوما» (تارهای نوری مخابرات ایران) نام گرفته است، افزایش سرعت اینترنت و تحقق یکی از اهداف منشور حقوق شهروندی درباره دسترسی برابر و آزاد به اطلاعات به آن را برای شهروندان به ارمغان می آورد.
با اجرای این طرح، فیبر نوری به جای کابل مسی، اینترنت را به کاربران خانگی، اداره ها و موسسه ها ارایه می‌کند اما این جایگزینی فیبرنوری زمانی مقرون به صرفه است که محتوای دیجیتال بسیار زیادی روی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند.
با اتصال به شبکه فیبر نوری سرعت ارتباط را به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد و اتصالات پهن باند فیبر به خانه یا همان اتصالات پهن باند (اف.تی.تی.اچ- FTTH)، معرف اتصالات کابل فیبرنوری برای هر مکان به صورت اختصاصی است.

***دعوت از دو دانش آموخته شریفی برای حضور در نشست دانشمندان جوان برتر جهان
دکتر مصطفی فخرایی دانش آموخته مقطع دکتری از دانشکده شیمی و دکتر الهام اسدیان دانش آموخته مقطع دکتری از پژوهشکده نانو دو دانشمند ایرانی هستند که در فهرست 400 دانشمند جوان برتر 2017 برای حضور در نشست سالانه لیندا برندگان جایزه نوبل قرار گرفتند.
نشست سالانه لیندا برندگان جایزه نوبل Lindau Nobel Laureate Meeting (که هر ساله در شهر لیندا کشور آلمان برگزار می شود) جمعی از برندگان جوایز نوبل و برترین دانشمندان جوان را هر ساله گرد هم می آورد.
شصت و هفتمین سال برگزاری این نشست به 'رشته شیمی' اختصاص یافته که تاکنون 30 نفر از برندگان جایزه نوبل شیمی حضور خود را در این کنفرانس اعلام کرده اند.
نشست آتی برندگان نوبل و دانشمندان جوان برتر جهان در تاریخ 25 تا 30 ژوئن 2017 در شهر لیندا کشور آلمان برگزار خواهد شد.

*** گشایش مرکز رشد و نوآوری تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور
مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور همزمان با دومین روز هفته سلامت و در مراسم بازدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش از این مرکز تحقیقاتی به بهره برداری رسید.
این مرکز به منظور فراهم کردن زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان در صنایع غذایی کشور و حمایت فناورانه از ایده های نوآورانه در زمینه تولید غذای سالم راه اندازی شد.
اکنون 12 شرکت مرتبط با فعالیت های صنایع غذایی و یک مرکز حمایت از ایده های فناورانه دانشجویان تحت عنوان شتاب دهنده دانشجویی جهت فراهم آوردن امکانات لازم برای فعایت های نوآورانه و دانش بنیان و مرتبط با علم روز و صنایع غذایی و به منظور همکاری بیشتر بین صنعت و دانشگاه در توسعه تولید محصولات غذایی سلامت محور در مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور مستقر شده اند.

***دیگر رویدادهای علمی فناوری هفته
برگزاری دومین مرحله مسابقه ملی دانش مغز با حضور 31 دانش آموز برگزیده مرحله اول، امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی - پژوهشی دانشگاههای شریف و یو اس ام مالزی، راه اندازی آزمایشگاه تخصصی 'میکروسکوپ نیروی اتمی' پژوهشکده مواد پیشرفته و انرژی¬های نو سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران از دیگر اخبار هفته گذشته بود.

*** برترین اخبار علمی فناوری دنیا در هفته گذشته :

- شهرهای بزرگ جهان برای اولین بار به مناسبت بزرگداشت روز جهانی علم شاهد راهپیمایی مردمی بود و شعارهایی در حمایت از فعالیت های علمی و اهمیت دانش سر داده شد.
- اولین فضاپیمای باری چین روز شنبه موفق شد در اولین آزمایشگاه فضایی در حال چرخش این کشور پهلو بگیرد.
- همزمان با روز جهانی مالاریا، سازمان جهانی بهداشت سه کشور آفریقایی غنا، کنیا و مالاوی را به عنوان نامزد دریافت کننده اولین واکسن مالاریا معرفی کرد.
- شرکت گوگل اعلام کرد که در آخرین به روزرسانی نرم‌افزار تحت iOS خود برای اولین بار، امکان ارسال تصاویر به تلویزیون را با استفاده از AirPlay در اختیار کاربران می‌گذارد.
- جیمی ولز بنیانگذار ویکی پدیا در صدد راه‌اندازی یک خدمت خبری جدید موسوم به ویکی تریبیون است که امکان مقابله با اخبار اشتباه را فراهم می‌کند و قرار است در این خدمت برای تایید گزارش‌های خبری منتشر شده در سراسر جهان، از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حرفه‌ای و مشارکت مردم کمک گرفته شود.
- محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیای آمریکا یک رحم مصنوعی ساختند که شرایط درون رحم مادر را شبیه‌سازی می‌کند و امکان رشد کامل نوزادان نارس را در اختیار می‌گذارد.
- گروهی از محققان و پژوهشگران اروپایی با همکاری دکتر امیرسجاد اسماعیلی فیزیکدان ایرانی موفق شدند که برای اولین بار با استفاده از مواد دوبعدی ترانزیستورهای هوشمند به روش چاپی بسازند.

***منتخب اخبار علمی پزشکی هفته :

*** افزایش دانشمندان ایرانی یک درصد برتر علوم پزشکی جهان
نتایج جدید رتبه‌بندی دانشمندان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر دنیا مربوط به ماه مارس سال 2017 میلادی نظام رتبه‌بندی (Essential Science Indicators (ESI نشان داد که تعداد دانشمندان برتر علوم پزشکی ایران که در گروه یک درصد دانشمندان پراستناد دنیا قرار گرفته‌اند، به 39 نفر افزایش یافته است.
سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از این دانشمندان، شامل 22 نفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، 3 نفر از هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، مشهد و بقیه‌الله، از هر کدام از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، اصفهان و شیراز 2 نفر و یک نفر از هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و زنجان است.
در رتبه‌بندی اخیر، دکتر سیدناصر استاد، از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر امیرحسین صاحبکار از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر صدف قاجاریه سپانلو از دانشگاه علوم پزشکی تهران برای اولین بار به جمع دانشمندان یک درصد برتر پراستناد کشور پیوسته اند.

***مصرف بالای لوازم آرایش در ایران
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مصرف پایین شیر و لبنیات در کشور اشاره کرد و گفت: در ایران میزان مصرف لبنیات و شیر حداقل مصرف کشورهای منطقه است و در مقابل در مصرف لوازم آرایشی مقام اول را داریم.
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی روز شنبه در همایش تغذیه سالم، سفیران سلامت افزود: مصرف لبنیات در کشور ما در مقایسه با برخی دیگر از کشورها بسیار کمتر است و حتی به یک سوم مصرف برخی از آنها می رسد.
وی همچنین بر لزوم کاهش مصرف نمک در نانوایی ها تاکید کرد و نسبت به گسترش دیابت و فشار خون در کشور هشدار داد و پیش بینی کرد که تا 30 سال آینده یک سوم ایرانی ها دچار دیابت شوند.
قاضی زاده همچنین با ابراز تاسف از آمار بالای مرگ و میر در جاده ها بر اثر حوادث راهنمایی و رانندگی گفت: سالانه حدود 17 هزار نفر در جاده ها کشته می شوند که مردم با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می توانند این آمار را به طور چشمگیری کاهش دهند.

*** رتبه 18 ایران در تحقیقات نقص ایمنی
معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت غربالگری بیماری های سیستم نقص ایمنی، گفت: ایران با تلاش محققان رتبه 18 دنیا در زمینه تحقیقات بیماری های سیستم نقص ایمنی را کسب کرده که نشان دهنده رشد خوب کشور در این زمینه است.
22 تا 29 آوریل مصادف با 2 تا 9 اردیبهشت ماه به عنوان هفته جهانی نقص ایمنی نامگذاری شده و شعار امسال این هفته ' آزمایش و تشخیص بدهید و درمان کنید' است.
نقص ایمنی، نوعی بیماری است که در آن، سیستم دفاعی بدن ضعیف و بدن مستعد ابتلا به انواع عفونت ها می شود. علت بروز اغلب بیماری های نقص ایمنی، ژنتیکی است و بیشتر در دوران شیرخوارگی بروز می کند.
دکتر نیما رضایی بر لزوم داشتن آمار دقیق بیماری های نقص ایمنی در کشور تاکید کرد و گفت: آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری در ایران وجود ندارد و متولیان باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: براساس پیش بینی ها، حدود 70 تا 90 درصد بیماران سیستم نقص ایمنی در کل دنیا شناخته نمی شوند و باید اقدامات لازم در زمینه شناسایی کامل بیماران انجام گیرد.

*** کاهش 25 درصدی مرگ نابهنگام تا 10 سال آینده
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاهش 25 درصدی آمار مرگ نابهنگام در کشور طی 10 سال آینده را از جمله اهداف در دست اقدام طرح تحول سلامت عنوان کرد.
دکترعلی اکبر سیاری روز شنبه درهمایش تغذیه سالم،سفیران سلامت افزود: درحال حاضر 76 درصد مرگ های نابهنگام کشور براثر چهار بیماری سکته قلبی و مغزی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی است.
وی تاکید کرد که این بیماری ها با تغییر سبک زندگی، عادات غذایی سالم ، تحرک بدنی و آموزش قابل پیشگیری است.
به گفته سیاری، اکنون 15 میلیون ایرانی دارای چربی خون بالا هستند، 10 درصد ایرانی ها دیابت دارند یا در معرض آن هستند و 20 درصد کودکان و نوجوانان کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

*** اخبار برگزیده حوزه محیط زیست :

***برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی تدوین شد
آخرین کارگاه مشارکتی تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی با حضور تمام ذینفعان این حوضه از جمله نمایندگان جوامع محلی برگزار و پیش نویس این برنامه برای ارائه به مسئولان استانی آماده شد.
در این برنامه دو روزه، دست‌اندرکاران و نمایندگان جامعه محلی حوضه آبریز پس از بازدید میدانی از وضعیت کنونی تالاب با حضور در کارگاه مشورتی پهنه‌ بندی کاربری ‌های تالاب، زیستگاه های حاشیه تالاب و کاربری هر پهنه را در قالب نقشه زون بندی تالاب تهیه کردند که با تهیه این نقشه برای تالاب گاوخونی برنامه جامع این تالاب نیز تکمیل شد.
تالاب بین‌المللی گاوخونی در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و بقیه در استان یزد قرار دارد که زاینده ‌رود به آن می ‌ریزد.
چند سالی است به علت خشکسالی، تخصیص بیش از حد آب به صنایع و کشاورزی و عدم تامین حقابه زاینده رود آبی وارد تالاب نمی شود و خشک شده اما در اوایل تیرماه سال 1394 با اقدامات دولت یازدهم و تلاش سازمان حفاظت محیط زیست، آب رودخانه زاینده ‌رود به تالاب بین ‌المللی گاوخونی رسید و پس از 10سال آبگیری شد.

***برنامه ریزی سازمان محیط زیست برای بازیافت پسماندهای الکترونیک
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه بازیافت وسایل الکترونیکی مانند تلفن های همراه و باتری در حال برنامه ریزی و امضای تفاهم نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم.
معصومه ابتکار روز شنبه به مناسبت روز جهانی زمین در پیامی افزود: روز زمین پاک در ایران از سال ها قبل با فعالیت برمحور مدیریت مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله و پاکسازی آن از طبیعت متمرکز شده و البته در این زمینه کشور صاحب قانون مدیریت پسماند است که در سال ١٣٨٣ به تصویب رسید و شامل آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است.
وی ادامه داد: مشکل اصلی درمدیریت پسماند، کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می توانیم پس از بازیافت دوباره آنها را استفاده کنیم اما تبدیل به دورریز و زباله می شوند.

***وزارت نیرو مکلف به تامین آب تالاب ها شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه و در ادامه بررسی لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور، سازمان محیط زیست را مکلف به تعیین آب زیست محیطی مورد نیاز تالاب ها و وزارت نیرو را نیز مکلف به تامین آن کردند.
در ماده 3 لایحه نیز وارد کردن گونه های گیاهی و جانوری غیربومی مضر به تالاب ها ممنوع شد.
براساس ماده 4لایحه نیز، اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف از احکام این قانون و مقررات مصوب، پس از اقامه دعوی توسط سازمان حفاظت محیط زیست، حسب تشخیص مرجع قضایی به پرداخت جریمه به میزان سه تا پنج برابر خسارت وارده و در صورت تکرار علاوه بر جبران خسارت به پرداخت جریمه به میزان 6 تا 8 برابر خسارت وارده محکوم می‌شوند.

***سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی معاف شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین مصوب کردند که سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور از پرداخت هزینه دادرسی معاف شود.
براساس ماده 5 این لایحه نیز نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند که اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح های لازم جهت تحقق اهداف این قانون را در بودجه های سنواتی سالیانه دستگاه های ذی ربط پیش بینی کند.

***تدوین 500 استاندارد برای مشاغل سبز
مدیرکل دفتر توسعه پایدار، آمار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین 500 استاندارد شغلی خبر داد و گفت: با توجه به ایجاد سامانه جدید استانداردهای شغلی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد در هر بازنگری شغلی، استاندارد محیط زیستی نیز به آن شغل اضافه شود.
زهرا جواهریان با بیان اینکه مشاغل سبز، مشاغل شایسته ای هستند که اثرات زیست محیطی را کاهش می دهند، افزود: این مشاغل همچنین از حقوق و مزایای کافی، تامین اجتماعی، بهداشت و ایمنی برخوردارند.
وی افزود: مشاغل سبز با کاهش مصرف انرژی و موادخام، محدود کردن تولید گازهای گلخانه ای، به حداقل رساندن پسماند و آلودگی و حفاظت و احیا اکوسیستم، اثرات زیست محیطی را کاهش می دهند و در نهایت توسعه اقتصادی را از لحاظ محیط زیستی، اجتماعی و سیاسی پایدار خواهد کرد.
وی ضمن یادآوری تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه با هدف کلی تحقق توسعه پایدار در راستای اتخاذ رویکردی چند جانبه و هم‌ افزا و به منظور جهت‌ گیری به سوی اقتصاد سبز امضا شد.

***آغاز به کار کارگاه مشورتی مبارزه با آفت شمشاد در چالوس
کارگاه مشورتی مبارزه با آفت شمشاد در جنگل های خزری با حضور 35 تن از کارشناسان ایرانی و کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از شنبه به مدت سه روز در چالوس برگزار شد.
سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در پنج سال گذشته دستورالعملی به منظور همکاری مشترک برای مقابله با عوامل تهدید کننده عرصه های جنگلی زاگرس و البرز مرکزی به سازمان فائو ارائه داد و تشکیل این کارگاه نیز در همین راستا بود.
پروژه تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل بیماری خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد و ایجاد سیستم ملی پایش جنگل از آبان 94 آغاز شده است و به مدت 18 ماه ادامه خواهد داشت.
در این پروژه جنگل های استان های فارس و ایلام در منطقه زاگرس و استان مازندران (با محوریت نوشهر) به عنوان استان های محوری و الگو (پایلوت) در نظر گرفته شده اند.
هم اکنون از گستره حدود 1.9 میلیون هکتار عرصه های جنگلی شمال کشور، حدود 72 هزار هکتار آن رویشگاه های شمشاد است و تاکنون این آفت از این میزان گستره رویشگاه های شمشاد، حدود 52 هزار هکتار را آلوده کرده است.

*** گرد و غبار برخی مناطق خوزستان را فرا گرفت
گرد و غبار از صبح دوشنبه آسمان بخشی هایی از استان خوزستان را فرا گرفت و شعاع دید را کاهش داد.
این پدیده، شعاع دید را در بستان به 2 هزار متر و در اهواز به 2 هزار و 500 متر رساند و روز سه شنبه، حداقل شعاع دید را به 800 متر رساند.
با ورود توده گرد و غبار از صبح دوشنبه به برخی مناطق خوزستان میزان آلودگی هوا در شوش به بیش از چهار برابر استاندارد رسید و هوای شهرهای سوسنگرد، دزفول، اهواز، اندیمشک و هندیجان را آلوده کرد.
علمی**1055
خبرنگار : زینب کارگر **انتشار: زهره محتشمی
کد N1685831

وبگردی