آفتاب
روحانی در برنامه گفت‌وگوی بی‌واسطه با ایران:

مردم پیش از سال ۹۲ احساس امنیت نمی‌کردند

مردم پیش از سال ۹۲ احساس امنیت نمی‌کردند

رییس‌‌جمهور به وضعیت کشور پیش از سال ۹۲ اشاره کردو گفت: مردم در آن زمان احساس امنیت نمی‌کردند و نسبت به سال‌های آینده خود اطمینانی نداشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگوی بی‌واسطه با ایران که از رادیو ایران پخش شد، گفت: امیدوارم این ایام که روزهای سرنوشت‌سازی برای ملت است، روزهای خوبی باشد.

او ادامه داد: چهار سال قبل که برای اعتماد ملت ایران برنامه‌ام را ارائه کردم، به وضوح گفتم کشور در صورتی از مشکلات فاصله می‌گیرد که مسیر ما، مسیر اعتدال باشد. افراط و تفریط و خشونت نتوانسته است موجب خوشبختی و پیشرفت هیچ ملتی باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اسلام رحمانیت و اعتدال اساس و پایه برای حرکت ملت ماست، اظهار داشت: من در آن ایام گفتم که صاحب این کشور، ملت است. ما باید در چارچوب قانون اساسی، قوانین مصوب و خواست مردم مدیریت جامعه را برعهده بگیریم.

روحانی با اشاره به مشکلات خود در ابتدای ریاست ‌جمهوری‌اش تصریح کرد: در سال ۹۲ که باهم کار را شروع کردیم ما با مشکلات فراوانی مواجهه بودیم ولی امیدهای زیادی نیز داشتیم. از آغاز معتقدم بود با امید و تلاش‌ و همبستگی‌ می‌توان از مشکلات عبور کرد.

او افزود: در آن زمان بیکاری رنج‌آوری را نسبت به جوانان خود روبرو بودیم در حالی که در هشت سال گذشته می‌شد کاری کرد که همه جوانان که متولدین ۶۰ بودند به اشتغال برسند. متاسفانه در آن زمان، در رابطه با زمینه شغل جوانان کار زیادی نشده بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شرایط کشور در آن زمان درخصوص تورم نگران‌کننده بود و مردم با تورم ساعتی و روزانه روبه‌رو بودند، خاطرنشان کرد: مردم هر روز در این فکر بودند که اجناسی را خریده و انبار کنند چون احساس می‌کردند که کالا گرانتر خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: تولید کشور دچار رکود شده بود و کارخانه‌‌ها از تولید بازمانده بودند و قدرت خرید مردم کاهش یافته بود. اگر در سال ۸۶ درآمد یک فرد یک میلیون تومان بود، قدرت خریدشان در سال ۹۲ به ۸۰۰ هزار تومان رسیده بود. روستایی‌ها شرایط سخت‌تری را پشت سر می‌گذارند و قدرت خریدشان به ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.

او با یادآوری قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران بیان کرد: مردم در آن زمان احساس امنیت نمی‌کردند. قطعنامه‌هایی به ویژه قطعنامه ۱۹۲۹ بر سر مردم بود که شرایط را بحرانی کرده بود و مردم نسبت به سال‌های آینده خود اطمینانی نداشتند. به همین خاطر در آغاز امر لازم بود در ۵ مورد به تصمیم‌گیری و عمل برسیم.

رئیس دولت یازدهم یادآور شد: مورد اول، مذاکرات هسته‌ای بود که باید با دنیا وارد گفت‌وگو می‌شدیم تا آن شرایط متوقف شود. در شرایطی که ایران در حصر قرار گرفته بود، این حصر را بشکنیم و زنجیره تحریم‌ها شکسته شود. اقدام دوم، در این باره بود که درخصوص تورم افسارگسیخته تدبیری اندیشه شود و در گام سوم، کشور از رکود خارج شود. اقدام چهارم این بود که قدرت خرید مردم افزوده شود و مردم قدرت بیشتری را پیدا کنند و بالاخره در اقدام پنجم، مردم ارتباط راحت‌تری را با دنیا داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه درخصوص هر ۵ موضوع در ماه‌های اولیه تصمیماتی اتخاذ شد، عنوان کرد: در سه موضوع اول به دلیل اهمیت، مدیریتشان را شخصا برعهده گرفتم. حداقل سه جلسه در هفته درخصوص پرونده هسته‌ای جلسه داشتیم. دو جلسه درخصوص مسائل اقتصادی، کاهش تورم و رونق برگزار می‌شد. مسئله چهارم به شورای عالی اقتصادی و ارتباطات با دنیا را به وزارت ارتباطات سپردم تا مردم برای تماس با دیگران و جهان و به دست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند.

ادامه دارد...

کد N1685431

وبگردی