آفتاب

نمایشگاهی علمی که ترویج اقتصاد دانش بنیان را به رُخ می کشد

نمایشگاهی علمی که ترویج اقتصاد دانش بنیان را به رُخ می کشد

تهران- ایرنا- نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بستر مناسبی را فراهم کرده است که شرکت ها نیازهای مراکز صنعتی و دانشگاهی را بشناسند و با هدف گذاری یکساله برای آبنده برنامه ریزی کنند.

امروز چهارشنبه، سومین روز از پنجمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با استقبال صنعتگران و محققان برگزار شد؛ در این دوره 350شرکت فناور فعال در ساخت تجهیزات و مواد و نیز ارائه خدمات آزمایشگاهی با نظر به اهمیت اصل حمایت از تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور دارند.
در دوره نخست نمایشگاه یک هزار دستگاه تولید داخل ارائه شد و در حال حاضر در پنجمین دوره این رویداد، بیش از 10 هزار دستگاه و تجهیزات ساخت ایران عرضه شده است که از نظر سبک و کیفیت فناوری و دانش فنی تفاوت عمده ای با دوره نخست دارند و رشد و ارتقای قابل توجهی پیدا کرده اند.
این نمایشگاه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در 13 بخش تخصصی از جمله نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط‌ زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، تجهیزات تست و آزمون صنعتی و خدمات کالیبراسیون برگزار شده است.
قدم زدن در بخش ها و سالن های مختلف نمایشگاه، نتایج عزم و تلاش نخبگان و ایده پردازان و وجود اراده ای برای ترویج اقتصاد دانش بنیان را به رُخ می کشد.
'این محصول برای اولین بار در ایران تولید شده است'؛ عبارتی است که تقریبا تمامی شرکت های شرکت کننده در نمایشگاه بیان می کنند و همین امر گواه بر حرکت چرخ صنعت بر ریل بومی سازی و نیل به اقتصادی مقاومتی همراه با تولید و اشتغال است.
وحید شعبانی مدیرعامل شرکت مواد ساختار دانش بنیان با اشاره به استفاده از مهندسین فارغ التحصیل دانشگاه های صنعتی کشور در این شرکت دانش بنیان، به خبرنگار علمی ایرنا گفت: مشابه خارجی محصولات شرکت ما با قیمت بسیار بالا در بازارهای بین المللی وجود داشت که تحریم ها موجب شده بود نتوانیم حتی آن محصولات گران قیمت را هم وارد کشور کنیم. همین امر انگیزه ای شد تا ما این محصولات را برای اولین بار در کشور تولید کنیم که با نمونه خارجی آن مطابقت می کند و قیمت آن 25 درصد از قیمت مشابه خارجی آن کمتر است.
وی ادامه داد: اولین حضور ما در نمایشگاه در دوره سوم آن و با عرضه 6 محصول بود، ولی اکنون در پنجمین دوره نمایشگاه موفق شدیم اقلام عرضه شده خود را به 60 محصول افزایش دهیم.
شعبانی برگزاری این قبیل نمایشگاه ها را چشم امید شرکت های دانش بنیان خواند و گفت : برگزاری این نمایشگاه ها به دلیل تخصیص یارانه دولتی بابت خرید به دانشگاه ها و دیگر مراکز، موجب می شود قیمت محصول یرای مصرف کننده بسیار کمتر از نمونه خارجی باشد و دانشگاه ها توان خرید این محصولات را پیدا می کنند.
اشاره شعبانی به تسهیلاتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر گرفته است و براساس سطح بندی، بین 20 تا 50 درصد از هزینه خرید محصولات سطح یک تا سه، مراکز علمی و پژوهشی دولتی را تا سقف معینی پرداخت می‌کند و شرکت‌های خصوصی خریدار نیز می‌توانند از تسهیلات لیزینگ نمایشگاه استفاده کنند.
مهدی فرزانه پور مدیرعامل شرکت دانش بنبان تجهیز فرزانه هم که امسال سومین سال حضورش در این نمایشگاه است، به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت ما با دانشگاه صنعتی شریف تفاهم نامه همکاری دارد و در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مربوط به کلیه گرایش های رشته مکانیک و برق در حال فعالیت است.
وی ادامه داد: محصولات مختلف 'های_تک' از جمله یک سری نرم افزارها و شبیه سازها جهت استفاده در مراکز آموزشی و آزمایشگاهی برای اولین بار در ایران تولید شده و به بهره برداری رسیده است.
به گفته فرزانه پور، این محصولات مجازی در کنار تجهیزات واقعی کار می کنند و برای مثال یک مرکز آزمایشگاهی به جای این که صد میلیون هزینه کند و یک دستگاه سخت افزاری تهیه کند، می تواند یک دستگاه شبیه سازی شده را با یک دهم قیمت خریداری کند که هم صرفه جویی در هزینه است و هم به کاهش آلودگی محیط زیست بسیار کمک می کند.
وی افزود: شبیه سازی سخت افزارها از مواردی است که در سال های اخیر کشورهای اروپایی روی آن متمرکز شده اند و ما در حال حاضر در این مورد خیلی از آنها عقب نیستیم و حتی یک سری از محصولات ما برای اولین بار در دنیا ارائه شده و افتخاراتی نیز به دست آورده است.
فرزانه پور ادامه داد : با توجه به این که بیشتر مشتریان ما مراکز دولتی و دانشگاهی هستند و در چندسال اخیر این مراکز با مشکلات بودجه ای روبرو هستند، شرکت ها و بازارهای تولید کننده نیز دچار مشکلات اساسی شده اند، اما حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و یارانه دولتی در نظر گرفته شده برای خریداران، بسیار به این شرکت ها کمک کرده و موجب شده است که نفس تازه ای بگیرند و فرصتی برای بهبود و توسعه فراهم کنند.

**بهبود قابل توجه تنوع و کیفیت محصولات در نمایشگاه پنجم
علی میرزایی تولیدکننده انواع روغن های صنعتی که هر سال برای تهیه محصولات خود به این نمایشگاه می آید، از گستردگی قابل توجه تنوع و حجم محصولات نمایشگاه پنجم در قیاس با دوره های قبل آن سخن گفت و ادامه داد: برای مثال من دو سال پیش جهت خرید یک محصول به نمایشگاه مراجعه کردم، ولی متاسفانه آن را نیافتم و به ناگزیر مشابه چینی آن را وارد کشور و عرضه کردم و هم اکنون به دلیل کیفیت پایین و نبود خدمات پس از فروش آن محصول با مشکلات بسیاری روبرو و متضرر شده ام، ولی خوشبختانه امسال می بینم که شرکت های داخلی تجهیزات بسیار مناسبی را ارائه کرده اند که به صنعتگران و دانشگاهیان بسیار کمک شده است و مشتریان می توانند ازخدمات پس از فروش و خدمات راه اندازی محصولات داخل کشور استفاده کنند.
وی ادامه داد: امسال ما موفق شدیم تمامی محصولات مورد نیاز خود را در نمایشگاه انتخاب کنیم و در حال حاضر برای خربد این محصولات با دو شرکت مکاتبه کرده ایم .

**تولیدات ساخت داخل، با کیفیت و ارزان
مجتبی میرصادقی مدیر تولید شرکت دانش بنیان طراحی مهندسی سنتام نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دستگاه سختی سنج فلزات با تکنولوژی روز دنیا از محصولات جدیدی است که در این نمایشگاه عرضه کردیم و به اذعان تولیدکننده های مشابه اروپایی در نمایشگاه های خارج از کشور ، از نظر کیفیت با محصولات اروپایی مطابفت می کنند؛ علاوه بر آن، قیمت محصولات ما نیز 20 تا 10 درصد کمتر از محصولات مشابه اروپایی است و خوشبختانه رضایت مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها را نیز به لحاظ کیفیت و هزینه جلب کرده است.
میرصادقی افزود: این نمایشگاه همانند بازاری است که ما ضمن دیدار با مشتریان قدیم خود، مشتریان جدید هم جذب می کنیم، در ضمن بستری فراهم کرده است که نیازهای مراکز صنعتی و دانشگاهی را بشناسیم و اهداف یکساله شرکت را در اینجا مشخص و برای آینده برنامه ریزی می کنیم.
وی ادامه داد: در سال های اول بسیار سخت است که مشتری را متقاعد کرد به جای محصول خارجی، محصول ایرانی را خریداری کند ولی تولیدکننده ها با ارائه خدمات راه اندازی و خدمات پس از فروش که شرکت های خارجی در آن ضعف دارند و نیز با یک برنامه هدفمند و جلب رضایت مشتری، می توانند به جایگزینی کالاها با محصولات ایرانی در همه بخش ها امیدوار باشند.
براساس گزارش ها، در چهار دوره گذشته نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بیش از 320 میلیارد تومان تولیدات داخلی به مراکز علمی و پژوهشی کشور فروخته شد که پیش بینی می شود با توجه به تنوع محصولات و استقبال مشتریان، پنجمین دوره نمایشگاه بتواند رکورد فروش سال های اخیر را بشکند.
پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران روز دوشنبه با حضور محمد فرهادی وزیر علوم و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گشایش یافت و تا 7 اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران دائر است.
علمی**9031**
خبرنگار: عادل پازیار* انتشار:زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1684936

وبگردی