آفتاب
سازمان جهانی بهداشت:

اقدامات پیشگیرانه علیه مالاریا کارساز است، شکاف‌ها را از بین ببریم

اقدامات پیشگیرانه علیه مالاریا کارساز است، شکاف‌ها را از بین ببریم

تهران- ایرنا- سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی مالاریا در گزارشی اعلام کرد که اقدامات پیشگیرانه در زمینه مالاریا کارساز بوده است؛ با این حال شکاف هایی در زمینه پیشگیری وجود دارد که باید از بین برود.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، هرچند بین سال‌های 2010 تا 2015 میلادی، موارد ابتلا به مالاریا 21 درصد کاهش یافته است؛ ولی هنوز هم به اقدامات پیشگیرانه جدی برای ریشه کنی مالاریا نیاز است. شعار روز جهانی مالاریا امسال نیز مانند سال گذشته، مالاریا را ریشه کن کنیم، درنظر گرفته شده است.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت، بین سال‌های 2010 تا 2015 میلادی، موارد ابتلا به مالاریا 21 درصد کاهش یافته است. این آمار نشان می‌دهد 43 درصد ساکنین جنوب صحرای آفریقا در معرض این بیماری قرار دارند. بر اساس این آمار، پشه‌بند آغشته به حشره‌کش موثرترین روش برای کاهش آمار ابتلا در این مناطق است.
در سال 2015 میلادی ، 212 میلیون مورد جدید ابتلا به مالاریا گزارش شد. در این گزارش، 90 درصد مبتلایان به مالاریا در آفریقا، 7 درصد در جنوب شرق آسیا و 2 درصد در شرق مدیترانه قرار دارند. مالاریا قابل پیشگیری و درمان است و اقدامات پیشگیرانه از جمله پشه بند‌های ‎آغشته به حشره‌کش در بسیاری از نقاط دنیا موثر بوده است.
کشورهای زیادی در حال حرکت به سمت ریشه کنی مالاریا هستند؛ به عنوان مثال در نشست سال گذشته شرق آسیا اعلام شد که قصد ریشه کنی مالاریا از آسیا و اقیانوس آرام تا سال 2030 میلادی وجود دارد.
مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می کند. زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.
این انگل همچنین سبب مشکلات تنفسی شدید، کاهش قندخون، کم خونی شدید و در نهایت بروز کما در بیمار می شود که در صورت نبود درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند.
بیست و پنجم آوریل به منظور افزایش آگاهی و اتحاد جهانی برای مبارزه با مالاریا، روز جهانی مالاریا نامیده شده و فرصت مناسبی است تا سازمان جهانی بهداشت به همراه چند تشکل دیگر به هدفی که در سند استراتژی جهانی مبارزه با مالاریا به عنوان دنیای عاری از مالاریا تعیین شده است، جامه عمل بپوشانند که نیل به این مقصود نیازمند عزم عموم مردم جهان است.
علمی (6) ** 9259
مترجم: سپیده کاشانی*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1684177

وبگردی