آفتاب
مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام

تاکید استاندار خراسان رضوی بر مشارکت جهان اسلام در برنامه ریزی و مدیریت شهری

تاکید استاندار خراسان رضوی بر مشارکت جهان اسلام در برنامه ریزی و مدیریت شهری

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: با مشارکت متخصصان جهان اسلام در زمینه برنامه ریزی و مدیریت شهری نه تنها می توان شهرهای کشورهای اسلامی را به عنوان الگو معرفی نمود بلکه می توان یگپارچگی و نوآوری نیز بین شهروندان مسلمان کشورهای اسلامی ایجاد کرد.

علیرضا رشیدیان روز سه شنبه در کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ ریزی و مدیریت شهری در مشهد افزود: امیدواریم این نشست آغاز گر جریان جدیدی از همدلی و همکاری های وسیع برای ساختن شهرهای الگو باشد.
وی ادامه داد: همیشه لازم نیست ثروتمند یا قدرتمند بود بلکه باید بتوان نیازهای جامعه انسانی را متناسب با امکانات موجود و تواناییهای جامعه متعادل کرد و با ایجاد توازن سازگار با محیط زیست فعالیتها و برنامه ها را تنظیم و تدوین نمود.
استاندار خراسان رضوی گفت: امیدواریم در افق زمانی کوتاه مدت بسترسازی لازم برای این منظور در قالب تنظیم برنامه های مشترک کاری که در بحثهای عمرانی و اقتصادی و در زمینه های ارزشنمد اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته هرچه سریعتر آغاز شود.
وی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: در شرایط فعلی نگاه اقتصادی در تنظیم برنامه ها و پروژه های شهری، افزایش مشارکت مردم، توزیع اختیارات و تمرکززدایی از مدیریت از جمله موضوعاتی است که باید در عرصه مدیریت شهری به صورت ویژه به آنها توجه کرد.
رشیدیان افزود: افزایش مستمر درآمد سرانه، مدیریت مشارکتی و اختیار دادن به واحدهای غیردولتی و دادن اختیارات بیشتر به مدیریت شهری، توجه به محیط زیست و توسعه فضای سبز، توسعه سریع حمل و نقل عمومی، برنامه های فرهنگی و عمق دادن به باورهای اجتماعی از دیگر موضوعاتی است که باید به صورت ویژه به آنها پرداخت.
وی ادامه داد: انتخاب شهر مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی این فرصت را ایجاد نموده تا برنامه های فرهنگی در ابعاد بین المللی گسترش یابد و همچنین زمینه تقویت روابط بین کلانشهرهای کشورهای مسلمان را ایجاد نموده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: در این رهگذر برای رفع مشکلات و چالشهای شهرهای بزرگ باید شاهد همفکری و همدلی اندیشمندان، صاحبنظران و شهرداران کشورهای اسلامی و تقویت تبادل اطلاعات و تصمیمات ارزشمند باشیم.
وی افزود: برنامه ریزی لازم جهت شناسایی فرصتهای اقتصادی مناسب، ایجاد گردشهای مالی کلان، ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد صندوقهای اعتباری مشترک بین شهرهای کشورهای اسلامی و جلب مشارکت شهروندان می تواند افزایش مستمر درآمد سرانه و افزایش بازدهی تولید را به همراه داشته باشد.
رشیدیان ادامه داد: از طرف دیگر وجود منابع مالی پایدار برای شهرهای بزرگ می تواند عدالت اجتماعی را به آرامی و پیوسته توسعه دهد. کاهش فقر در چهار بعد فقر دسترسی، فقر اقتصادی، فقر خدماتی و فقر فرصتها منشا بسیاری از رضایت مندیهای اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.
هشتمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری توسط شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری مشهد، و دانشگاه فردوسی مشهد تا ششم اردیبهشت جاری ادامه دارد.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
کد N1684134

وبگردی