آفتاب
لاریجانی در شهر قدس:

توسعه کشور از رشد خوبی برخوردار نیست/ملت صدقه نمی‌خواهد

توسعه کشور از رشد خوبی برخوردار نیست/ملت صدقه نمی‌خواهد

قدس- رئیس مجلس شورای اسلامی انتخابات را یکی از موارد مشارکت مردم در سرنوشت خود دانست و گفت: برآیند توسعه کشور از یک رشد خوب برخوردار نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی عصر دوشنبه در مراسم افتتاح دومین آمفی تئاتر مجهز کشور در شهر قدس گفت: برای شهرهای جدید باید ملزومات شهرنشینی فراهم شود، راه اندازی یک بیمارستان در این شهرستان و نیز اتصال قطار حومه ای این منطقه به مترو از اقداماتی است که در مورد شهرستان قدس باید با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: شرایطی که امروز قدس دارد باید با تمهیدات ویژه پیگیری شده و نیازهای شهری آن تامین شود، طراحی خوب این سالن نشان از درک درست از جمعیت این شهرستان و نیازهای آن در شهرداری و شورای شهر دارد، این سالن به خوبی ساخته شده و جلوه معماری خوبی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بعثت پیامبر(ص) را تحولی برای کل بشریت دانست و گفت: پیامبر اسلام(ص) زندگی کل بشریت را متحول کرد و با آیین اسلام نیاز بشریت به ادیان الهی بر مبنای وحی تامین شد و همه نیازهای بشری در این آیین تامین شده است، انسان موجودی است که به صورت فطری دارای استعدادهایی برای رشد است و آیین اسلام با درک این موضوع برنامه هایی برای توفیق انسان دارد.

جامعه متعادل جامعه ای است که در پناه اخلاق رشد کند

لاریجانی اضافه کرد: اصل و مبنای بعثت نبوی برای تکریم اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی است، علت آن هم وجود استعدادها برای رسیدن انسان به کمال است، خداوند با بعثت راه شکوفایی استعدادهای انسان را فراهم کرد، اخلاق به حرکت انسان نظم می بخشد، یک انسان موفق کسی است که همه استعدادهای او متعادل باشد و همین پایه بعثت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که فردی که کارهای افراطی و تند انجام می دهد از اخلاق به دور است، گفت: یک جامعه موفق هم جامعه ای است که خود، امکانات و استعدادها را بشناسد، جامعه متعادل جامعه ای است که در پناه اخلاق رشد کند.

وی به انتخابات پیش رو در کشور اشاره کرد و گفت: مشارکت مردم در انتخابات به معنای رقم خوردن سرنوشت مردم به دست خود مردم است، این تغییرات و تحولات سبب پیشرفت در کشور خواهد شد و راحتی برای مردم ایجاد می شود.

نسل جوان سرمایه کشور است

لاریجانی با اشاره به نیروی انسانی متخصص و جوان در کشور گفت: ما جوانترین نسل را در جهان داریم و این موضوع یک سرمایه است که باید به خوبی از آن استفاده کرد، وقتی برای یک جامعه ای جوان بودن یک نعمت است که در مسیر خوب از آن استفاده شود، امروز در کشور ما روزی ۸ میلیون بشکه نفت به صورت مصرف داخلی و یا فروش بهره برداری و پول آن در کشور صرف می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها نعمت نفت را ندارند، افزود: باید از سرمایه های کشور در مسیری استفاده کرد که سبب پیشرفت شود، فروش نفت و هزینه کردن آن خیلی دردی را دوا نمی کند، آنجایی نفت برای کشور اهمیت دارد که مبالغ حاصل از فروش نفت تبدیل به سرمایه و تولید شود.

لاریجانی ادامه داد: فصل انتخابات که می شود گاهی نامزدها شعار می دهند که ما این قدر پول به مردم می دهیم، سوال این است که آیا با این پول دادن تولید به وجود آمده و شغل برای افراد ایجاد می شود، این طور نیست، این حرف خلافی است.

وی بیان کرد: اگر منابع انرژی ما تبدیل به کارخانه و روش تولید شد مشخص است یک سیاستگزار درست و صادق در حال صحبت کردن است اما اگر گفت من پول خرج می کنم این حرف صادقانه نیست و برای فریبکاری است، یک سیاستگزار صادق باید به مردم بگوید منابع این است و مشکلات هم این است در کشور، برای حل بیکاری باید در کشور سرمایه گذاری شود.

با مردم باید رو راست حرف زد

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با مردم باید رو راست حرف زد، درست است انتخابات مهم است، اما اگر به این ملت صادقانه مشکلات را بگوییم می پذیرند، ملت صدقه نمی خواهد، زمینه برای تولید می خواهد، هر جوان تحصیلکرده یک کارآفرین و موتور برای تولید است، باید مسابقه برای کار آفرینی در کشور راه بیفتد، کرامت ملت بالاتر از این است که با صدقه زندگی کند.

اگر سوء مدیریت وجود داشته باشد و سرمایه کشور به تولید و بالندگی تبدیل نشود این اشکال بزرگی است که حتما باید در سیستم مدیریتی رفع شودلاریجانی افزود: این که رهبری معظم امسال را سال تولید و اشتغال نام نهادند به این دلیل است که این راه، راه درستی است، ما دوران های مختلفی در کشور داشتیم، برآیند توسعه کشور از یک رشد خوب برخوردار نیست، یک دوران جنگ بود و در مضیقه بودیم و زیاد نمی توانستیم پیشرفت کنیم و این مساله قابل درک است، اما این که شرایط کشور جنگی نباشد اما سوء مدیریت وجود داشته باشد و سرمایه کشور به تولید و بالندگی تبدیل نشود این اشکال بزرگی است که حتما باید در سیستم مدیریتی رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یک دوره ای با حرف های سطحی برای کشور سرگرمی ایجاد شد، خوب شما نتیجه را دیدید، در زمانی که قیمت نفت ۱۱۰ دلار شده بود درک نمی شد که شرایط در حال سخت شدن است، اما قیمت نفت که پایین آمد متوجه شدند، مثل یک خانواده که حساب و کتاب پس انداز خود را نداشته باشد و وقتی پولدار است دائم در حال ولخرجی باشد وقتی شرایط تغییر کرد به سختی بیفتد، باید این منابع را طوری مصرف کنیم که بتوانیم روی پای خودمان بایستیم.

وی بیان کرد: در بعضی از زمینه ها پیشرفت های ما خوب بوده اما در برخی زمینه ها خیر، البته در حوزه نفت و گاز طی چند سال اخیر پیشرفت های خوبی صورت گرفته است، همین پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» که همین روزها در حال افتتاح است از نظر بنزین کشور را خودکفا می کند و یک کار سنجیده است.

لاریجانی افزود: در حوزه کشاورزی در این سال ها قدم های خوبی برداشته شد و این که ما امروز در گندم خودکفا شدیم و در حال صادرات هستیم قابل تحسین است.

در حرف سطحی زدن مسابقه ندهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در صنعت نقص داریم و پیشرفت قابل توجهی نداشتیم، در معدن مشکل داریم، ما کشوری هستیم که ذخائر معدنی خوبی داریم که باید به آن ها توجه کنیم، یکی از نقایص فعلی ما مهاجرت از روستا به شهرها است، این امر دو ضرر دارد، یکی ضرر بخش تولید روستایی ما است و دیگر این که این ها وقتی از روستا به بخش های دیگر می آیند دچار سرگردانی و آسیب های اجتماعی می شوند.

لاریجانی یادآور شد: کشور ما امکانات خوب انسانی و منابع خیلی خوبی دارد اما باید قبول کنیم که در یکی دو دهه باید مجاهدانه کار کنیم و مسابقه در حرف های سطحی در کشور ندهیم، ما چالش های بسیار بزرگی در کشور داریم با مردم صادق باشیم باید واقعیات را گفت، من فکر می کنم هم ظرفیت خوب و هم رهبری خوب در کشور داریم، امنیت پایدار و نیروهای مسلح قوی داریم و این ها سرمایه است، اما رجال کشور ما در دولت، در مجلس و در قوه قضاییه و احزاب و مطبوعات باید در این زمینه یک صدا باشند که روش هایی به وجود بیاوریم و «تولید» مساله اصلی کشور و مطالبه اصلی شود.

وی افزود: از حرف های سطحی که ممکن است در آینده برای کشور مشکل ایجاد کند بپرهیزیم، الان بعد از ۴۰ سال به بلوغ سیاسی رسیده ایم که مشکلات را دقیق بفهمیم و راه حل علمی مطرح کنند، در انتخابات راه درست برای حرکت تولیدی کشور ایجاد و ذهن ها روی مساله اصلی کشور متمرکز شود.

لاریجانی گفت: در مجلس هم از ابتدای سال، با همفکری همکاران روی موضوعات اصلی و چالش های اصلی کشور متمرکز شدیم، ان شاء الله با همت شما مردم و عنایات الهی این مسیر به خوبی طی شود، از احزاب، رسانه های گروهی و نامزدهای انتخاباتی می خواهم که افکار را به سوی مطالبات اصلی کشور سوق دهند.

کد N1683956

وبگردی