آفتاب

میزگرد ایرنا/ نقش و رسالت احزاب در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراها

میزگرد ایرنا/ نقش و رسالت احزاب در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراها

گرگان - ایرنا - دو تن از فعالان گروه های سیاسی - اجتماعی استان گلستان با حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدگاه های خود را در خصوص نقش احزاب در روند انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراها بیان داشتند.

به گزارش ایرنا، برای برگزاری این میزگرد از نمایندگان خانه کارگر، حزب موتلفه، خانه کشاورز، مجمع نیروهای خط امام، جامعه اسلامی مهندسان، جبهه پایداری و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گلستان دعوت به عمل آمد که برخی از آنها به دلایل مختلف حضور پیدا نکردند.
* احزاب عامل تحرک جامعه
دبیر حزب موتلفه اسلامی در گلستان با یادآوری سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه کار باید تشکیلاتی باشد، گفت: مردم سالاری دینی بدون احزاب ممکن نیست و اساسا بدون حزب نمی توان در جامعه فعالیت اثرگذار و عمیق داشت.
به گفته حسن سیدی هر چند به تفکر جمعی برای کارکرد موثر احزاب در ایران کمتر توجه می شود اما با این وجود یکی از راه های نهادینه شدن پاسخگویی مسوولان و تقویت هر چه بیشتر مردم سالاری دینی، فعالیت حزبی است.
وی بیان اینکه حکومت ایران برپایه مردم سالاری دینی بوده چون یک پایه آن دین و پایه دیگر مردم است، گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز انقلاب را بر پایه مردم سالاری دینی به پیروزی رساند.
سیدی افزود: معتقدم اگر احزاب به صورت حساب شده مورد حمایت قرار گیرند و افراد لایق را هم وارد میدان کنند، موفقیت ها در کشور چشمگیر خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه احزاب باید تاثیرگذاری خود را در انتخابات پیش رو پررنگتر از گذشته نشان دهند، افزود: احزاب با همه مشکلات فرا روی خود، باید وارد میدان شوند و تاثیرگذاری خود را در انتخابات 29 اردیبهشت 96 به نمایش بگذارند.
سیدی همچنین گفت: در تبلیغات انتخاباتی نباید نامزدها یکدیگر را تخریب کنند ولی متاسفانه این موضوع در جامعه وجود دارد و به امید چند رای بیشتر، تهمت و دروغ به راحتی علیه یکدیگر زده می شود که برای رفع این معضل، اعضای تشکل های سیاسی و حزبی رسالت سنگینی بر عهده دارند چراکه بخش زیادی از مدیریت فضای سیاسی - اجتماعی بر عهده آنها است.
دبیر حزب موتلفه اسلامی گلستان افزود: معتقدم بی تفاوتی احزاب نسبت مسایل و مشکلات جامعه جایگاه ندارد و اگر می خواهیم مشکلات جامعه کمتر شود، باید احزاب برنامه قابل قبول و منطقی ارائه دهند.
وی گفت: بیان نقاط ضعف و قوت با لحاظ معیار قانون اساسی، قوانین مصوب مجلس و فرمایشات رهبری باید توسط جناح ها به دولت ها ارائه شود و احزاب رقیب باید دولت در سایه تشکیل داده و از دولت وقت با برنامه و ارائه نقدهای سازنده، حمایت کنند.
سیدی معتقد است که اگر مسیر فعالیت احزاب به درستی اصلاح شود و در حمایت از دولت اقدام نمایند، به طور قطع مشکلات در جامعه کم خواهد شد و میزان مشارکت مردم در همه عرصه ها از جمله انتخابات افزایش می یابد.

*مسائل اقتصادی بارزترین مشکل کنونی کشور
وی در ادامه این میز گرد گفت: امروز بارزترین مشکل کشور در حوزه اقتصادی است و رئیس جمهوری باید با برنامه ریزی در حوزه سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال، ضمن رفع بیکاری زمینه های رونق اقتصادی را فراهم کند.
به گفته وی؛ اگر مشکلات اقتصادی کشور حل نشود به طور قطع در آینده دچار مشکل خواهیم شد.
وی با تصریح بر اینکه روش و مدل غربی نمی تواند قدرت کشور را افزایش دهد و باید از روحیه انقلابیگری بیشتر بهره برد، گفت: امروز دیگر با تفکر انفرادی و مستقل آمدن، نمی توان مشکلات جامعه را حل کرد بلکه باید رئیس جمهوری موضع گیری خود را به صورت شفاف در جامعه بیان کند.

* احزاب نقش آفرین باشند
فعال سیاسی - اجتماعی استان گلستان نیز گفت که احزاب باید بیش از گذشته در فضای عمومی جامعه ایران نقش آفرینی کنند و لازم است تا جریان ها هماهنگ شده و مشارکت مردم را در عرصه های مختلف افزایش دهند.
مهدی اورسجی افزود: احزاب باید کارکرد واقعی خود را به دست آورند و حمایت جدی شوند تا در بحث های مختلف از جمله انتخابات، ورود پررنگ داشته و نقش آفرینی کنند.
وی گفت: از آنجا که دو جریان عمده سیاسی در ایران وجود دارد نیاز به تشکیل حزب های مختلف که کارکرد موثر در افزایش مشارکت و حمایت جدی و با برنامه از دولت نیز ندارند، نیست.
وی گفت: برای اینکه حزب ها کارکرد قوی داشته باشد نباید نامزدها خود را مستقل معرفی کنند در حالی که امروزه استفاده از این روش وجود دارد.
اورسجی با انتقاد از رایج شدن واژه 'مستقل' در ادبیات سیاسی ایران ابراز داشت: کلمه مستقل در ادبیات سیاسی مفهوم و معنا ندارد چراکه فعالیت و کارکرد سیاسی باید مبنایی داشته باشد تا بتوان به مردم و رای دهندگان پاسخگو بود.
وی اظهار داشت: معتقدم تفکر لمپنیسم سیاسی با سوء استفاده از واژه مستقل و نوعی معامله گری، پس از رای آوردن خود را به هیچ یک از جریانات اصلی سیاسی کشور پاسخگو نمی داند و اساسا تفکر و ایدئولوژی سیاسی این افراد را نمی توان شناسایی کرد تا بر مبنای آن انتظار پاسخگویی نسبت به عملکرد را داشت.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران خاطرنشان کرد: کسانی که گرایش سیاسی آنها مستقل اعلام می شود پاسخگو به هیچ یک از جریان ها نبوده و نخواهند توانست مردم را به حضور در پای صندوق های اخذ رای ترغیب کنند.
* تبلیغ برنامه احزاب باید به شور مردمی در مشارکت منجر شود.
اورسجی افزود: احزاب با تبلیغات مناسب می توانند مردم را مشتاق به مشارکت فعالانه در انتخابات کنند.
وی گفت: برخی نامزدها در تبلیغ، برنامه های خود را اعلام نمی کنند بلکه تخریبگر دیگران هستند و به این دلیل حضور حزب قوی و با برنامه نیاز است تا نامزدها برنامه های خود را از این طریق به مردم انتقال دهند.
به گفته وی؛ امروز به حزب مدرن و نقد کننده بر اساس عقلانیت به منظور افزایش مشارکت مردم در صحنه های مختلف از جمله انتخابات و حمایت از دولت نیاز داریم.
وی همچنین بر الگو قرار دادن منویات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری در قوی عمل کردن احزاب به منظور مشارکت دادن هرچه بیشتر مردم در صحنه های مختلف و حمایت از دولت روی کار و در جهت شکوفایی کشور تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز 29 اردیبهشت به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
مردم استان گلستان از اقوام مختلف همواره در انتخابات مشارکت بالایی داشته اند که این آمار در آخرین انتخابات بیش از 82 درصد بود.
استان مرزی گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت از مجموع 30 شهر تشکیل شده است که 26 شهر کمتر از 50 هزار نفر جمعیت دارند بنابر این شورا‎های پنج نفره خواهد داشت ضمن اینکه سه شهر گنبدکاووس، علی آبادکتول و بندرترکمن با بیش از 50 هزار نفر جمعیت شوراهای هفت نفره تشکیل می دهند.
شهر گرگان با بیش از 200 هزار نفر جمعیت نیز شورای 9 نفره خواهد داشت.
1648/6204 /6203
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** تنظیم : پری سالارنیا** انتشار: مهدی کرمانی
کد N1682834

وبگردی