آفتاب

افزایش 17 درصدی تولید محصولات زراعی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید

افزایش 17 درصدی تولید محصولات زراعی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید

اراک - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولید محصولات زراعی این استان در دولت یازدهم 17 درصد افزایش یافت.

علی بابایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولید محصولات زراعی این استان از یک میلیون و 550 هزار تن در سال زراعی 91-92 به یک میلیون و 814 هزار تن در سال زراعی 94-95 افزایش یافته است.
وی ادامه داد: به کارگیری بذرهای پرمحصول، مقاوم به خشکی و کم آبی از جمله 17 رقم گندم آبی، هفت رقم جو و 9رقم لوبیا، اجرای سیاستگذاری مناسب برای اصلاح الگوی کشت، تامین به موقع و با کیفیت نهاده های کشاورزی، اعلام به موقع و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از مهمترین عوامل افزایش عملکرد تولید محصول های زراعی در استان مرکزی بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با حمایت ها دولت تدبیر و امید از کشاورزان خرید گندم مازاد بر نیاز زارعان از 225 هزار تن در سال زراعی 91-92 با افزایش 67 درصدی به 375هزار تن در سال زراعی 94-95 افزایش یافته است.
بابایی از افزایش تولید 45 درصد محصولات باغی استان مرکزی در دولت یازدهم خبر داد و گفت: در راستای اجرای سیاست های اصلاح، احیاء و توسعه باغات و انتقال کشت به گلخانه ها برای توسعه تولید محصولات باغی سازمان جهاد کشاورزی این استان تولید محصولات باغی از 343 هزار تن در سال 91 به 496 هزار تن در سال 95 افزایش یافته است.
وی تامین پروتئین مورد نیاز مردم از طریق تولیدات داخلی و تنظیم بازار این محصولات را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این راستا با انجام اقدام هایی از جمله اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین، تولید شیر خام استان از 318 هزار تن به 328 هزار تن و تولید گوشت قرمز از 51 هزار تن به حدود 53 و پنج هزار تن توانسته جایگاه خود را در زمینه تولید حدود 6 و هفت دهم درصدی گوشت قرمز و سه و هفت دهم درصدی شیر در کشور حفظ کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: همچنین با تامین نهاده ها و اصلاح نژاد طیور و ایجاد زنجیره های تولید در دولت تدبیر وامید ( از سال 92 تا پایان سال 95) تولید گوشت مرغ با افزایش 25 درصدی از 51 هزار تن به 63 هزار تن و تولید تخم مرغ با افزایش حدود 44 درصدی از 28 هزار تن به 40 هزار تن رسیده است.
بابایی افزایش تولید، سرانه مصرف آبزیان و بهره گیری از فناوری های نوین در تولید ماهی از دیگر برنامه های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: تولید آبزیان خوراکی از 2 هزار و 5 تن در سال 91 با رشدی بیش از 57 درصد به سه هزار و 156 تن در سال 95 افزایش یافته است.
وی گفت: ظرفیت جذب مواد خام در واحدهای فرآوری محصول های کشاورزی از 666 هزار تن در ابتدای سال 92 با رشد قابل 170 درصدی به بیش از یک میلیون و 800 هزار تن در سل 95رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری برای افزایش بهره وری و مصرف بهینه از منابع آب را از برنامه های جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: با اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری سطح اراضی تجهیز شده به این سامانه از 47 هزار و 746 هکتار در ابتدای سال 92 به 57 هزار و 70 هکتار تا در سال 95 افزایش یافته است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
کد N1682269

وبگردی