آفتاب

جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز به‌کار کرد/ ضیافت باشکوه سینمای دنیا در تهران!

 جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز به‌کار کرد/ ضیافت باشکوه سینمای دنیا در تهران!

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درحالی راه خود را آغاز می‌کند که علاوه بر بخش‌های رسمی هر جشنواره‌ای چون بخش مسابقه، سینمای آسیا، مسابقه مستند و کوتاه، جشنواره جشنواره‌ها و... بخش‌های پروپیمانی را در تقدیر و ستایش از سینما و سینماگران بزرگ سامان داده است.

جشنواره جهانی فیلم فجر در شکل و شمایلی متفاوت با سال‌های گذشته آغاز به کار کرد. در شرایطی که بخش‌های مختلف پردیس چارسو به‌عنوان کاخ اصلی این جشنواره با طرح پوسترهای جشنواره و عینک بزرگ تیره‌ای که الهام فلاحی ساخته و یادآور عینک‌ عباس کیارستمی بود، تزیین شده است، جشنواره با حضور رئیس سازمان سینمایی که با حضور در پردیس سینمایی چارسو و بازدید از غرفه بخش‌های مختلف حمایت خودش را از این رخداد علنی کرد، آغاز به کار کرد. محمدمهدی حیدریان در این میان تأکید کرد: جشنواره جهانی وظیفه دارد دنیا را با فرهنگ و هنر و سینمای ما و ما را با توقع و انتظار و هنرمندان آنها بیشتر آشنا کند، همچنین بازاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که همه‌چیز صرفا جشنواره‌ای نباشد و بازار را هم هدف قرار دهد. پس مجموعه‌ای که در جشنواره پیش‌بینی شده و در دوره‌های بعد تقویت و تکمیل می‌شود، همه برای برآوردن این اهدافی است که از آنها نام بردم. رضا میرکریمی، دبیر جشنواره فجر نیز به ارایه جزییاتی در مورد نحوه برگزاری این رویداد سینمایی پرداخت و اعلام کرد که امسال ٣٥٠ نفر از ٦٦ کشور برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر به تهران خواهند آمد. در ادامه، این جشنواره که مراسم افتتاحیه ندارد، به صورت رسمی با نمایش فیلم معلم از کشور چک آغاز شد.
در مراسم کوتاهی که پیش از نمایش نخستین فیلم جشنواره برگزار شد، سیدرضا میرکریمی‌ در مورد مشکلات برگزاری جشنواره جهانی گفت: برای یک جشنواره استاندارد ‌و خوب لوازمی نیاز است که در‌ سال گذشته سعی کردیم کارهایی را انجام دهیم تا این رویداد شخصیت هم‌ارز محافل خود داشته باشد و فیلم‌های خوبی را هم انتخاب کردیم. البته ما در زمینه برگزاری جشنواره با مشکلات سخت‌افزاری روبه‌رو هستیم، زیرا به نظر من برای برگزاری یک جشنواره باید کاخ آن ١٥ سالن سینمایی با اندازه‌های مختلف داشته باشد.
رضا میرکریمی همچنین عنوان داشت که درباره بودجه جشنواره فیلم فجر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید شفاف توضیح بدهد. وی با تأکید بر این‌که وظیفه او نیست تا بودجه جشنواره را اعلام کند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و جهانی یک ردیف بودجه در نظر گرفته است که حدود ١٣‌میلیارد تومان است. وزارت ارشاد شفاف اعلام کند که چه میزان از این بودجه صرف بخش ملی و چه میزان صرف بخش جهانی جشنواره فیلم فجر شده است و زمانی که این بودجه اعلام شد باید در نظر بگیریم که جشنواره جهانی فیلم فجر ٣٥٠ میهمان خارجی دارد.
میرکریمی افزود: ما پارسال نشان دادیم که جشنواره فقط فیلم نشان دادن نیست، بلکه یک آیین است که اگر آدابش اجرا شود و برای کسی که می‌آید تشخص ایجاد شود، همراه این جشنواره خواهد بود. ما امسال مجبور شدیم سالن اضافه کنیم، چون میزان استقبال بیش از انتظار بود و غافلگیر شدیم. ضمن این‌که امسال تعداد همراهان فیلم‌ها خیلی زیاد است و بیش از ۷۰‌درصد فیلم‌های بخش مسابقه و حتی کوتاه با کارگردان و عواملش پخش می‌شود. نشست‌های علمی زیادی داریم که در دو دانشکده و در چارسو برگزار می‌شود. بزرگداشتی هم با حضور شخصیت‌های بین‌المللی برای عباس کیارستمی برگزار می‌شود و در کنار اینها فیلمی که به سفارش جشنواره توسط عزیز ساعتی ساخته شده هم نمایش داده می‌شود. این فیلم با توجه به این‌که ما پنج‌سال اختلاف تاریخی داریم با اولین فیلمی که لومیرها ساختند از مجموعه پلان‌های قدیمی سینما ساخته شده است. امسال خیلی از برنامه‌ریزی خود نسبت به‌سال قبل راضی هستیم و برنامه جشنواره به دلیل مفصل بودن به صورت کتابچه آماده شده که فعلا زیر چاپ است.
رضا میرکریمی همچنین درباره انتقاد‌ها و تخریب‌هایی که در چند روز گذشته علیه جشنواره جهانی فجر در برخی رسانه‌ها به وجود آمده است، گفت: استقبالی که از جشنواره جهانی فیلم فجر شده، برای ما غافلگیر‌کننده بوده است و ما به همین دلیل امسال دو سالن سینما فرهنگ و فلسطین‌ را اضافه کردیم که باز هم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. اما برخی از دوستان علاقه ندارند که نقاط مثبت جشنواره را ببینند و تنها می‌خواهند به کمی و کاستی‌ها بپردازند. من با آنها کاری ندارم، آنها هرکاری که دلشان می‌خواهد انجام بدهند؛ به‌طور مثال پارسال و در زمانی که هنوز جشنواره شروع نشده بود، عکسی از پشت سر من گرفتند و تا پایان جشنواره از آن عکس استفاده کردند و می‌نوشتند میرکریمی و سالن‌های خالی جشنواره جهانی فجر! اما من از سایر رسانه‌ها می‌خواهم که اگر مشکلاتی را دیدند، انعکاس دهند تا در مورد برگزاری این جشنواره ما متوجه کمبودها بشویم.
سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درحالی راه خود را آغاز می‌کند که علاوه بر بخش‌های رسمی هر جشنواره‌ای چون بخش مسابقه، سینمای آسیا، مسابقه مستند و کوتاه، جشنواره جشنواره‌ها و... بخش‌های پروپیمانی را در تقدیر و ستایش از سینما و سینماگران بزرگ سامان داده است. یکی از مهمترین این بخش‌ها نمایشگاه عباس کیارستمی در کاخ جشنواره است که به منظور تجلیل و یادبود این سینماگر جهانی برگزار شده است. این بخش که در طبقه هفتم پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود، میزبان تصاویری در قالب عکس، پوستر و کاریکاتور درباره عباس کیارستمی است. 
سیف‌الله صمدیان، مدیر بخش بزرگداشت کیارستمی و رویدادها و نمایش‌های ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: طبقه هفتم کاخ جشنواره که‌ سال گذشته میزبان عکس‌های بازسازی شده فیلم گاو، ساخته داریوش مهرجویی و مستند باد صبا، ساخته آلبر لاموریس، فیلمساز فرانسوی بود، امسال با وسعت بیشتری تنها به ارایه تصاویری در قالب عکس، پوستر و کاریکاتور درباره عباس کیارستمی اختصاص دارد که به مناسبت بزرگداشت کیارستمی در سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌شود.صمدیان با بیان این‌که ۶۸ اثر در بخش عکاسی، ۳۰ اثر در بخش پوستر و ۱۲ اثر در بخش کاریکاتور به نمایش درمی‌آید، گفت: عکس‌هایی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود محدوده زمانی کاملی از حضور و فعالیت هنری عباس کیارستمی را شامل می‌شود.
نمایشگاه عکس فیلم سینمایی ناخدا خوشید اتفاق دیگری در این دوره از جشنواره است که قرار است پیش از نمایش نسخه بازسازی شده این فیلم در سینما فلسطین با حضور ناصر تقوایی افتتاح شود. به گفته صمدیان از بین حدود ۲۰۰‌هزار فریم بازبینی شده فیلم تعداد ۶۰ تصویر منتخب در قالب نمایشگاه عکس فیلم ناخدا خورشید در سینما فلسطین به نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه با حضور ناصر تقوایی خالق این اثر و بازیگران فیلم امروز پیش از نمایش فیلم ناخدا خورشید در سینما فلسطین افتتاح می‌شود. ناخدا خورشید که توسط فیلمخانه ملی ایران و استودیو روشنا بازسازی شده است، ساعت ۲۱ امروز با حضور کارگردان و دیگر عوامل این فیلم در سینما فلسطین
به نمایش درمی‌آید.
کد N1682092

وبگردی