آفتاب

تولد نظریه‌پرداز شوراها

تولد نظریه‌پرداز شوراها

ولادیمیر ایلیچ لنین 22 آوریل سال ۱۸۷۰ میلادی در شهر سیمبیرسک (اولیانفسک امروز) واقع در حاشیه ولگا به دنیا آمد. او رهبر یکی از بزرگ‌ترین ...

ولادیمیر ایلیچ لنین 22 آوریل سال ۱۸۷۰ میلادی در شهر سیمبیرسک (اولیانفسک امروز) واقع در حاشیه ولگا به دنیا آمد. او رهبر یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم است.

 

لنین پس از تشکیل دولت شورایی قراردادهای روسیه تزاری با ایران را باطل اعلام کرد. از همین رو بسیاری از روشنفکران و انقلابیون آن دوره با او همراه شدند. محمد قائد نویسنده و محقق، در مطلبی نوشته است: «محمدتقی بهار ملک‌الشعرا در سخنرانی برای اعضای حزب دموکرات گفت: «دو دشمن از دو سو ریسمانی به گردن کسی انداختند که او را خفه کنند... یکی از آن دو خصم سر ریسمان را‌‌ رها کرد و گفت «ای بیچاره! من با تو برادرم» و آن مرد بدبخت نجات یافت. آن مرد که ریسمان گلوی ما را‌‌ رها کرده لنین است.» بهار زمان سخنرانی‌اش در مسجدشاه تهران را در «تاریخ مختصر احزاب سیاسی» ذکر نمی‌کند؛ اما احتمالا حوالی ۱۳۰۰ بوده است. تمثیل خفه کردن ایران به دست روسیه و انگلیس را شاید از عنوان کتاب «اختناق ایران» نوشته‌ مورگان شوستر، مستشار آمریکایی وزارت مالیه ایران در سال ۱۲۹۰، وام گرفته باشد.

کد N1681976

وبگردی