آفتاب
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد و دارایی:

توجه به اقتصاد مرز راهی برای توسعه محور شرق ایران است

توجه به اقتصاد مرز راهی برای توسعه محور شرق ایران است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی بر لزوم توجه به اقتصاد مرز تاکید کرد و گفت: فرصت های اقتصادی در مرز بسیار مناسبت تر از مسایل امنیتی است، اقتصاد مرز می تواند هماهنگ کننده امور ما برای توسعه محور شرق باشد.

احمد جمالی روز پنجشنبه در نشست منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: اقتصاد مرز نه فقط به عنوان تجارت بلکه برای سرمایه گذاری و توسعه های صنعتی مطرح است، همچنین علاوه بر اینکه پیوند دهنده تجارت شرق ایران با کشورهای دیگر است می تواند محور ادغام ما با اقتصاد کشورهای منطقه برای تولید قرار بگیرد.
وی گفت: راهبردی که عمدتا دولت ها در حوزه سرمایه گذاری خارجی لحاظ می کنند، راهبرد توسعه انتقال از تجارت به سرمایه گذاری است لذا مناطق آزاد برای ایفای نقش در این زمینه عمدتا مورد توجه ویژه دولت ها قرار می گیرند.
وی با تاکید بر اینکه در ایران باید نقش مناطق ویژه و آزاد برای سرمایه گذار خارجی تعریف شود، عنوان کرد: یکی از نقش هایی که برای مناطق آزاد معمولا تعریف می شود نقشی است که در زنجیره تامین کشور و زنجیره جهانی به عنوان اتصال دهنده و پیوند دهنده تولید و تجارت ایفا می کند، است.
به گزارش ایرنا، جمالی اظهار کرد: در حوزه سرمایه گذاری خارجی به استناد ماده 21 آیین نامه سرمایه گذاری خارجی همه حمایت هایی که در قانون دیده شد مرتبط با قلمرو جمهوری اسلامی ایران است یعنی همه مزایا، مشوق ها و حمایت ها در مناطق اصلی کشور برای مناطق ویژه و آزاد قایل هستیم.
وی یادآور شد: فرصت های سرمایه گذاری که در مناطق آزاد وجود دارد عمدتا بیشتر از سرزمین اصلی است و این فرصت سرمایه گذاری برای ایجاد موسسه های کوچک و متوسط شاید بیشتر بتواند برای جذب سرمایه گذار خارجی نقش ایفا کند.
وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برای توسعه خود باید با مناطق ویژه بقیه کشورها به ویژه کشورهای خواهرخوانده ارتباط بیشتری برقرار کند و از تجربیات آنها بهره مند شود.
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: در مناطق ویژه و آزاد در حوزه های مختلف امکانات لازم در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار می گیرد.
جمالی اظهار کرد: در برنامه ششم ارتباط با مناطق ویژه و آزاد نزدیک تر شد و بر اساس ماده 23 برنامه ششم دبیرخانه مناطق آزاد هم زیرنظر وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفت.
465کیلومتر از 940کیلومتر مرز ایران و افغانستان، در حوزه خراسان جنوبی قرار دارد.
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
کد N1681462

وبگردی