آفتاب
وزیر بهداشت؛

رتبه اول پیوند کبد در دنیا بین ایران و آمریکا جابجا می شود

رتبه اول پیوند کبد در دنیا بین ایران و آمریکا جابجا می شود

وزیر بهداشت، به انجام ۸۰۰ پیوند کبد طی سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه پیوند کبد در دنیا رتبه اول را داریم و هر سال این رتبه بین ایران و آمریکا جابجا می شود.

دکتر سید حسن هاشمی در آیین افتتاح بیمارستان ابوعلی سینا (پیوند اعضا) در شیراز، با اشاره به جایگاه ویژه شیراز در پیوند اعضا در منطقه خاورمیانه و دنیا، خاطرنشان کرد: تا کنون ۵۰ هزار پیوند عضو در شیراز انجام شده که البته بدون در نظر گرفتن پیوند چشم است و در پیوند چشم، دکتر خدا دوست اولین فردی بود که این عمل پیوند را انجام داد و سالانه ۶ هزار پیوند قرنیه انجام می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته در کشور ۳ هزار و ۴۵۰ پیوند عضو و یک هزار و ۴۰ پیوند مغز استخوان برای بیماران مبتلا به سرطان خون انجام شد.

هاشمی با بیان اینکه ۴۷ بخش پیوند کبد و کلیه و ۱۸ بخش پیوند سلول های بنیادین در کشور وجود دارد، گفت: با ارائه این خدمات، شاهد صرفه جویی ۱.۸ میلیارد دلاری بودیم.

وزیر بهداشت، هزینه های پیوند عضو در کشورهای دنیا را حداقل ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد و افزود: در ایران دولت، هزینه های پیوند عضو را به جای مردم پرداخت می کند و برای کل تیم درمانی پیوند در مجموع ۵۰ میلیون تومان پرداخت می شود و با وجود این پرداخت ها اما هنوز علیه جامعه پزشکی، فضاسازی و غوغاسالاری می شود.

هاشمی یادآور شد: سال گذشته ۸۰۰ پیوند کبد در کشور انجام شد که ۵۵۰ پیوند مربوط به شیراز بود که در این حوزه در دنیا رتبه اول را داریم و هر سال رتبه اول بین ایران و آمریکا جابجا می شود.

وزیر بهداشت به انجام دو هزار و ۵۰۰ پیوند کلیه در کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۵۷ درصد از پیوند اعضا از افرادی بود که دچار مرگ مغزی شده بودند.

هاشمی اظهار داشت: در سال ۹۵، ۶۷ پیوند توسط تیم های پیوند عضو ایرانی در کشورهای همسایه از جمله پاکستان، تاجیکستان و افغانستان انجام شده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: فقط در ایام تعطیلات عید نوروز، ۹۳ عمل پیوند عضو مهم در حوزه های قلب، کلیه و کبد در بیمارستانهای کشور انجام شد و در حالی که اکثر ارگانها تعطیل بودند اما وزارت بهداشت حداقل با ۶۰ درصد از توان خود به مردم خدمات ارائه دادند.

هاشمی از راه اندازی شورای عالی پیوند و شبکه فراهم آوری اعضای بدن در دولت یازدهم ابراز خرسندی کرد.

وزیر بهداشت در پایان ضمن تقدیر از رئیس جمهور به دلیل حمایت از حوزه سلامت، گفت: خوشبختانه در این دوره به سلامت مردم توجه ویژه ای شد و به عنوان نمونه ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

کد N1681457

وبگردی