آفتاب

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار: برای توسعه محور شرق به مدل های اقتصادی نیاز است

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار: برای توسعه محور شرق به مدل های اقتصادی نیاز است

بیرجند- ایرنا- مدیر عامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار گفت: برای توسعه محور شرق نیاز به مدل های اقتصادی است، مناطق فعالیت های بسیار مهمی در این محور قرار دارد، از جمله مناطق ویژه و سایر کانون های فعالیت اقتصادی که می توانند تحرک لازم را برای ظرفیت سازی و محور اقتصادی فراهم کند.

عبدالرحیم کردی روز پنجشنبه در دومین روز برگزاری گردهمایی فرصت های سرمایه گذاری و محدودیت های حوزه صنعت خراسان جنوبی در بیرجند افزود: مطالعه در خصوص ظرفیت ها و فرصت هایی که این کانون ها را به هم متصل می کند و بازخوانی اسناد توسعه شرق کشور کمک می کند که این اتفاق مهم محقق شود.
وی بیان کرد: موقعیت ایران در اتصال بازارهای تولید و محصول بسیار راهبردی است و باید از این موقعیت به درستی استفاده کرد.
وی عنوان کرد: فارغ از ظرفیت هایی که در داخل ایران وجود دارد، این محور در یک موقعیت ترانزیتی واقع است و می تواند فرصت های بسیار خوبی برای کشور خلق کند.
به گزارش ایرنا، کردی اظهار کرد: در این راهبردترین کشور(ایران) دنیا، چابهار به دلیل اینکه خارج از آب های بحرانی تنگه هرمز قرار دارد به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران تقریبا بعد از جنگ همیشه در اسناد و برنامه ها مورد توجه بود و هست.
کردی یادآور شد: حاصل توجه به سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسط مقام معظم رهبری و اهتمام دولت برای توسعه منطقه ای، این بود که در برنامه ها و موضوعاتی که امروز با آن روبه رو هستیم اتفاق بزرگی در تنها بندر اقیانوسی ایران افتاد که از آن به عنوان نقطه آغازین توسعه محور شرق یاد می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار یادآور شد: از سال 1392 که موضوع برنامه ای مورد توجه قرار گرفت و کار مطالعاتی در ارتباط با توسعه منطقه ای آغاز شد، محور شرق یکی از موضوعات مهم بود و تقریبا از برنامه دوم به صورت مکرر احکام برنامه ای در این زمینه داده شد.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهدیم اتفاق جدی در توسعه محور شرق رخ نداده است و دلیل اصلی این بود که به نقاط پیوندی و ارتباطی مناسبی برای تحقق این مهم توجه نشده است.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار افزود: اگر همیشه از حمل و نقل و ترانزیت به عنوان ماموریت ویژه محور شرق و توسعه تجارت صحبت می شود به جرات می توان گفت که در پایان برنامه سوم هیچ اقدام اجرایی در ارتباط با ابزارهای حمل و نقل و ترانزیت در محور شرق نداشته ایم.
کردی، اصلی ترین و مهم ترین ابزار حمل و نقل در این محور را خط ریلی دانست و گفت: چند سالی است که کار از چابهار آغاز شد ،انتظار هم هست از طریق بیرجند به خراسان رضوی و سرخس ارتباط پیدا کند و ارتباط فرعی در میلک، دوغارون و سرخس هم برقرار شود.
وی ادامه داد: از طرفی ریل نیاز به بندر دارد به تازگی آماده بهره برداری شد و عملیات اجرایی آن پایان یافت اما این فرصت زیرساخت، لازمه یک پیوند صنعتی و خدماتی مناسب بین حلقه هایی است که می تواند، تحقق محور شرق را فعال کند،وجود دارد.
وی بیان کرد: حدود 800 میلیون نفر جمعیت اعم از پاکستان، افغانستان و شرق اروپا و بازاری با حدود 2 میلیارد نفر در پایین دست منطقه وجود دارد.
کردی اضافه کرد: سال گذشته توانستیم اولین اجلاس مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوسیه را برگزار کنیم که 21 عضو و هفت کشور ناظر دارد که این کشورها 2 میلیارد نفر جمعیت دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: در این اجلاس تصویب شد چابهار به عنوان دبیرخانه مناطق آزاد کشورها مباحث را رصد کند، بخشی از این کشورها، تولید کننده و بخشی بازار مصرف هستند و همه نیاز به برقراری ارتباط با 800 میلیون نفر جمعیت پشت چابهار دارند.
وی یادآور شد: در دنیای امروز در پارامترهای موثر بر قیمت تمام شده محصول، هزینه ی حمل و نقل نقش بسیار مهمی دارد و این نقش زمانی خود را نشان می دهد که شکاف بین رقبا کم شود.
کردی ادامه داد: امروز خیلی تفاوت جدی بین تکنولوژی ها محسوس نیست،با فعال شدن کریدور شرق و اتصال چابهار به سرخس فاصله ها از طریق افغانستان کاهش و در مقابل هزینه ها نیز کاهش می یابد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: آنچه باعث استمرار و تداوم فعالیت در یک محور می شود پیوندهای اقتصادی و کارشناسی قوی است که باید انجام شود، لذا نیازمند ارتباطات قوی تر در تمام کانون های فعالیت محور شرق هستیم.
کردی افزود: راه رسیدن به پیش بینی ها این مهم، برقراری ارتباط و پیوندهای مبتنی بر مزیت های نسبی و رقابت هر کدام از کانون های فعالیتی با هم است، می توان با برقراری این پیوندها پایداری را در مناسبت ها تعریف کنیم.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در راستای اهداف اقتصادی ایران ، در اوایل دههٔ 1370 در کنار چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند بنیان گذاشته شده است.
این منطقه به‌وسیله شبکه حمل و نقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند اتصال می‌یابد. دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و قرارداشتن در خارج از خلیج فارس و همین‌طور عدم آسیب‌پذیری در مواقع بروز بحران، موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان فراهم آورده‌است.
بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است.
سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی.
این بندر یکی از مهمترین چهار راه‌های کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب بازرگانی جهانی است.
ساخت فرودگاه بین‌المللی، احداث راه‌آهن برای اتصال به راه‌آهن سراسری ایران و کشورهای ترکمنستان و افغانستان، و افزایش اسکله‌ها برای بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌ پیما از مهمترین برنامه‌های توسعهٔ چابهار است
7557*2047*خبرنگار* رقیه محمدی* انتشار دهنده* عباسقلی اشکورجیری
کد N1681455

وبگردی