آفتاب

استرس منجر به سایش دندان‌ها می‌شود

استرس منجر به سایش دندان‌ها می‌شود

همشهری آنلاین: افرادی که دچار سایش دندانی می‌شوند، تحت استرس یا تاثیر مواد شیمیایی مخرب مثل اسیدهای غذایی هستند.

  • مجله دندان و دندانپزشكي
  • مجله روانشناسی و بهداشت روانی

عضو انجمن دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران در گفتگو با مهر، اظهارداشت: رشته تخصصی دندانپزشکی ترمیمی به درمان بیماری‌های تاج دندان مي‌پردازد و این درمان و بازسازی تاج دندان شامل نواقص تکاملی واکتسابی مانندبیماری‌های میکروبی، بیماری‌های ناشی از تروما و آسیب‌های ضربه ای است.گاهی نسج دندان سالم ولی دچار تغییر رنگ نامطلوب است.تمامی این عوامل با ایجاد اشکال در عملکرد دندان‌ها (جویدن و تکلم )ویا نواقص ظاهری شکل و یا رنگ آنها که روابط اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند باعث نارضایتی بیمار می‌شود.

دکتر رضا طایفه دولو افزود: یکی از عوامل مهمی که باعث تخریب تاج دندان می‌شود، ایجاد نیروهای زیاد جوشی است که به دنبال عادت‌های غلط جویدن و یا جفت بندی غلط دندان‌ها ایجاد می‌شود و این تخریب‌ها تحت عنوان بیماری‌های «سطح جونده» نامیده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تمام کسانی که دچار سایش دندانی هستند یا به طور مکرر دچار شکستگی روکش‌ها، پرکردگی و شکستگی ریشه دندان‌ها می‌شوند به نحوی تحت استرس و نیروهای زیاد ویا تاثیر مواد شیمیایی مخرب مثل اسیدهای غذایی هستند و عامل اصلی این بیماری و تخریب همچنین می‌تواند ناهماهنگی بین عضلات و جفت شدن و حرکات دندان‌ها باشد که به دنبال آن دندان‌ها می‌توانند در مقابل پوسیدگی و شکستگی‌ها مستعد شوند. گاهی از اوقات ناهماهنگی عضلات و دندان‌ها عامل دردهای عضلانی فک و صورت هستندکه با میگرن‌ها و دردهای عصبی می‌توانند اشتباه گرفته شود.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی اظهار داشت: یک ناراحتی ساده سطح جونده دندان‌ها می‌تواند اثری به مراتب بزرگتر از آن چیزی که هست، بگذارد حتی دندان را مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه و سیستم نگهدارنده ان‌ها نموده و دوام و بقای انرا زیر سئوال ببرد. بسیاری از بیماران به دنبال تخریب‌ها، تاج دندان‌های‌شان شکسته یا کوتاه می‌شود و احساس می‌کنند که حتی ارتفاع صورتشان هم تغییر کرده است.

وی گفت: دندانپزشکی ترمیمی با ارائه روش‌های دقیق ضمن مراقبت از سلامت نسج تاج دندان‌ها، به پیشگیری از عوامل مستعد کننده در برابر بیماری‌ها می‌پردازد.

دکتر دولو افزود: توجه به اینکه بیماران فقط به هدف زیبایی ظاهر دندان‌های‌شان اقدام به درمان کنند چیزی جزضرر مادی در پی نخواهد داشت و بهتر است قبل از هر گونه درمان دندانپزشکی بر روی تاج دندان‌های فرد، به شناخت ورفع عوامل مولد بیماری توجه شود و تنها در این صورت است که درمان دندانپزشکی موفق خواهد بود.

وی ادامه داد: رسالت رشته دندانپزشکی ترمیمی، درمان دندان‌های تخریب شده و برگرداندن سیستم جونده و صلح آمیز به بیمار است و باید توجه داشت که مقوله سلامت فقط تامین زیبایی نیست و دندانپزشکی ترمیمی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت دندان‌ها داردو در این میان ضمن توجه به وضعیت انفرادی هر دندان به علایمی که نشانگر اختلال در رابطه دندان‌ها با عضلات فک و صورت است از قبیل بسیاری از دردهای مفصل فکی که هنگام جویدن ایجاد می‌شود یا صداهای مفصل هنگام باز و بسته شدن دهان و یا درد در هنگام جویدن، توجه کرد و بیماری‌های دندانی با توجه به کل سیستم جونده درمان شود و نگاه درمان محور با نگاه سلامت محور جایگزین گردد.

کد N1680301

وبگردی