آفتاب
در میزگرد ایرنا در آستارا مطرح شد؛

احزاب، تشکل های آگاهی بخش و زمینه ساز مشارکت حداکثری

احزاب، تشکل های آگاهی بخش و زمینه ساز مشارکت حداکثری

آستارا - ایرنا - نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی شناخته شده در شهرستان مرزی بندر آستارا و نواحی اطراف آن، نقش احزاب در خلق حماسه سیاسی دیگری در انتخابات 29 اردیبهشت ماه را موثر دانسته و از احزاب بعنوان تشکل های آگاهی بخش به افکار عمومی در آستانه این رویداد مهم ملی یاد کردند.

انتخابات موسم ظهور اراده ملی ایرانیان برای تفویض اختیار امور به منتخبان ملت است و این فرصت ارزشمند به برکت انقلاب اسلامی و خون گرانقدر شهدا حاصل شده و به لحاظ نگاه ویژه به مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران، در 38 سال بعد از انقلاب به طور تقریبی در هر سال، یک انتخابات را تجربه و با مشارکت در آن نقش آفرینی کرده ایم.
از آنجائیکه دشمن در دست اندازی به ایران اسلامی از طریق جنگ های گرم و سرد ناکام مانده است، موعد انتخابات را برای تفرقه افکنی مناسب می بیند و به طور معمول با القاء شبهه، سعی در ایجاد فاصله بین مردم و حاکمیت دارد اما به لحاظ بصیرت و میدان داری مردم ایران، بیگانگان همیشه در دستیابی به این هدف موهوم مایوس مانده اند و از هم اکنون شور و حال فضای انتخاباتی کشور موید آن است که بار دیگر حضور حداکثری ملت ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و انتخابات میان دوره ای مجلس (در برخی حوزه ها) موجب قوام کشور و یأس دشمن خواهد بود.
احزاب و تشکل های سیاسی مختلف در شور و حال انتخاباتی جامعه نقش بارزی داشته و دارند و فعالان و نمایندگان سلیقه های فکری و سیاسی همواره به عنوان پیش قراولان حرکت های مردمی در هدایت جریان های فکری برای انتخاب گزینه های اصلح موثر بوده اند و جنب و جوش کنشگران سیاسی در فضای انتخاباتی امروز ایران، موید نقش آفرینی احزاب و تشکل ها برای خلق حماسه سیاسی در انتخابات 29 اردیبهشت است.
مردم آگاه و انقلابی شهرستان های غرب استان گیلان نیز که همواره در انتخابات های گذشته حضور چشمگیر خود را به نمایش گذاشته اند، چشم انتظار مشخص شدن نامزدهای نهایی انتخابات های پیش رو و بررسی سوابق و برنامه های آنها برای رسیدن به گزینه های اصلح هستند و فعالان سیاسی و اجتماعی این مناطق نیز در این راستا با همفکری با مردم برای شورآفرینی در انتخابات و تمرکز بر نامزدهای با کفایت تلاش می کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شهرستان آستارا ، به لحاظ رسالت حرفه ای در اطلاع رسانی صحیح به مردم، با دعوت از نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی شناخته شده و تاثیرگذار در آستارا و نواحی اطراف آن، میزگرد سیاسی را در آستانه انتخابات با موضوع های تبیین اهمیت همه پرسی پیش رو برگزار کرد. در این میزگرد خبری، اهمیت انتخابات از منظر نمایندگان احزاب، اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی و نقش احزاب در آن و نقش آموزشی احزاب در جریان رقابت های انتخاباتی مورد بحث قرار گرفته است.

** اهمیت انتخابات از منظر نمایندگان احزاب؛
دبیر حزب موتلفه اسلامی در آستارا در این میزگرد سیاسی گفت: نامگذاری سال 96 با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بی ارتباط با انتخابات نیست و جمهوری اسلامی بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت پایه گذاری شده و برای پیاده کردن اسلام در کشور به جمهوریت یا مردم سالاری دینی نیاز است و جامعه مدنی با تحقق کامل مردم سالاری دینی شکل خواهد گرفت و هدف از شکل گیری حماسه ملی در انتخابات، رسیدن به آن آرمان بزرگ است.
جاوید لقمان نیا افزود: امام راحل در فرمایشات خود به تعلق انتخابات به مردم و انحصاری نبودن آن تاکید کرده اند و در چندین رهنمود دیگر، انتخابات را هنر بزرگ ملت و مظهر مردم باوری، خداباوری و خودباوری دانسته اند و اکنون مردم بر این باورند که برآیند اراده آحاد مردم از صندوق های آراء، در دنیا و آخرت آنها تاثیرگذار است و ضعف و قوت عملکرد منتخب مردم در ریاست جمهوری در رضایتندی ملت از حاکمیت تاثیر غیرقابل انکار دارد.
سید حسین علاقمند دبیر مجمع نیروهای خط امام در آستارا نیز گفت: انتخابات سرنوشت مردم را تعیین می کند و نشانه بارز مردم سالاری است و گزینه اصلح ریاست جمهوری، آینده و امنیت کشور را تامین می کند و هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، پایه های نظام و کشور مستحکم تر خواهد شد.
وی ادامه داد: ما فعالان سیاسی و اجتماعی برای افزایش مشارکت مردم رسالت بزرگی داریم؛ مردم به پیشرفت کشور به تناسب توسعه سایر کشورها علاقه نشان می دهند و خواهان ریشه کنی فساد و ویژه خواری و رونق اشتغال و تولید هستند و اگر این امور را در برنامه های نامزدها ببینند، از آنها استقبال کرده و مشارکت بالایی را در انتخابات خواهند داشت.
فرهاد آهنی فعال حزب اعتدال و توسعه در آستارا نیز بیان کرد: انتخابات از ظرفیت ها و فرصت هایی است که در قانون اساسی کشورمان لحاظ و تاکید شده که کشور باید به اتکاء به آرای عمومی مردم اداره شود و تحقق آن از طریق برگزاری انتخابات و از جمله همه پرسی ریاست جمهوری امکان پذیر است.
وی ادامه داد: در حقیقت فرصت انتخاب افراد اصلح در همه پرسی های مختلف، با راهکارهای قانونی به مردم واگذار شده است تا با دادن رای خود در تعیین سرنوشت سیاسی یا تفویض امور مملکت به منتخبان خود مختار باشند.
وی افزود: چگونگی بهره مندی مردم از فرصت انتخابات بسیار مهم است و علاوه بر اینکه هر فرد رای خود را در صندوق می اندازد و میزان حضور ملت در پای صندوق های رای مهم است، انتخاب فرد اصلح نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و برآیند انتخاب مردم از صندوق های آراء، اراده عموم مردم را در چگونگی اداره کشور نشان می دهد.
به گفته آهنی، صف های طولانی مردم در پای صندوق های آراء نشان دهنده احساس مسئولیت ملی برای اداره امور کشور است و ملت فهیم ایران در انتخابات های ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی حضور می یابند تا اداره امور بخش های مختلف جامعه و حتی کل کشور را با نظر و آرای خود مدیریت کنند و به افراد شایسته و کاردانی که صلاحیت های عمومی و تخصصی آنها تایید شده ، رای بدهند و اختیار مدیریت امور را از جانب خود به منتخبان تفویض کنند.
فرشاد ساسانیان نماینده حزب کارگزاران سازندگی در آستارا نیز بیان کرد: انتخابات مظهر اراده مردم در اداره امور کشور و از ثمرات انقلاب اسلامی و خون پاک شهداست و ملت بزرگ ایران همواره در موسم انتخابات با احساس وظیفه ملی در پای صندوق های آراء حضور یافته و نظر خود را با رای اعلام کرده اند.
وی افزود: انتخابات در کشور ما از زمان نخستین همه پرسی ملی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بوده و مردم به این وقعیت پی برده اند که حضور پر رنگشان در روز رای گیری مهم است و سرنوشت سیاسی کشور با آرای آنها تعیین می شود و هر فرد ایرانی می خواهد در این راستا نقش آفرینی کند.
وی خاطرنشان کرد: ایرانیان به این حقیقت مسلم واقف هستند که نباید فرصت دادن رای را در انتخابات ها از دست بدهند و باید هر ایرانی از فرصتی که قانون اساسی در انتخاب افراد اصلح به او قائل شده، به نحو شایسته استفاده کند.
به گفته ساسانیان، برگزاری انتخابات اقتدار کشور را در جهان به نمایش می گذارد و همگان می بینند که مردم ایران آزادانه و آگاهانه، نامزدهای مورد نظر خود را برای تصدی مسئولیت های خطیر انتخاب می کنند و این آزادی و همگرایی ملی، کشور را در مقابل تهدیدها بیمه می کند و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

** اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی و نقش احزاب در آن؛
دبیر حزب موتلفه اسلامی در آستارا در بخش دیگری از از سخنانش در این میزگرد خبری، به اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی اشاره و اظهار کرد: احیای این نهاد مدنی از ظرفیت های قانون اساسی است و شوراها باید در عمل، به وعده ها و شعارهای خود تعهد بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: احزاب در این راستا وظیفه آگاهی بخشی به جامعه را دارند تا رای دادن برحسب قوم و طایفه، جای خود را به سلامت نفس و برنامه های توجیه دار نامزدها بدهد و برای تحقق این امر باید نامزدها نیز برنامه محور باشند.
به گفته لقمان نیا، پیشتر خویشاوندسالاری بر برنامه محوری ترجیح داده می شد که از آسیب ها محسوب می شود، البته جوانگرایی چشمگیر در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها دلیل بر برنامه محور بودن اغلب آنهاست و اصلاح روند پیشین، زمانبر و نیازمند فرهنگ سازی و تلاش رسانه هاست.
سید حسین علاقمند دبیر مجمع نیروهای خط امام(ره) در آستارا نیز گفت: برخی افراد انتخابات شوراها را پلکان ترقی خود می پندارند و به حرکت تیمی اعتقاد ندارند و در صورت ورود به نهاد شورا به علت منسجم نبودن با ترکیب آن، نمی توانند به انتظارات مردم جامه عمل بپوشانند.
وی افزود: حال اینکه برای مصون ماندن از این آسیب، احزاب می توانند در انتخابات شوراها با معرفی و هدایت نامزدهای کارآمد تاثیر گذار باشند.
فرشاد ساسانیان نماینده حزب کارگزاران سازندگی در آستارا نیز در این رابطه گفت: احزاب نقشی تعیین کننده در افزایش مشارکت مردم دارند و به عنوان پل ارتباطی مردم و حاکمیت نقش آفرین هستند.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم فضای باز سیاسی ایجاد شده و امکان تضارب آراء تفکرات سیاسی و طرح مطالبات فراهم است از این رو در انتخابات اخیر بویژه انتخابات شوراها، احزاب باید با بهره گیری از فضای ایجادشده، تاثیرگذار باشند.

** نقش آموزشی احزاب در جریان رقابت های انتخاباتی؛
دبیر حزب موتلفه اسلامی در آستارا در بخش دیگری از این میزگرد گفت: نامزدها باید از تخریب همدیگر و ایجاد اختلاف و تنش در کشور بپرهیزند و ما نمایندگان احزاب نیز در صدد ایجاد حماسه ملی در کشور هستیم و همه در قالب جریان ها و سلیقه های فکری مختلف، دنبال هدف مشترک و مهم انتخاب اصلح هستیم.
فرشاد ساسانیان نماینده حزب کارگزاران سازندگی در آستارا نیز بیان کرد: ضعف آگاهی عمومی به حیطه وظایف شوراها از آسیب های انتخابات شوراهاست و برای رفع این مشکل احزاب می توانند تاثیرگذار باشند و بتدریج با فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی های عمومی، طی دوره های متعدد این مشکل را برطرف کنند.
وی ادامه داد: نامزدی چهره های تکراری در انتخابات شوراهای اسلامی به خصوص در شهرهای کوچک، اقدامی چندان معقول به نظر نمی رسد و بهتر است میدان را برای فعالیت جوانان آماده کنند.
فرهاد آهنی فعال حزب اعتدال و توسعه در آستارا نیز اظهار داشت: شناخت نامزد اصلح از اهمیت زیادی در انتخابات برخوردار است و باید در معرفی، تبلیغ و شناخت نامزدها انصاف را مدنظر داشته باشیم و زمانی به طور کامل به این هدف خواهیم رسید که گفتمان لازم در جامعه ایجاد شود.
وی بیان کرد: مفهوم مشورت در داخل نهاد مدنی شورا پر رنگ نشده و گاه، تک محوری و حرکت انفرادی از سوی اعضای شورا به چشم می خورد و البته در این خصوص، اصحاب رسانه، گروه ها و تشکل های اجتماعی رسالت دارند و باید با ایفای نقش لازم و فرهنگ سازی کامل، درصدد رفع این مشکل برآیند.
آهنی افزود: گاهی در موعد تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی، نشریه ها و مطبوعات با بوق و کرنا به معرفی و تبلیغ نامزدهای مختلف اقدام می کنند اما بعد از رای آوردن آنها وقتی بی برنامگی یا ضعف کاری آنان مشخص می شود، همان رسانه ها هرگز به سراغ آنها نمی روند که چرا به انتظارات مردم پاسخ ندادید؟
با توجه به آنچه گفته شد و با عنایت به اینکه فضای انتخاباتی کشور با نزدیک شدن به روز رای گیری شور و هیجان ویژه ای به خود می گیرد، انتظار می رود انتخاباتی پرشور، قانونمند و با حضور چشمگیر مردم را شاهد باشیم و شکل گیری این حماسه سیاسی بزرگ در کشور به یقین، بستر تحقق شعار سال را نیز محقق خواهد ساخت.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در 29 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و مردم این شهرستان در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی 98.64 درصد مشارکت کرده بودند.
خبرنگار: عیسی پاشاپور ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7124/2007
کد N1680123

وبگردی