آفتاب

بیمه همگانی، تدبیر دولت برای سلامت جامعه

بیمه همگانی، تدبیر دولت برای سلامت جامعه

شهرکرد- ایرنا- گسترش بیمه سلامت بدنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم سبب شد تا 11 میلیون نفر در کشور و 650 هزار نفر از این تعداد در چهارمحال و بختیاری از خدمات بیمه ای رایگان بهره مند شوند.

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در چهار سال فعالیت در حوزه های مختلف توانست در عرصه اجتماعی با برنامه ریزی و آسیب شناسی هوشمندانه و با اجرای طرح تحول نظام سلامت و گسترش بیمه همگانی نقش مهمی در بهره مندی اقشار مختلف بویژه دهک های پایینی جامعه ایفا کند.
دولت یازدهم با اجرایی کردن طرح تحول نظام سلامت توانست با تحت پوشش قرار دادن جمعیت زیادی از هموطنان، چشم انداز روشنی را در بخش سلامت در کشور ترسیم و در توزیع خدمات بیمه ای، عدالت برقرار کند.
طرح تحول نظام سلامت که در اواخر سال 92 به تصویب رسید و از اردیبهشت سال 93 اجرایی شد، سبب شد تا حدود 11 میلیون ایرانی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نبودند از خدمات بیمه همگانی بهره مند شوند.
افزایش رضایتمندی و برطرف کردن مشکلات مردم در حوزه سلامت، ارتقای خدمات و افزایش دسترسی به خدمات درمانی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت به شمار می رود که امروز پس از سه سال اجرای این طرح، شاهد تحقق بخش زیادی از این اهداف بویژه در حوزه بیمه سلامت در استان چهارمحال و بختیاری هستیم.
هم اکنون مجموع بیمه شدگان سلامت در استان با افزایش 50 هزار نفری طی اجرای طرح تحول سلامت به 650 هزار نفر افزایش یافته و ضریب رضایتمندی مردم از خدمات بیمه سلامت به 95 درصد ارتقا یافته است.
به گفته مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری از این تعداد، 475 هزار نفر تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار دارند که از خدمات درمانی رایگان بهره مند هستند.
صفدر فرامرزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارزیابی طرح تحول سلامت، افزود: این طرح از بزرگترین اقدامات دولت یازدهم به شمار می رود که کاهش هزینه های پرداختی از جیب بیمار و ارتقای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی از مهمترین دستاوردهای آن است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح بیمه سلامت، هزینه های درمان مردم استان را بیش از هزار میلیارد ریال کاهش داد، تصریح کرد: گسترش بیمه سلامت در استان، هزینه های درمان از جیب مردم را از 60 به کمتر از 15 درصد کاهش داد.
مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین یک هزار و 450 نفر از بیماران خاص استان نیز که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از خدمات رایگان این بیمه بهره مند هستند.
فرامرزی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت هزینه های بسیاری را بر دولت تحمیل کرده است، گفت: اما این مساله مانع خدمات رسانی مطلوب به بیمه شدگان نشده و ضریب رضایتمندی مردم از خدمات ارائه شده به 95 درصد افزایش یافته است.
وی با تاکید بر این موضوع که طرح تحول نظام سلامت توقف ناپذیر است، اظهار کرد: این طرح با وجود هزینه های بسیاری که بر دولت تحمیل کرده است، اما دستاوردهای خوبی در حوزه سلامت داشته که با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.
فرامرزی، حذف دفترچه های بیمه، جایگزینی پرونده الکترونیک سلامت، ارتقای خدمات بهداشت دهان و دندان، امنیت غذایی، خرید راهبردی و راه اندازی سامانه شرکای کاری را دیگر مراحل طرح تحول سلامت برشمرد و گفت: این مراحل طی برنامه ریزی های انجام گرفته بزودی اجرایی می شود.
وی، مجموع بدهی بیمه سلامت به موسسات طرف قرارداد در سال 95 را 900 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون 60 درصد بدهی های معوق به صورت نقد پرداخت شده است.
به گزارش ایرنا، هر چند دولت برای اجرایی کردن و سر پا نگه داشتن این طرح با فشار مالی و انتقادهای زیاد روبه رو بوده، اما یکی از مهمترین و موثرترین دستاوردهای دولت یازدهم در چهار سال گذشته، اجرای طرح تحول نظام سلامت در راستای منویات مقام معظم رهبری در رسیدگی به وضعیت هزینه های درمانی است.
این طرح از مهمترین برنامه های اجتماعی و اجرایی دولت در عرصه سیاست داخلی محسوب می شود که با تدوین توسط وزارت بهداشت و با تایید دولت و مجلس شورای اسلامی، مرحله های مختلف آن به مرور در جامعه پیاده خواهد شد.
گزارشگر: خاطره حسین زاده**انتشار: جهانبخش صفری دهکردی
7363/6021
کد N1680017

وبگردی