آفتاب

افزایش مشکلات هموفیلی‌ها با چاقی

افزایش مشکلات هموفیلی‌ها با چاقی

چاقی برای هموفیلی‌ها مانند سم است و می‌تواند مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد کند.

دكتر پيمان عشقي، فوق‌تخصص خون در اين‌باره گفت: چاقي مي‌تواند تعداد و شدت خونريزي مبتلايان به هموفيلي را افزايش دهد؛ از اين‌رو جلوگيري از افزايش وزن در اين افراد ضرورت دارد. لازم است كه مبتلايان از رژيم غذايي مناسب استفاده كنند تا چاق نشوند و از مصرف خوراكي‌هايي مانند فست‌فود و غذاهاي پرچرب و شيرين به‌شدت خودداري كنند.

وي با اشاره به اينكه مفاصل بيماران هموفيلي در معرض خونريزي قرار دارد، بيان كرد: احتمال تشديد خونريزي مفاصل، تشديد عوارض مفصلي و تخريب آن و مصرف بيشتر فاكتورهاي انعقادي از مهم‌ترين عوارض چاقي در اين افراد است. افراد مبتلا به بيماري خونريزي‌دهنده به‌ويژه خونريزي‌دهنده مخاطي، بهتر است غذاهاي خونساز بيشتري مانند گوشت و ماهي مصرف كنند تا بخشي از كمبود خون آنها از اين طريق جبران شود.

دكتر عشقي تأكيد كرد كه در ارتباط با كودكان مبتلا به هموفيلي، لازم است شرايط مناسبي را در محيط زندگي فراهم كرد؛ كف خانه حتما بايد فرش باشد تا كودك روي سنگ و سراميك زياد راه نرود و وسايل لبه‌دار يا تيز در اختيارش قرار نگيرد. همچنين دقت شود كه خوراكي‌هايي مانند پسته، بادام و گردو با پوست يا ماهي تيغدار در اختيار آنان قرار نگيرد.

وي افزود: اين افراد همچنين بايد در منازل و مدارس از آسانسور يا سطح شيب‌دار آرام براي بالارفتن از طبقات استفاده كنند و كمتر از پله، بالا و پايين بروند. لازم است بيماران هموفيلي از ورزش‌هاي تماسي مانند كشتي، بوكس، فوتبال، بستكبال، اسكي و حتي واليبال كه دائم در معرض برخورد هستند، پرهيز كنند. شنا، دووميداني و حتي تنيس روي ميز براي اين افراد مناسب است.

هموفيلي يك بيماري خونريزي‌دهنده ارثي است كه به‌دليل كمبود عوامل انعقادي در بدن بروز مي‌كند. بيماري ارثي هموفيلي A و B بر اثر كمبود فاكتورهاي 8و 9ايجاد مي‌شود و وابسته به جنس است؛ به‌عبارت ديگر، اين بيماري بيشتر در مردان مشاهده مي‌شود و زنان معمولا ناقل آن هستند.

کد N1679993

وبگردی