آفتاب
با تصویب مجلس؛

کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با طی دوره آموزشی ضابط دادگستری محسوب می شوند

کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با طی دوره آموزشی ضابط دادگستری محسوب می شوند

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند:کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست که دوره آموزش ضابط دادگستری را زیر نظر دادستان مربوطه طی کرده باشند،برای اجرای مفاد قانون هوای پاک به‌عنوان ضابط دادگستری محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، مجلسی ها در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه خانه ملت و در ادامه بررسی لایحه هوای پاک مواد دیگری از این لایحه را تصویب نهایی کردند.
براساس ماده31 که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شدند به‌عنوان ضابط دادگستری، درمورد وقوع جرائم مشهود مذکور در این قانون رأساً یا درصورت اعلام سازمان یا با اطلاع از وقوع جرائم غیرمشهود مندرج در این قانون با هماهنگی دادستان شهرستان ذی ‌ربط اقدام لازم را در برخورد با واحدهای آلوده‌کننده یا اشخاص حقیقی یا حقوقی مربوط به‌عمل آورند.
نمایندگان مجلس در ماده32 نیز تصویب کردند که برای رسیدگی به تخلفات و جرائم موضوع این قانون به تشخیص رئیس قوه‌قضائیه شعبه‌ای تخصصی درهر حوزه قضایی اختصاص می‌یابد.
وکلای ملت در تبصره 1 نیز مقرر شد که آن دسته از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست که دوره آموزش ضابط دادگستری را زیر نظر دادستان مربوطه طی کرده باشند، برای اجرای مفاد این قانون به‌عنوان ضابط دادگستری تعیین می‌شوند.
همچنین در تبصره 2 تصویب شد که وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری) و سازمان حفاظت محیط زیست ، در دعاوی حقوقی و کیفری ناشی از فعالیت‌ها، وظایف و تکالیف قانونی موضوع این قانون خود، از پرداخت هرگونه هزینه دادرسی معاف هستند.
در ماده 33 نیز 100درصد درآمدهای حاصل از اجرای این قانون به‌حساب خزانه‌داری کل کشور واریز تا صرفاً در جهت مقابله با منابع آلوده‌کننده هوا هزینه می شود.
تعدیل میزان جریمه خسارت‌های وارده به محیط‌ زیست مندرج در این قانون هردوسال یکبار توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دستگاه های ذی‌ ربط تهیه می‌شود و به‌ تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
سیام**9103**1336 خبرنگار: حمید شهریاری**انتشار: مهرنوش خانزائی
کد N1679858

وبگردی