آفتاب

آغاز کوچ 2 هزار خانوار عشایری از کرمان به هرمزگان

آغاز کوچ 2 هزار خانوار عشایری از کرمان به هرمزگان

بندرعباس- ایرنا - مدیر امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: کوچ 2 هزار خانوار عشایری استان کرمان از نیمه دوم فروردین ماه امسال به مناطق این استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، منوچهر سالاری دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: عشایر کوچنده دارای 800 هزار واحد دامی هستند که از مناطق بافت، سیرجان و بردسیر کرمان به شهرستان های رودان و حاجی آباد کوچ می کنند.
وی بیان داشت: در سال نزدیک به هشت هزار و 640 تن شیر و 2هزار و 930 تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید می شود.
مدیر امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهارکرد: امسال به دلیل وجود سرما در استان های کرمان و فارس عملیات کوچ به کندی در حال انجام است.
سالاری با اشاره به اینکه کوچ عشایر به صورت درون و برون کوچ انجام می‌شود، اضافه کرد: ایل بزرگ هرمزگان ایل کوشاهی است که درون کوچ می باشند و از 3 هزار و 500 خانوار عشایر حدود یکهزار و500 خانوار درون کوچ هستند.
سالاری با اشاره به شعار سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال گفت : یکی از مهم ترین فعالیت های خانوار عشایر تولید صنایع دستی است که سالانه 212متر انواع صنایع دستی داری از جمله قالی، قالیچه، تابلو فرش، جاجین، پلاس و حصیر و صنایع دستی غیرداری مانند جوراب، خورجین، کلاه و دستکش سالانه 110متر تولید می کنند.
وی اظهار داشت: همچنین عشایر استان سالانه بیش از 25هزارتن محصول باغی از جمله خرما، پرتقال و نارنگی و16 هزار تن محصول زراعی مثل گندم و جو تولید می کند.
سالاری افزود: عملیات کوچ در هرمزگان از نیمه دوم فروردین ماه آغاز وتا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مجموع جمعیت عشایر کوچنده به این استان و همچنین درون کوچ حدود سه هزار و500 خانوار اعلام شده است.
7195/6048 /1484
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: اصغر رضاخانی
کد N1679385

وبگردی