آفتاب

ناگفته های حذف بهروز افخمی و مسعود فراستی/ چرا برنامه هفت تعطیل شد؟

ناگفته های حذف بهروز افخمی و مسعود فراستی/ چرا برنامه هفت تعطیل شد؟

"دعوت از برخی میهمانان مسأله‌دار و بدسابقه که صدای حامیان افخمی را درآورد، رفتارها و ادبیات خارج از عرف و بعضا خارج از اخلاق فراستی و حمایت افخمی از او و سپردن کرسی ثابت نقد و آنتن زنده تلویزیون برای تسویه‌حساب او با فیلمسازان و... منجر به بسترسازی برای این تغییرات شد."

بهروز افخمی و مسعود فراستی در گفت‌وگو با «شهروند» از دلایل جدایی‌شان گفتند هفت؛ شاید وقتی دیگر!

امین فرج‌پور – شهروند| وقتی در روزهای بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر، بهروز افخمی و حجت‌الله ایوبی، روی آنتن زنده از هم خواستند که استعفا کرده و جای خود را به افراد کاربلدتر بدهند، می‌شد انتظار داشت که اتفاقی رخ دهد؛ آخر هرچه بود و طرفین هر که بودند، ادبیات بحث آنها به یک برنامه زنده تلویزیون ایران نمی‌خورد که در تمام این سال‌ها تلاش کرده همه چیز را در لفافه‌ای از محافظه‌کاری و ظاهرسازی به مخاطبان عرضه کند.

وقتی چندی بعد حجت‌الله ایوبی، رئیس پیشین سازمان سینمایی برکنار شد - یا استعفا کرد - به نظر می‌رسید افخمی این بازی را برده است. ظاهرا انتقادات تند و تیز و بیشتر سیاسی‌کارانه «هفت» نتیجه داده و رئیس سازمان سینمایی تغییر کرده بود. در آن روزها به نظر نمی‌رسید جایگاه افخمی را خطری تهدید کند، اما سیب تا لحظه آمدن به زمین نیاز به ‌هزار دور چرخیدن نداشت. افخمی اگرچه طعم برد را زیر زبانش مزه کرد، اما خودش هم خبر نداشت که ظاهرا عمر کاری او در «هفت» تقریبا همزمان با ایوبی به اتمام رسیده است. درواقع با پایان‌ سال ١٣٩٥، برنامه هفت نیز به انتها رسید و افخمی همچون گبرلو، بدون آن‌که بتواند روی آنتن زنده تلویزیون خداحافظی کند، حضور در این برنامه را از دست داد.

بعد از پخش نشدن «هفت» در تاریخ مقرر، بهروز افخمی درحالی‌که به سیاق اغلب دست‌اندرکاران این مرز و بوم دوست داشت اوضاع را گل و بلبل نشان دهد، انگیزه جدایی‌اش از «هفت» را فیلمسازی بیان کرد. 

او به «شهروند» می‌گوید که جز این دلیلی برای جدایی راه آنها وجود ندارد و او دیگر از برنامه روتین هفتگی خسته شده بود. او ظاهرا فراموش کرده که همین چند هفته پیش اعلام کرده بود که حتی وقتی فیلمبرداری فیلم جدیدش شروع شود نیز قرار است آن را ادامه دهد. افخمی برای توضیح بیشتر درباره این‌که چه شد به این راحتی تأثیرگذارترین تریبون درباره سینما را از دست داد، می‌گوید: پس از دو‌سال، قرارداد همکاری ما با سازمان صداوسیما به پایان رسید. در ‌سال جدید برای توافق مجدد جلسه‌ای با مدیران تلویزیون داشتیم که همه چیز با خوبی و خوشی همراه بود. من در آن جلسه به مدیران اعلام کردم که می‌خواهم به سراغ ساخت فیلم سینمایی‌ام بروم، چرا که فکر می‌کنم دیگر همه گفتنی‌ها را گفته‌ام و به آنچه در «هفت» می‌خواستم، رسیده‌ام. مدیران تلویزیون نیز به دنبال ایجاد تغییراتی در ساختار برنامه بودند و خواسته‌هایی داشتند. درنهایت به این توافق رسیدیم که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، گروه دیگری برنامه هفت را اجرا کنند. ولی من ان‌شاءالله هر زمان لازم بود و تیم جدید خواست در «هفت» حضور پیدا خواهم کرد. من به مدیران سازمان نیز اعلام کردم دیگر حرف جدیدی برای گفتن ندارم و فکر می‌کنم هر آنچه لازم بوده را گفته‌ و انجام داده‌ام و نتیجه لازم را نیز در «هفت» گرفته‌ام.

و بالاخره چنین شد که سومین تیم برگزارکننده هفت نیز عاقبت‌به‌خیر نشد. آن هم درحالی‌که گفته می‌شد در دوره‌ای برای ماندن همه کار کرده بودند. 

برنامه هفت که پس از دوران موفق فریدون جیرانی و دوران رو به افول محمود گبرلو، به دست بهروز افخمی سپرده شده بود تا به کمک سینمای ایران بیاید، در دوره افخمی جنجالی‌ترین و حاشیه‌سازترین دوره‌اش را تجربه کرد. چنان حاشیه‌ساز که از آن به چوب گذاشتن لای چرخ سینما تعبیر می‌شد و حتی بسیاری از میهمانان «هفت» دوره‌های پیشین در این دوره حتی حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار «هفت» در حاشیه مراسم‌ سینمایی نیز نبودند. بهانه هم برای تمام مخالفان جور بود. این‌وری‌ها یک چیزهایی را نمی‌پسندیدند و آن‌وری‌ها هم یک چیزهای دیگر را. برچسب‌هایی که در این برنامه به شماری از سینماگران و دستاوردهایشان زده شد، دعوت از برخی میهمانان مسأله‌دار و دارای سوابق سیاه که حتی صدای حامیان افخمی را درآورد، رفتارها و ادبیات خارج از عرف و بعضا خارج از اخلاق مسعود فراستی و حمایت قاطع افخمی از او و سپردن کرسی ثابت نقد و آنتن زنده تلویزیون برای تسویه‌حساب او با شماری از فیلمسازان و... همه و همه منجر به بسترسازی برای این تغییرات شد. فراستی اما در پاسخ «شهروند» دلخوری مدیران تلویزیون از رویه انتقادی برنامه را یکسر مردود می‌داند و می‌گوید اگر این‌گونه بود من در هر سه دوره برنامه حضور نداشتم. دلیل اما هرچه باشد، مسئولان تلویزیون تصمیم‌شان را گرفته و دنبال تیم جایگزین بودند، اما افخمی مقاومت کرد و با رایزنی‌های انجام شده تا انتهای‌ سال ماندنی شد. 

این درحالی است که حتی در دوره‌ای جانشین افخمی نیز مشخص شده بود و اکبر نبوی گفته بود: برای اجرای «هفت» به من پیشنهاد دادند که ابتدا نپذیرفتم، اما درنهایت وقتی اصرار دوستان را دیدم، قبول کردم.البته صداوسیما در ادامه پیگیر این قضیه نشد. افخمی ماند، اما این ماندن چند ماه بیشتر دوام نداشت تا به پایان‌ سال رسیدیم و این پایان ظاهرا نقطه پایان عمر «هفت» بهروز افخمی نیز بود. پایانی که می‌شد از آن به آغاز روند خستگی‌ناپذیر گمانه‌زنی‌ها و حدس‌هایی که درباره تیم چهارم گرداننده «هفت» رسانه‌ها را پر کرده، تعبیر کرد. نخستین عکس‌العمل را در این‌باره ناصر کریمان کلید زد. با این‌که بهروز افخمی در آخرین برنامه هفت در‌ سال ٩٥ اعلام کرده بود پخش آن بعد از تعطیلات نوروزی آغاز خواهد شد، در روز پیش از نخستین «هفت» ‌سال جدید، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما به‌طور ناگهانی اعلام کرد افخمی و تیمش از این برنامه رفته‌اند و «هفت» با حضور تیم جدید بعد از انتخابات روی آنتن خواهد رفت. 

کریمان با اعلام این خبر رفتن افخمی از «هفت» را تمام شده و قطعی دانست. علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سوم سیما نیز درباره انتخاب جایگزین این مجری عنوان کرد: درحال حاضر افراد بسیاری هستند که برای سپردن برنامه به آنها اعلام آمادگی کرده‌اند ولی ما ترجیح می‌دهیم بهترین انتخاب را داشته باشیم و درحال رایزنی هستیم.درحالی‌که همگان چشم‌انتظار رونمایی از چهارمین گروه اداره‌کننده این برنامه سینمایی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و بازگشت جدول پخش شبکه‌های تلویزیون به وضع همیشگی هستند، تهیه‌کننده «هفت» با ذکر این‌که «هفت» بعد از پایان ماه رمضان یعنی تیرماه روی آنتن خواهد رفت، با اعلام این‌که هنوز مدیران صداوسیما درباره مجری جدید و ساختار این برنامه به جمع‌بندی نرسیده‌اند، نشان می‌دهد هنوز چیزی روشن درباره آینده برنامه به دست نیامده است. سعید پروینی در این‌باره گفته: فعلا تا اتمام برگزاری انتخابات و پخش ویژه‌برنامه‌های تلویزیون برای این ایام، ما به دنبال تعیین ساختار جدید هستیم. پس از آن نیز با شروع ماه مبارک رمضان مثل هر‌سال «هفت» روی آنتن نمی‌رود. ان‌شاءالله سری جدید برنامه با پایان ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود.

این تهیه‌کننده درباره تیم و ساختار جدید این برنامه نیز این‌طور توضیح داده است: گزینه‌های مختلفی درحال بررسی است و فعلا هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. به‌زودی ساختار و ترکیب سری جدید این برنامه با تصمیم مدیران سازمان تعیین خواهد شد.سعید پروینی درباره روندی که به خداحافظی افخمی منجر شد، همان حرف‌هایی را می‌زند که خود افخمی گفته بود. 

او فضای جلسه با مدیران صداوسیما را بسیار خوب و دوستانه توصیف کرد که دو طرف از همکاری یک‌سال و نیمه‌شان راضی بودند. دم خروس اما جایی پیدا می‌شود که تهیه‌کننده از قرارداد یک‌سال و نیمه می‌گوید و ناصر کریمان از پایان قرارداد دو ساله‌ای که میان صداوسیما و «هفت» وجود داشت. البته تفاوت زیادی هم در این بین وجود ندارد. افخمی همان‌طور که آمده بود، رفت و این اصل قضیه است. فراموش نکرده‌ایم که دو‌سال پیش در زمان محمود گبرلو نیز قرار بود او به همراه ساختار جدیدی بعد از ماه رمضان بازگردد، اما افخمی «هفت» را روی آنتن برد.
کد N1679034

وبگردی